Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva er mine rettigheter ?

Picazzo

Medlem
Jeg kjøpte et nettsideskript på en nettside, og betalte med PayPal. Jeg fikk en konto, og kunne laste ned alle filene til skriptet. Også 20 dager senere får jeg en mail om at kontoen min er sperret pågrunn av videresalg av skriptet. Og det har jeg ikke gjort. Så nå har han sperret kontoen min, og skriptet funker derfor ikke lengre. Han svarer heller ikke på mail der jeg skriver at jeg ikke har videresolgt det, og at jeg gjerne vil ha kontoen min tilbake, eller pengene.

Hva er mine rettigheter nå ? Hvordan kan jeg få det til å virke igjen, eller pengene tilbake når han ikke svarer på mail, og det går ikke ann å ringe han. Har jeg ingen sjanse ?
 

picxx

Well-Known Member
Hvilket script er det snakk om og på hvilke sider påstar han du har videresolgt det?
 

Picazzo

Medlem
Det er snakk om et nettside script. Hvis jeg installerer det, så har jeg en fix-ferdig nettside. Jeg har spurt han om han kan fortelle om hvilke nettsider det er snakk om, men han svarer ikke på mail.
 

picxx

Well-Known Member
Uh!!...du vet ikke hvilken side det er snakk om, men vet at en person/firma skal sette opp et script for deg... jizzes man! Hørt om kontrakt?
 

Picazzo

Medlem
Jeg har fått scriptet og har brukt det i 20 dager der alt fungerte helt fint. Og etter 20 dager får jeg denne mailen. Og jeg svarte han at jeg ikke hadde videresolgt det, og at ønsket bevis. Og etter det har jeg ikke fått noe svar.
 

picxx

Well-Known Member
Null it! hvis du ikke vet hvordan det gjøres, lei en koder som gjør det for deg...hvis du har ditt på det tørre. Koster deg en time eller to.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg trodde det var slik at pengene fra kortet går gjennom Paypal, og at det dermed er Paypal's garantier som gjelder? Altså at man kan sende inn en klage og få pengene på Paypal-kontoet..

Mottakeren får jo penger fra Paypal og ikke fra den som har utstedt det norske kortet (det er også Paypal som gjør en evt. currency-conversion)?
 

hansson

Langveisfarende
Dette er grunnen til at alle nettkjøp bør gjøres med kredittkortet, ikke med debetkortet. Blir det trøbbel har du da 45 eller 60 dager eller hva det nå er på å få fikset det direkte med kortutstederen, og blir det sak slipper du å vente med tom firmakonto mens de avgjør om du skal få erstattet summen. Gjelder forresten også hvis du har tenkt å få klonet kortet ditt i Brasil. Da er det greit at det ryker 40 000 fra kortet bare, og ikke fra kontoen din.
 
Jeg trodde det var slik at pengene fra kortet går gjennom Paypal, og at det dermed er Paypal's garantier som gjelder? Altså at man kan sende inn en klage og få pengene på Paypal-kontoet.
Det er helt korrekt, men PayPals "garanti" er i dette tilfellet (og i svært mange andre tilfeller) verdiløs. Ta en titt på PayPals EULA og særlig avsnitt 13.2 Eligibility Requirements og 13.3 Ineligible Items, så skjønner du hva jeg mener.

Det er verre enn som så: PayPal bestemmer nemlig selv når garantien gjelder, og det er ingen anke- eller klagemulighet dersom PayPals saksbehandler mener garantien er ugyldig, helt uavhengig av hva som står i EULA.

Med kredittkort er det anderledes. Ved charge back blir betalingen i utgangspunktet annullert uten diskusjon, og det er betalingsmottaker (PayPal) som har bevisbyrden på at du har fått produktet og at kvaliteten er som lovet.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Når du ikke får varen din eller når den er mangelfull, kan du opprette en sak mot selgeren. Husker ikke hva det engelske uttrykket er, men du gjør alt selv når du har logget inn. Selger får da en epost med din klage og han må da fortelle sin side. Dersom han ikke svarer innen en viss tid (husker ikke nøyaktig) vil PayPal hente penger fra hans konto og sende deg, evt betale til deg direkte og få tilbake fra selger i etterkant.

Slik har det ihvertfall vært de gangene jeg har klaget og det har aldri vært noe problem å få pengene tilbake. Betalte med helt vanlig VISA-kort.
 
Sist redigert:
Topp