Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva er suksess-faktorer for å skape noe på nett?

looper

Medlem
Jeg har alltid trodd at en suksessfaktor er at man brenner for noe, ikke gå de enkleste veiene,osv. Men må jo si jeg blir jo litt overasket når jeg leser om de som henter "gratis artikler" på nett osv.
Ser ikke helt poenget da, sånn som Dreyer sa i en forumpost "ett domene er unikt", hvorfor ikke gjøre siden like unik.
Har alltid trodd at mennesker liker det/de som skiller seg ut.

Nå sier ikke jeg at det er noe negativt men hva er suksess faktorene for å få ett vellykket prosjekt?
 

looper

Medlem
Godt mulig, jeg tror nå for enkelte så er det også interesse. Men ofte så er det vel de med interesse som mister bizniz sansen og løper til de går på en smell
 
Tror mye ligger i teft (å vite hva markedet vil ha), timing (å tilby det på det riktige tidspunktet) og regelrett flaks. Jeg har et nettsted som da jeg opprettet det var, og fortsatt er, relativt unikt av sitt slag i Norge. Det førte til at mange fant nettstedet, og valgte å bli der fordi det ikke egentlig fantes noe bedre alternativ. Legg til i miksen at det er et sosialt nettsted, noe som kanskje skremmer konkurrenter fra å opprette noe tilsvarende -- med mindre de kan tilby et klart bedre produkt vil sannsynligvis kundene velge det nettstedet med flest brukere ... det eldste, altså. Så i mitt tilfelle fant jeg et behov jeg kunne tilby på et tidspunkt da det ikke eksisterte noe godt alternativ, og jeg var så heldig at folk likte det jeg lagde. Hadde jeg dessuten vært en god selger (noe som er en åpenbar suksessfaktor om du ønsker å lykkes økonomisk på nett), hadde kanskje dette vært en svært innbringende geskjeft.

Skal man lage en side av et slag det allerede eksisterer tretten av på dusinet, er selvsagt saken en annen. Så lenge man tilbyr noe som i og for seg ikke egentlig er unikt, er det bare en hårfin forskjell å oppnå i å lage alt selv fremfor å bruke artikkelbaser. Selvsagt skal man fortsatt anstrenge seg for å oppnå et bra produkt, men der er det etter min mening viktigere å FINNE godt stoff til en pris man kan trives med enn å for enhver pris lage alt selv. Det handler også om teft, om enn på en annen måte.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Kontinuitet, "stayerevne", sterk i troen på sitt eget produkt/konsept, tid, effektivitet

Tror nok at disse tingene er en god del av ingrediensene du må ha for å kunne lykkes på nett!
Videre kommer det an på hva du skal drive på nett! Det er ikke en nødvendighet å være unik for å få suksess på nett!
 

picxx

Well-Known Member
"Penger avler penger" ... enkelt og greit :D
 

comichael

Medlem
Det kommer såklart an på hvilken nisje du opererer i, men dersom du skal jobbe med ett enkelt prosjekt over lengre tid, vil jeg si at dette er noen viktige suksessfaktorer:

  1. En veldig god ide, enten innovativ eller bedre enn det som eksisterer
  2. Interesse blant folk for din side / ditt prosjekt
  3. Talent (markedsføring, nettverksbygging, sunn fornuft, forretningssans, internettforståelse, prosjektledelse)
  4. Kunnskap om usability og SEO og evne til å måle og forbedre dette
  5. Økonomisk mulighet til å dedikere tid til prosjektet i lengre perioder uten inntjening
  6. Vilje til å bruke mye tid og fritid på prosjektet. ofre andre ting
  7. Markedsføring online/offline

Hvis du ser på hvem som har "fått det til" i Norge, uten å nødvendigvis være i kategorien 'Tidlig Ute', så finner du de som står bak suksesser som SOL Debatt, Biip, Blogg.no, ABC Nyheter, kommentarsystemet til Dagbladet, Nettby, GoSupermodel, Amobil.no (etc). Disse har hatt veldig gode ideer som raskt har blitt populære gjennom jungeltelegrafen.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har et rammeverk som jeg følger, stort sett uansett type nettsted, for å øke sjansen for å lykkes.

1. Planlegg og undersøk.
Kom opp med en god forretningsplan, planlegg nettstedet i detalj, sett mål og KPI, fin eventuelle partnere, bruk mindmaps, fokusgrupper, markedsundersøkelser, analyser konkurrenter.

En god strategiplan skal aldri undervurderes.

2. Bygningsarbeidet (Utfør planen)
Lag skisser (wireframes), design nettstedet (test gjerne før det går til koding mot aktuelle brukergrupper), søk hele tiden tilbakemeldinger på design. Gjør så om til kode og implementer. Husk at det er ikke bare forsiden som bør ha designerens fokus - alt fra produktsider til "om oss" er viktige sider. Om det er et eksisterende nettsted som bygges om, så bør tilgjengelig data fra webanalyse brukes flittig.

3. Tiltrekk kundene/brukerene (markedsføring)
SEO, PPC, viral markedsføring, sosiale medier, PR, linkebygging, omtaler, epostmarkedsføring, partneromtaler o.s.v. Listen er lang over hva man kan gjøre for å tiltrekke seg trafikk.

4. Optimaliser
Når man har trafikk å teste på, så bygger man et bedre nettsted. Test konvertering, forbred brukervennlighet, kjør brukertester, A/B tester, splittester, multivariasjonstester. Resultatet blir en bedre nettside, som selger mer, sparer mer penger. Vær ivrig med webanalyse og koble den opp mot markedsføringsaktivitetene (hva gir positiv ROI?)

5. Bygg forhold.
Når man får inn trafikken og når nettstedet er en vinner (høy konvertring, høy troverdighet, høy brukervennlighet), så begynner man å bygge forhold. Samle inn informasjon om brukerene, tilpass nettstedet etter brukeradferd, samle inn informasjon om brukerene (epost) slik at de kan kontaktes, få tilbakemeldinger fra brukerene og utfør det de ønsker, lag bedre produkter, bedre beskrivelser og mer innhold, kjør spørreundersøkelser for å bli enda bedre, lytt til brukerene og SVAR.

Dette er Crenia Web Matrix (Mer informasjon kommer).
 

looper

Medlem
Jeg faller nok bare under de som har en interesse, riktignok så liker jeg å "all in" når jeg først bestemmer meg for noe. Men selv så har jeg nok trykket meg igjennom mange forskjellige nettsider under topic reise,etc. Da har jeg sett at mange bare pøser ut med reklame og det innholdet som ligger på siden er bare svada.

Skjønner at det kan være penger i det, men jeg tenker vel...hvorfor gidder de det?
Har selv kjøpt noen domener som jeg har prøvd å utvikle men pga at interessen ikke var der, så jeg ikke potensialet.

Leste om en Johnny Omark, at han hadde en rundt 250 domener. Og at ting økonomisk sett gikk "rundt". Hva "rundt" er jo kanskje forskjellig per definisjon men ser bare ikke helt poenget.


Feks flybillig dot no.
Det skal ikke mye energi til for å rette litt opp på den siden, få inn noe faktisk innhold.
Men det går kanskje ikke med 250 stk.

Men
 

Alf

Medlem
Det er bare til å feile å prøve til du finner nøkkelen. Brukte vel 6 år selv, og hører aldri på andre. Går mine egne veier. I likhet med andre forteller jeg aldri noe.

Men et lite tips kan være at det er mange møkkasider som har suksess, og hvis noen sier det er feil det du gjør. Så gør det likevel.
 

looper

Medlem
Hehe..prøvde ikke å få noen til å avsløre sin "hemmelig ingrediens" Alf.

Min mening er vel at jeg kan tjene mye penger på dritt ellers i livet men jeg gidder ikke, det er feks mye mer givende etter min mening å skape noe som jeg kan stå får.
 

Tonny Kluften

Administrator
Ok, så det er hemmeligheter vi skal ut med her. Da skal jeg avsløre den hemmeligheten jeg tjener aller mest på, hundretusener av kroner hvert år faktisk. Hemmeligheten er å ha respekt for kundene mine, være åpen mot kundene mine og være ærlig mot kundene mine. Det kan man gjøre ved f.eks. å fakturere hver påbegynte halvtime istedenfor hver påbegynte time. I tillegg gjøre mitt beste for dem istedenfor å prøve å snoke til meg hvert eneste øre jeg kan ved minst mulig jobb. Jeg behandler kunden slik jeg vil bli behandlet selv. Sånne ting er definitivt en viktig suksess-faktor i min nisje. Annenhver kunde jeg får er en kunde som har blitt anbefalt meg av en gammel kunde, det sier vel i grunnen det meste.
 

basicus

SEO Eggspert
Veldig enig med Tonny i det han skriver. Respekt for kunder/besøkende på siden er en grunnregel jeg alltid har fulgt og trodd på. Det er også min viktigste suksessfaktor. Dette med ikke å lyve eller ta sjanser er utrolig viktig. Si sannheten og stå for det du har sagt.

I likhet med Tonny er dette grunnlaget mitt for en syvsifret omsetning som øker jevnt og trutt.
 

Chris M

Medlem
Jeg er litt uenig med alle som mener man skal planlegge så mye. De beste prosjektene mine er ikke blitt planlagt i det hele tatt. Mer eller mindre ting jeg har kommet på en sen natt og som jeg har hatt en magefølelse på vil funke. Dog er mye av dette teknologibasert og jeg hadde nok ikke kommet på disse ideene om jeg ikke hadde årelang erfaring innenfor nisjen.

Men mitt tips er som følger. Om du ikke har noen spesielt gode ideer, slik jeg forstår at du ikke har, så vil jeg anbefale deg å sjekke rundt litt på tjenester som kanskje er populære i utlandet. Men som ikke er kommet til Norge enda. Det var slik jeg kom i gang. Startet en tjeneste som hadde slått an i utlandet, men ingen hadde her. Det ble umiddelbar suksess. Men dette var for ti år siden og da var alt MYE enklere enn nå. Men tror dette kan være en grei læreprosess for deg og en grei måte å komme i gang på. Dog må ditt fokus være hvordan du skal tjene penger og hvordan du skal skaffe fornøyde brukere. Om du ikke klarer disse to tingene, så kommer det ikke til å funke. Samtidig må du se dine begrensinger. Ikke prøv å kopiere Facebook...prøv noe mindre og unikt. Etter min mening bør man kunne få til en god side for 10 000-20 000 kr på sitt første prosjekt. Og inntjeningen derfra vil da avgjøre videre vekst. Anbefaler deg å legge prosjektene dine ut på anbud på diverse forum etc for å få mest mulig ut av pengene. På mine første prosjekter brukte jeg en 14 åring fra Sverige og han var nesten gratis. Nå er han høyt på strå hos Ericsson. Så det finnes mange talenter som kan gjøre en jobb uten at det koster skjorta.

Lykke til,
 
Topp