Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva er suksess-faktorer for å skape noe på nett?

Chris M

Medlem
Og en ting til..glem dette med domener...det toget gikk for fem-seks år siden..og skal du inn på dette markedet vil det koste mye penger. Glem også å prøve i bransjer der det finnes mange andre tilbydere. Finn noe som er unikt, men ikke så smalt at du ikke kan tjene penger.
 

looper

Medlem
Jeg har vel ingen orginal idea men jeg mener jeg kan gjøre min side "best i nisjen" ved å bruke mitt nettverkt. Jeg har en kompis som bygger siden, en kreativ jente som intreserer seg for og studerer grafisk design som hjelper med det visuelle.
Selv har jeg en personelig interesse for det jeg skriver om og ser potensialet, samt behovet.

Nå sitter jeg faktisk å jobber med innhold noe som jeg syntes er kjempe gøy.
Uansett for å få "ROI" må man investere noe som jeg har gjort med tid selv, og faktisk ett par som har gjort dugnad for mitt prosjekt. Gleder meg til å høste feedback om noen uker her inne.
Men fokuset bør ikke være på pengene, det bør være på BRUKERNE!
"If you build it, they will come" -Roosewelt

Jeg er av den formening at du kan ha suksess på nett uten å tjene en krone. Ser bare over på min samboer som er en ivrig blogger, dog hun ikke tjener penger. Men igjen da, definer suksess?

Med mitt prosjekt ønsker jeg å skape noe, om jeg tjener penger på det...tja, blir nok i jobben min, dessuten har jeg ett par frivillige jeg bør betale om siden generer penger.
Uansett jeg vil høste kunnskap som jeg kan bruke senere i livet.

PS! Alle vil tjene cash
 

peterandrej

pensjonert moderator
Må gi honnør til Kenneth Dreyer som gir et gjennomtenkt, konstruktivt svar på et svært åpent spørsmål som fordrer en del svadasvar, noe vi også har sett i bøtter og spann. Alt fra at "penger avler mer penger" til at domenesalg er ut.

(En person presterte sågar å påstå at det viktigste var å ikke planlegge, men å heller bare følge magefølelsen.)

At Kenneth Dreyer gir et slikt svar er ikke overraskende, da han, i motsetning til de fleste andre i denne tråden, har bakgrunn fra markedsføringsfaget, hvor man lærer at det aller meste handler om kunnskap, testing, implementering og analyse.
 

Chris M

Medlem
Jeg skriver ikke at det viktigste er å ikke planlegge. Men når det gjelder å starte sin første side på nett så er det så mye nytt man kommer innom uansett at det neppe hjelper å skrive en forretningsplan på 100 sider før man starter. Man må se på det delvis som en læringsprosess. Jeg eier omlag 50 sider i Norge, Sverige og Danmark. Cirka ti av disse er veldig lønnsomme, 30 av de går i pluss og rundt 10 har floppet. Tror ikke disse tallene hadde sett annerledes ut om jeg hadde lagt ned hundrevis av timer på planlegging på hver enkelt. De fleste av disse sidene har jeg startet fordi jeg har fått en ide eller videreutviklet et konsept som jeg har sett andre har. Og ofte er det slik at jeg får en ide litt sent på natt og skriver en oversikt til hvordan jeg ønsker dette skal lages av programmerer dagen etter.

Men det er viktig å understreke at lang erfaring innen min nisje har gjort at jeg ser behov innenfor segmentet enklere enn andre som ikke driver i bransjen. Men også jeg startet med ingenting og null kunnskap for ti-tolv år siden.

Så jeg står for at det ikke nødvendigvis er rett ressursbruk å planlegge så mye. Det tar litt av innsatsviljen vekk fra det som er den egentlige jobben, nemlig å få brukere til siden. Oftest står man alene når man starter en webside..hvem skriver man slike planer for da egentlig?

Man skal heller ikke undervurdere sin egen magefølelse, de fleste gode forretninger jeg har gjort har kommet av at jeg har følgt magefølelsen. De dårlige har kommet av at jeg hører på folk med flotte grafer og store planer...
 

Keanu

Geek
No matter if you think you will succeed or fail, you are right.
En ting som jeg synes er kanskje den viktigste faktoren er enkel, å ikke gi opp. Selvsagt er det mye som kan øke sjansene for å lykkes, men begynner man å miste troen når man møter motbakke, vil det uansett ikke gå.

80/20-prinsippet
En annen viktig ting er prioritering, fokuser på det viktige. Har du for eksempel fem nettsider, hvor en av de står for over halvparten av inntektene dine, fokuser på den for å få den enda bedre.

Å være "agile"
"Agile" er et uttrykk jeg henter fra programmerings/utviklings-verdenen, og som beskriver noe annet jeg mener er viktig. Det å være tilpasningsdyktig, å kunne endre kurs og oppdatere seg og tilpasse seg både kundenes behov, markedets utvikling og konkurrents handlinger.

I tillegg har Kenneth mange punkter som er viktige, og skal man få stor suksess (aka Digg, Twitter, Facebook etc) så må man også ha flaks.
 

looper

Medlem
Det som ihvertfall er viktig å huske på er at en må begynne med seg selv, som Keanu sa. Man må ha troen selv, jeg kunne nevnt masse teori på dette. Blant annet organisasjonsdrevet merkebygging. Men i enkle ord når du driver en nettside så er du en del av den, du må ha noe eierskap til den, du kan ikke bare se dollartegn. Du må se på ROI i flere verdier...kunnskap,læring,osv. Det er jo disse verdiene som automatisk blir til innovasjon, at du prøver å utfordre deg selv.

En kan jo forsåvidt sitte her i hele "evigheten" for å diskutere dette, fordi vi er mennesker med forskjellige verdier. En ting er sikkert og det merker jeg selv før jeg i det hele tatt har fått satt opp siden min og presentert den ut, det er en EVIG læringsprosess.

Hver dag registreres det domener som bygger på en idee til noen. Noen har mindre sukess enn andre iht til trafikk osv. Og det hadde jo vært gøy å gjort research på dette, om det er noen fellesnevnere. Jeg ville gjettet at de som faktisk generer mye trafikk, har jobbet hardt,trodd på ideen. Samt planlagt godt. Når enkelte på forumet sier at de ikke planlegger og ser ikke verdien i å planlegge når det kun er dem selv som driver nettsiden så tror jeg de har mistet mye. Det å planlegge handler om å holde riktig kurs på prosjektet, være forbredt på ting som kan skje. Kanskje du kunne unngått at de 10 sidene floppet eller kanskje du i planleggningsfasen hadde sett at, disse sidene lønner seg ikke. Når en planlegger blir man automatisk kritisk til det man gjør, er litt proaktiv.
Ja så skrev jeg at man må tro på det man driver, men det å ha ett kritisk blikk er viktig.

Punktum.
 

RipZ

Medlem
Om man starter et konsept som har lyktes i utlandet, har man på en måte fått mye gratis. Det er på mange måter en konklusjon på at markedet eksisterer (iallfall i utlandet) og det eneste man må se på er om dette markedet også eksisterer i Norge. Så jeg skjønner hva du mener med å "ikke planlegge" Chris M. Men når du "stjeler" en idè fra utlandet, har noen allerede lagt planen opp for deg, og det kan ikke sammenliknes med et unikt prosjekt.

Jeg startet for mange mange år siden et prosjekt. Prosjektet var NuFFe.net - Kan han, kan du også! og var noe jeg utviklet bare for å utvikle noe. Jeg hadde gjort et veledighetsoppdrag for en kunde, fått et par domener og noen lommepenger (jeg var ikke gammel, kanskje 14 - 15 år). Resultatet ble nuffe.net. Systemet er ikke noe jeg er stolt over i dag. Men medlemsmassen teller nesten 40,000 (epost aktivert osv), og dette er en norsk side! I dag står den mer som en Cash Cow. Jeg gjorde vel som Chris M, stjal en ide som allerde funket, og det ble umiddelbart en suksess.

I de siste 6 årene har jeg jobbet med flere prosjekter for et firma jeg er medeier i. Konseptene våre krever høye investeringer, MYE utvikling og konseptene finnes som regel ikke fra før. Da kommer man ikke utenom planlegging. Det er rett og slett UMULIG å ikke planlegge. Man står på mange måter på bar bakke, og uten å analysere, gjøre marketing research etc., har man små muligheter for å lykkes.

Så når det gjelder hvor mye planlegging som kreves; det kommer ganske enkelt an på hva slags prosjekt man har tenkt å lansere og hvor høy investeringene er. Men det jeg har lært er at man sjelden lykkes med en ny idè uten å ha en GRUNDIG strategi for hvordan man skal lykkes. Og selv med en skikkelig strategi, er det mye som skal klaffe. God marketing research kan iallfall avdekke om markedet du etterspør eksisterer, og hvor mye penger som ligger i dette markedet. Det er ofte svært verdifullt.

Litt tøvete innlegg, men nå er jo tross alt klokken 02:18 her jeg sitter.
 

Chris M

Medlem
Enig med det Ripz sier her. Må se an størrelsen på prosjektet her. Men slik jeg forstod deg så har du ikke millionbudsjett og dette noe som er forholdsvis nytt for deg. Det er litt derfor jeg mener du skal finne et konsept du har tro på og deretter bare kjøre på. Utfordringene den første gangen vil uansett bli å lære seg det tekniske og samordne programmerer med designer etc. Rent praktiske ting. Når siden er oppe er det markedsføringsbiten og da gjelder det å finne flest mulig måter å få gratis brukere på. Vil ikke anbefale å bruke penger på slikt i stor grad på ditt første prosjekt. Lær deg heller om de mulighetene som finnes for gratis trafikk.

Er ellers enig i at punktene til Dreyer er gode. Poenget mitt er at det medfører mye arbeid for en person som skal starte sin første side. Da er det kanskje like greit at veien blir til mens man går. Men for større prosjekt med et greit budsjett er dette noe som vil funke og være med på å sikre investeringen.
 

zapotek

Medlem
Driver man alene (eller bare noen få sammen), hjelper det veldig å være "a jack of all trades". Altså kunne litt om alt: Være god til å skrive, selge, SEO, design og ha grunnleggende programmeringskunnskaper. Skal du leie inn eksterne folk til alt, blir det fort tom pengbok.
 

hansson

Langveisfarende
Støtter Chris Ms syn på at mye planlegging er unødvendig. Planlegging er egentlig ikke noe annet enn å prøve å spå i framtida og det er det vel ikke mange som klarer uansett. Så hvorfor kaste bort tid på det når det er så mange andre viktige ting man kan gjøre? Det er en omskiftelig bransje, så viktigere enn planlegging er evnen til å endre kurs raskt hvis det trengs.
 

Mortenxx

Medlem
Enig med Chris M - sleng opp en nettside slik at du får noe konkret å jobbe med. Kom deg ut av TENKE-stadiet og over på HANDLE-stadiet, eller sørg for at du får testet ideer fortløpende på andre måter. Å simulere en nettside er sikkert godt nok.

Noen prosjekter vil bli mindre vellykkede uansett hvor godt du planlegger og hvor gode ideene er, og det hjelper heller ikke noe særlig å forsøke å TENKE seg til suksess i mange av disse. Det er enklere om man innser at noen prosjekter vil feile uansett.


Morten
 

Chris M

Medlem
La oss si at du brukte to måneder på å skrive en forretningsplan for å videreutvikle Blink kort tid før Facebook kom...det hadde vært bortkastet tid til de grader. Det at ting skifter raskt i denne bransjen er et veldig godt poeng. Det å kunne snu seg på femøringen er like viktig som å planlegge. Men det jeg mener er at man har jo fortsatt en plan selv om man ikke bruker tid på å planlegge. Man ser jo for seg hvordan dette skal bli uansett. Så poenget mitt er vel hvorfor skrive en avhandling om det man allerede vet.
 

hohohoo

Medlem
Førts, er det andre suksess-faktorer for å skape noe på vs å skape suksess andre steder?

Ser noen mener at "penger avler penger" er svada. Det er jo ikke svada, det er helt rett. Koster det 10 kroner å tjene 100 så tjener man mye mer om man har mange 10-kroner.

Å planlegge er en god ide, og i seg selv nødvendig. Det var mange gode poeng i en post her tidligere. Men det viktigste er å gjøre det, man må ikke planlegge seg i hel.
 

Bjørnar

Gründer
som stort sett alle andre plasser; det finnes ikke talent for annet enn hardt og målrettet arbeide. intet kommer gratis.
 
Topp