Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva er verdien på domener i dag?

joachim

Medlem
Hva er egentlig verdien på et domene i dag?

Etter dot-com-boblen sprakk sank aksjer og verdier på nettbaserte selskaper, også verdien på domener.

Men jeg så for eksempel et domene på QXL, "egentlig.no", på dette var prisantydningen rundt 70.000,-??

Jeg tror selv at verdien på "gode" domener vil øke med tiden, på grunn av at det er helt tørke hos Norid på gode topp-domener i Norge. Mange konstruerer nye domenenavn basert på et godt navn, og så legges det til et siffer eller tre. Er det et godt alternativ? Virker litt for konstruert for meg.

Hadde vært greit å fått innspill.

Joackim
 

joachim

Medlem
Egentlig.no var et dårlig eksempel

Jeg nevnte egentlig.no fordi jeg synes det var et elendig eksempel når noen krever rundt 70.000,-. Jeg hadde kanskje gitt 50 kroner for det, hvis jeg fikk tilbudet når jeg fikk lønning :D

Og hva i alle dager kan det brukes?

Men jeg har en i slekten som sitter på samliv.no, det er bedre og kan brukes til noe, men det er hard konkurranse når det gjelder "spalte-sider". Ser for meg leserinnlegg, frøken klok og diskusjonsforum. Men det er i alle fall verdt NOE i forhold til egentlig.no

Joackim
 

joachim

Medlem
Ungdom.no

Sitter forresten og jobber med ungdom.no, DET er verdt noe, men det er ikke til salgs, hehe. Hva det er verdt vil vise seg når vi ser hvor mye vi har tjent inn på kanskje 3 år.

Joackim
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Sitter forresten og jobber med ungdom.no, DET er verdt noe, men det er ikke til salgs, hehe. Hva det er verdt vil vise seg når vi ser hvor mye vi har tjent inn på kanskje 3 år.

Joackim

Ikke for å starte en sinnsyk diskusjon rundt dette, men av ren nysjerrighet fordi jeg ikke forstår hvordan man ser verdien i ett domene.. Hvordan kan du si at Ungdom.no er verdt noe som helst, annet enn registreringsavgiften?
 

joachim

Medlem
Fordi det har et større inntektspotensiale, pga det er generelt, det henvender seg til målgruppen, målgruppen "kjøper mye", osv.

Men ALT står på hva man legger på domenet selvsagt.

J.
 

Knut

Medlem
Verdien av ett domene, etter min mening, er det en kjøper er villig til å betale. Det er umulig å sette en verdi ut ifra kriterier, man må bruke kjøpers behov. Selv om ett domene har 10 besøkende og null i inntekter så kan du få en halv mill for det om kjøper trenger det.

Litt utenfor sporet. Hvorfor ikke starte opp en domeneauksjon Kenneth her på forumet Kenneth?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Litt utenfor sporet. Hvorfor ikke starte opp en domeneauksjon Kenneth her på forumet Kenneth?

Joda, bare gå igang med å bygge systemet du, så skal du få beholde penga det genererer.

Når det gjelder ungdom.no så ser jeg personlig ikke helt verdien i det. Spesielt ikke om dere skal lage en nyhetsside med chat og "ungdomsting". Kan noen av de her som er i ungdomen eller husker tilbake til ungdommen si at dem noensinne satt seg foran pcen og trykte ungdom.no for å se hva som kom opp? De fleste gjorde vel ikke det, så da er domenet iallefall ikke verdt mye for type-inn trafikk. Og siden det er et norsk domene, så går prisen enda mer ned. Og igjen, ungdom er en veldig stor gruppe så jeg ser egentlig ikke helt gullgruven i det domenet..
 

joachim

Medlem
Vel, vi får se. Men sjekk den ELENDIGE siden innhold.no. Hva i alle dager kan det brukes til da? Med minimalt med vedlikehold, bare når jeg gidder, så genererer den likevel 250-300.000 i året. Og hvem i alle dager setter seg ned og skriver inn innhold.no i nettleseren sin??

Det er jo ikke all verden av kroner, men oppå lønnen så er det helt ok med ekstra liten årslønn for et grusomt hobbyprosjekt.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Vel, vi får se. Men sjekk den ELENDIGE siden innhold.no. Hva i alle dager kan det brukes til da? Med minimalt med vedlikehold, bare når jeg gidder, så genererer den likevel 250-300.000 i året. Og hvem i alle dager setter seg ned og skriver inn innhold.no i nettleseren sin??

Det er jo ikke all verden av kroner, men oppå lønnen så er det helt ok med ekstra liten årslønn for et grusomt hobbyprosjekt.
Ikke for å blande meg med noe jeg ikke har spesielt mye med, men akkurat hva som ligger på ett domene har vel ikke noe å si på domenet's verdi i seg selv.. Eller?

Jeg sjekker jo helt klart innhold.no og ungdom.no og ser jo med engang at begge disse to domenene har 2 helt forkjellige eiere. Etter å ha sammenlignet disse to bedriftene i brønnøysund, finner jeg jo ingenting som sammenkopler dere whatsoever... ?

Det at du drar andre nettsider, du ikke engang eier inn i dette er da vel å dra ting litt på kanten? Er det noen som helst her i denne tråden som har nevnt at innhold.no er ett bedre domene enn ungdom.no? Ikke som jeg kan se, men det ser virkelig slik ut på måten du uttaler deg her..
 

joachim

Medlem
Sjekk Ungdom Informasjon Vågene (Stavanger), eier er min nevø, sønn til eier av samliv.no.

Vi var en gjeng som kapret ungdom.no, innhold.no, innredning.no og samliv.no i 2000. Jeg klarte å få ut av en som satt på supporten hos Norid til å sjekke navn jeg kom opp med i år 2000, deretter registrerte vi enkeltmannsforetak med "riktige" navn etter Norids regler den gangen, og registrerte domenene i all hast.

Eier av ungdom.no jobber med salg/markedsføring, jeg har jobbet som systemutvikler i en del år (men GRØNN på design, hehe), for det meste prosess-/prosjektledelse nå. Men leker meg med hobbyprosjektet innhold.no og nå skal vi etterhvert få ungdom.no på luften.

Kan være enig i at en nyhetsside for ungdom med chat og blogg finnes det mengder av, men vi jobber likevel med et _lignende_ konsept som vi skal prøve å få noen til å investere noen kroner i (ikke 100 mill). Klarer vi å komme opp i - si 7-10000 unike pr døgn med tiden, så kommer det også i tillegg til vanlig lønn. Men hallo, jeg konkurrerer ikke med sol.no, nettby.no eller andre svære sider. Har ikke tid til å holde på med det på heltid uansett.

Kanskje denne historien hører med under tråden Gode domenehistorier?

J.
 

joachim

Medlem
Bare så det er klart : innhold.no er et intetsigende domenenavn, ungdom.no sier i alle fall noe om målgruppen.

Glem innhold.no, det er en tragisk nettside, men med ganske mange treff, kanskje pga at den har surret i snart 8 år nå. Har likevel bare en PR på 3, men so what? Bare Google Adsense og TradeDoubler(!) betaler meg en gang i måneden så er jeg fornøyd.

J.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Vel, vi får se. Men sjekk den ELENDIGE siden innhold.no. Hva i alle dager kan det brukes til da? Med minimalt med vedlikehold, bare når jeg gidder, så genererer den likevel 250-300.000 i året. Og hvem i alle dager setter seg ned og skriver inn innhold.no i nettleseren sin??

På hvilken nettside er det du tjener 250-300 i året?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hva er det du tjener så mye penger på på den siden ??

Hvis dere har bygd opp den siden til å generere så mye uten å selge annonser eller oppføringer direkte på - så er det virkelig verdt et blogginnlegg her på forunet hvis man kan beskrive hvordan man har arbeidet for å få til det!
 
Topp