Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva gjør dere med kunder som ikke betaler?

Msites Ltd

Livsnyter
Å ikke betale for en vare er jo det samme som butikktyveri. Folk som ikke betaler bør ringes opp og bes om å returnere det de har tatt dersom de ikke betaler for seg. De bør i alle fall ikke undres dersom de ikke får tilsendt flere ting de ikke vil betale for.

Her er du vel ute og sykler litt....

Butikktyveri er straffbart iht straffeloven

Å ikke gjøre opp for seg er ikke straffbart!

Så ser ikke helt likheten med de to....
 

Nutz

Med lem
Selg fordringene til HA eller Bandidos fondsforvaltning for kr. 10,- pr. stk. :)
Da er og blir du ferdig med saken.
 
Msites: Jeg er "nu" en gammel mann (i alle fall så vidt over 40), og min oppvekst på ei øy på Vestlandet har kanskje gitt meg en sær moral. Å ikke betale for seg betyr vel at noen da ikke får pengene de rettmessig skal ha? Mulig at den som skulle hatt pengene ikke synes det burde likestilles med at verdiene/pengene var urettmessig borte/stjålet, men jeg hadde følt det slik. Her må da enten Norges Lover skrives om (Straffeloven), eller så bør min moral/rettsoppfatning formateres og forsøkes installert på nytt. Mest sannsynlig må jeg leve og dø i utakt med flertallets og lovverkets oppfatning...
 

Dag Frogner

Supermedlem
Litt kjip er jeg kanskje om jeg tar en sak videre for 99,-, men har nå sendt ut to mailer hvor jeg minner om at fakturaene (originalen + purringen) forfaller snart og jeg har prøvd å få tak i vedkommende på telefon 3-4 ganger uten hell.

Altså gir han ingen signal tilbake og jeg tror vel bare at jeg blir ignorert fordi han aldri i sin villeste fantasi tror at dette får noen konsekvenser.

Og jeg tror jaggu at jeg skal motbevise akkurat det. ;)

Men hva skjer i det dette går videre til inkasso? Det er vel da slik at jeg får det utestående beløpet av inkassoselskapet også tar de jobben med å kreve inn bløpet + sitt salær fra min kunde?
 

Jon

Medlem
Å ikke gjøre opp for seg er ikke straffbart!

Det er da absolutt straffbart ikke å gjøre opp for seg. Du mener altså at man bare kan kjøre på med loven i hånd og droppe å betale regninger? En handel er en juridisk avtale som brytes hvis ikke regningen betales...
 

Grooo

Medlem
Vi har også en slik ganske liten sak som vi tenker prøve engeninkasso på nå. Ikke store summen, men kunden har fått flere sjanser og bare legger på når jeg har ringt.
Vi tenker at vi skal prøve egeninkasso i denne saken, greit å vite skikkelig hvordan det fungerer før vi ev. står der med en litt større sak som må ordnes opp i.
 

hansson

Langveisfarende
Det er da absolutt straffbart ikke å gjøre opp for seg. Du mener altså at man bare kan kjøre på med loven i hånd og droppe å betale regninger? En handel er en juridisk avtale som brytes hvis ikke regningen betales...

Enig. Å bestille eller motta varer og tjenester og så ikke betale kan vel klassifiseres som svindel, som helt sikkert har en paragraf i Straffeloven.

Grooo, ta gjerne kontakt hvis du har spørsmål om egeninkasso.
 
Topp