Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva syntes dere om mine priser?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg lager i dag flashbannere for 500,- via nettsiden min Velkommen til flashbanner.no. Man får da (innenfor rimelighetens grenser) gjøre så mye korrektur man vil og jeg tar ikke i mot betaling før kunden er fornøyd. Jeg gjør også annet arbeid (f.eks finpusse logo, få tak i stockbilder, tilpasse bilder kunden leverer meg osv) til 250,- pr time. Selv syntes jeg at prisen ihvertfall ikke er for høy, men tror den er ganske "rettferdig" om man kan bruke det uttrykket. På en annen side tror jeg at man fort kan bli tatt som useriøs dersom prisene er altfor lave igjen og jeg lurer derfor litt på hva dere syntes.

Jeg vet at "korrekt pris er det kunden vil betale", men jeg håper uansett dere kan gi meg deres synspunkter på nåværende pris.

Ta dere gjerne en tur innom Referanser ? flashbanner.no slik at dere kan sjekke ut arbeindene mine og sette det opp i mot prisen.

Takker for alle tilbakemeldinger! :)
 
Sist redigert:

Erlend

Medlem
Sikkert en helt grei pris, selv har jeg folk som lager til meg for en billigere penge. Kvaliteten på flashbannerene er det ihvertfall ikke noe å si på. Jeg synes du lager fine og oversikitlige bannere, stå på! Kunne gjerne hatt flere referanser.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Vurderer å dele ut et par gratis bannere til folk her slik at jeg får inn litt flere referanser. Nettsiden er jo bare noen få uker siden, så er litt lite der ja, enig i det. :)

Du leier inn fra utlandet antar jeg? Det fungerer fint? Tenker spesielt på kommunikasjon som jeg selv har slitt litt med når jeg har brukt folk fra Asia f.eks.
 

allegretto

Medlem
Jeg synest du kunne ha dobblet prisene, 250,- per time er lite. Blir ikke mye igjen til deg selv når skatt, mva, og div. avgifter + utgifter skal betales
 

hansson

Langveisfarende
Har du tatt en kikk på Timepriskalkulator for frilansere - regn ut din timepris ? Hvis du skal få en årslønn ut av en timelønn på 250 kroner må du jobbe noe hisides mye. 250 kroner minus skatt og utgifter gir deg McDonalds-lønn, og da har du ikke mye igjen for å bruke de kreative talentene dine vs. steke pommes frites.

Timelønn for frilansere og konsulenter bør begynne på cirka 400 kroner og gå oppover, alt etter hva du driver med, med mindre det er snakk om lagvarige kontrakter og store oppdrag der timeprisen kan senkes pga. økt totalinntekt og høyere sikkerhet.

Tenk på all dødtida og admin-kostnadene med å fakturere 500 kroner da. I dødtida du ikke kan fakturere fordi du ikke har jobb tikker klokka mot ei årslønn som blir svært lav.
 

Dre_C

Medlem
Jeg synes det er en helt grei pris å starte med. Regner med at prisen stiger litt etter du har fått litt mer erfaring og en litt flere referanser.
 

Dag Frogner

Supermedlem
allegretto: Skatt må man jo betale, men jeg er under mva-grensen og siden jeg driver dette hjemmefra og har minimalt med utgifter, så blir det ikke så halvgærnt til slutt. :)

hansson: Nettopp, jeg er på ingen måte avhengig av disse pengene, det blir mer som en bonus om du skjønner. Men uansett er det jo viktig å finne "rett" pris og jeg håper jo at dette kan bli en ok bi-inntekt over tid.

metallian: Kommer nok tilbud her om en ukes tid tenker jeg. Da får jeg litt mer tid.
 

picxx

Well-Known Member
Ja, jeg kunne gjerne tenke meg å få en (eller to) gratisbannere om du ønsker å utvide porteføljen.
Kan sikkert skrive en liten snutt om deg på en blogg, som takk for hjelpen.

Ang. pris er det sikkert en helt ok pris så lenge du henvender deg mot et norskt marked.
Internasjonalt derimot får man jo laget bannere for en slikk og ingenting (betalte vel $3 / banner sist jeg kjøpe fra øst-europa), men som sagt er det ingenting å utsette på prisen. Ingen nordmenn som forventer at noen skal bruke en time eller to på et banner og ta 15 kroner for jobben :)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Selv i Øst-Europa må jo 15kr være veldig rimelig?

Jeg satser jo uansett kun mot det norske markedet og tror mange syntes det er tryggere og enklere å henvende seg mot et norskt firma kontra å måtte gå gjennom 20 steg hos f.eks freelancer.com kun for å legge ut anbudet og deretter gjøre all kommunikasjon gjennom dette nettstedet til en kar i Polen som ikke akkurat er en racer i engelsk. Litt satt på spissen selvfølgelig, men det kan fort være realtiteten.
 

Tonny Kluften

Administrator
Som nevt over her er det viktig å tjene nok. Og grunnen til det er at firmaet ditt skal være levedyktig over tid. Det finnes firmaer som tar for lite og bare syns at ting er moro, så går de lei etter ett år og så sitter kundene igjen uten mulighet for support. Tenk litt på at du skal drive med dette om to år også.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Skjønner godt hva du mener, men om jeg tjener 2000,- på dette i hele 2011 så kan jeg fortsatt opprettholde det. Har såpass utgifter og siden alt styres hjemmefra og jeg har en full jobb ved siden av, er jeg ikke avhengig av de kronene som genereres her. Vil selvfølgelig gjerne få dette til å gå bra, men det er ikke slik at jeg MÅ for å overleve. Og kundene skal jeg ta godt vare på. :)
 

enotodden

Medlem
Pris deg heller litt for høyt enn litt for lavt mener nå jeg.
Du kan jo også justere prisen i forhold til prosjekt og mulighet for gode referanser.
Et triks mange bruker er også å ha en skremmepris å legge frem når du blir tilbydt jobber du ikke har tid til eller ikke vil ha. Dette høres litt shabby ut, men utføres dette med kløkt kan du ende opp med bedre betalte jobber over tid.

Dette er tips jeg har fått iallefall.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Ja, det er ikke lett dette. For en person som driver en liten nettbutikk og trenger annonser, er nok 500,- helt greit og ikke for billig. Men dersom jeg f.eks skal klare å få firmaer som kun driver med annonsesalg som kunder, blir nok kanskje litt skremt av prisen min, siden jeg tro de aller, aller fleste andre som gjør dette, tar flere ganger min pris.

Og jeg skjønner jo at de blir litt skeptiske når de ser prisen, men jeg tenker at jeg får flere kunder ved å være rimelig, men det kan jo godt gå begge veier.

Hva om jeg f.eks hadde tatt 990,- for en banner og 490,- pr time? Det er jo 100% opp i pris, men det hadde vel fortsatt ikke vært veldig dyrt?

Får gå litt i tenkeboksen her...
 
Topp