Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvem eier disse domenene?

Han er en av Norids Registrarer:

REGISTRAR.NO

Han har registrert disse navnene på lovlig vis, men å miste domeneadressene sine fordi noen er misunnelige er alt for langt å gå.

Kjenner en som har innregistrert og eier bortimot 20 biler over mange år, og jeg kaller han ikke for bilhai av den grunn.

Hvis du regger en bil hos Biltilsynet på lovlig vis, så kan de jammen med ikke komme mange år senere å avskilte bilen fordi mannen har for mange biler - gode biler.

Slik er det også med domener.
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Nå er det stor forskjell på en bil og et domene. Et domene er unikt, mens en bil kan du kjøpe så mange du vil av (så fremt økonomien din tillater deg det).

Mulig de er registrert på lovlig vis, men det er allikevel et smutthull. Det er en grunn til at det er en grense på 20 domener per org.nummer. I dette tilfellet er det ganske tydelig at alle disse organisasjonene er opprettet utelukket for å unngå norid sitt regelverk.

Jeg synes han bør bli fratatt sine domener, slik at folk som kan bruke de til noe produktivt kan gjøre det!
 

Tonny Kluften

Administrator
Så han samler på domener slik andre samler på biler? Neppe.

Domain Chief, du driver med det samme som han så det er ikke rart du forsvarer slikt. Ikke noe galt i å tjene penger på generiske domener, men få domenene i omløp da for svingende. Han sitter på de domenene på en måte som soleklart er i strid med intensjonen for reglene for domeneeierskap!
Jeg håper Norid får rompa i gir når det gjelder slike som han og mange andre.
 
Synes at dette er "typisk norsk"
Du (må ikke komme her å komme her)

Det er umoralsk å være smart, og se inn i fremtiden slik han gjorde for 10 år siden.

Hvilke 20 domener skal han så få lov å beholde: bok.no, jazz.no og bil.no etc.

En annen ting er at flere Statlige bedrifter oppretter datterselskaper der de samler 20 domener på hver organisasjon. Et godt eksempel er Telenor, Statoil etc. Er dette mer moralsk riktig fordi de bruker advokater etc. til å finne disse "smutthullene" som du prater om.


Nå er det stor forskjell på en bil og et domene. Et domene er unikt, mens en bil kan du kjøpe så mange du vil av (så fremt økonomien din tillater deg det).

Mulig de er registrert på lovlig vis, men det er allikevel et smutthull. Det er en grunn til at det er en grense på 20 domener per org.nummer. I dette tilfellet er det ganske tydelig at alle disse organisasjonene er opprettet utelukket for å unngå norid sitt regelverk.

Jeg synes han bør bli fratatt sine domener, slik at folk som kan bruke de til noe produktivt kan gjøre det!
 
Ja, her har Post og Teletilsynet foretatt en trekning, og tildelt Rolfsen domener.

Er dette umoralsk av tilsynet, eller er det bare dårlig gjort?
 
Forsvarer at vi bor i et fritt land, der det er lov å være smart - og nei jeg regger bare generiske domener.


Så han samler på domener slik andre samler på biler? Neppe.

Domain Chief, du driver med det samme som han så det er ikke rart du forsvarer slikt. Ikke noe galt i å tjene penger på generiske domener, men få domenene i omløp da for svingende. Han sitter på de domenene på en måte som soleklart er i strid med intensjonen for reglene for domeneeierskap!
Jeg håper Norid får rompa i gir når det gjelder slike som han og mange andre.
 

Tonny Kluften

Administrator
Ja, her har Post og Teletilsynet foretatt en trekning, og tildelt Rolfsen domener.
Er dette umoralsk av tilsynet, eller er det bare dårlig gjort?

Slik vant Rolfsen domenet båt.no, han forteller selv:

"- Vi hadde med noen lodd i trekningen, for å si det på den måten. Vi har registrert en del ulike selskaper under nettstedet navn.no, og vi sendte inn søknader på de aller fleste selskapene, sier Dag Øyvind Rolfsen "
 

webpiken

Medlem
En annen ting er at flere Statlige bedrifter oppretter datterselskaper der de samler 20 domener på hver organisasjon. Et godt eksempel er Telenor, Statoil etc. Er dette mer moralsk riktig fordi de bruker advokater etc. til å finne disse "smutthullene" som du prater om.

Du aner jo virkelig ikke hva du prater om.

Bedrifter som Statoil og Telenor starter ikke datterselskaper FOR å kunne registrere flere domener, og i den grad de registrerer mange domener er det jo domener som naturlig faller inn under driften og de kampanjer de eventuelt kjører.
 
Topp