Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvilken mailklient bruker du?

hansson

Langveisfarende
Når du skriver "filter" så virker det som om du ikke har vært inne på riktig sted og satt opp pop-innhenting? Du skal inn i innstillinger > kontoer og import. Her kan du både sette opp hvilke adresser du vil sende fra, og hvilke du vil motta fra.

Det beste, synes jeg, er å gå inn på online-kontoen din og videresende all e-post derfra til gmailen din. Da slipper du venting på neste pop-intervall slik at all mail tikker inn i realtime. Ser her hos meg at en av kontoene mine sist ble sjekket via pop3 for 38 minutter siden..
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jo, jeg har vært på "kontoer/import". Men siden jeg ikke vil bruke gmail-adressen, men heller ha én separat innboks for hver epostadresse, har jeg satt opp filtre som plasserer all mail til f.eks dag AT flashbanner.no i mappen med samme navn.

Ser nå at det var over 30 min siden eposten sist ble hentet, men jeg trodde at når jeg brukte F5 og siden lastet på nytt, så sjekket den også for ny epost?

Det må da være en grei måte å sjekke alle kontoene på foruten å gå inn på hver enkelt og klikke "Sjekk for ny epost"?

Sendte nå en epost til alle kontoene jeg har på Gmail, og da jeg slettet eposten i én av mappene, ble den slettet fra de andre også, selvom jeg sendte til alle adressene...
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Her hos meg ser det ikke ut som om den sjekker pop hver gang du laster inn siden på nytt. Sjekk for ny e-post bruker gjerne et minutts tid for hver konto, så det er heller ingen bra løsning.

Merkelig at alle e-postene ble slettet, men det er noen greier med dette med at man sender fra samme gmail-konto som tar imot e-postene. Mulig den da sjekker for duplikater eller noe. Hvis du hadde mottatt denne mailen fra en helt separat konto (hotmail f.eks.) tror jeg ikke dette ville skjedd.
 

hansson

Langveisfarende
Leste den tidligere meldingen din igjen og skjønte nå hva som skjedde: Innboksen i Gmail er bare 1 innboks for ALL mail. Etikettene oppretter ikke "mapper" slik du sier, de er bare virtuelle merker som kan brukes til å sile mail i ulike kategorier slik at du slipper å se på ALT samtidig. Derfor vil 1 mail sendt til mange adresser inne i Gmail oppfattes som 1 mail i innboksen din også, dette for å slippe en haug med duplikater i samme innboks. Sletter du denne mailen blir den naturligvis ... slettet. Filtrene du har opprettet setter bare mange forskjellige merkelapper på samme e-post.

Du bør gi systemet en sjanse, det er vanvittig kraftig og i stadig utvikling. Garantert verdens beste. Alt er helt logisk når du blir vant til hvordan systemet "tenker". Dette med at mail med samme emnetittel blir puttet i en konversasjonstråd var det vel Gmail som fant opp, og det var noe man måtte bli vant til. Vanvittig praktisk, spør du meg. Men man kan skru det av hvis du foretrekker gamlemåten med hver mail på en egen linje i innboksen.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Ok, da ble jeg ihvertfall litt klokere, takk for at du forklarer! :)

Så når noen nå sender meg mail til dag AT flashbanner.no f.eks, så havner dette egentlig på Gmail-kontoen, men blir lagt under merket tilhørende den adressen? Det kan vel ikke være sånn? At alt går innom Gmail-adressen?

Vet uansett ikke helt om jeg liker måten det fungerer på. Det beste hadde vært en nettløsning hvor man hadde én mappe for hver konto hvor alt var separet. Noe alla Windows Live Mail bare på nett.
 

hansson

Langveisfarende
Ja, de andre adressene du legger til er bare aliaser for hovedadressen din hos gmail. Men når du sender ut så kan du jo sende fra hvilken som helst av disse e-postene, enten "on behalf of Gmail" som er den enkle varianten å sette opp, eller med fullt oppsett av utgående SMTP-server fra telenor og de andre leverandørene du bruker.

For å se bedre hvordan gmail funker kan du klikke på en av "mappene" du har opprettet, og du ser da at det gmail gjør er å gjøre et google-søk i innboksen din etter alt som inneholder label:Online (eller hva du nå har kalt denne virtuelle mappa). En av årsakene til at dette gjøres er at du holder nede antallet mail totalt fordi du aldri får duplikater. Alle svar til denne mailen går da inn i en "tråd" à la dette forumet. Du slipper at alle tråder må multipliseres med f.eks. 10 for å få fullstendige konversasjoner i alle mapper.

En annen fordel meg gmail er at søket på både "mapper" og stikkord (eller e-postadresser) er lynraskt. Og spamfilteret er forbausende treffsikkert. Tror ikke jeg har fått spam på flere år. Uhyre sjelden legitim e-post havner i filteret også.
 

Tonny Kluften

Administrator
Topp