Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor(dan) burde jeg annonsere for nettsiden min?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg la ned hovedsiden pga mangelen for interesse. Det var kun et par stykker som leverte artikler fra tid til annen (av 1430+ brukere (!)) og jeg hadde desverre ikke tid til å oppdatere den oftere enn to-tre ganger pr uke og da følte jeg det var bedre å legge den ned istedet for å ha den halvgjort. Musikkbutikkene/importørene var også veldig slappe med å gi meg info jeg kunne legge ut, selvom dette var gratis pr for deres butikk og produkter, så det ble ofte til at jeg måtte oversette utenlandske artikler og det ble rett og slett for tungvindt i lengden.

Jeg startet med forumet, så det har alltid vært dette som har vært grunnpilaren, så får jeg se om jeg starter opp igjen med en nettside i tillegg om markedet/etterspørselen tar seg litt opp.

Dugnadsspiriten er ikke veldig stor blant medlemmene mine, og jeg har hverken tid eller kunnskap til å sitte å lage masse læremateriell, så det må bli senere i såfall om jeg får flere medlemmer som vil/kan bidra litt. :)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Mulig, mulig, men om jeg hadde vært en besøkende på en slik side hadde jeg nok ikke vært innom i nærheten så ofte om det kom artikler hver uke som om det f.eks kom artikler hver dag.

Ser jeg skrev at jeg oppdaterte den 2-3 ganger pr uke, men her har jeg surret litt, da sannheten mer er lik én gang pr uke.

Når man i tillegg tenker på at besøkstallene ikke steg så veldig med nettsiden oppe og hvor mye jobb det er å publisere relevante artikler (jeg vil heller ha færre, gode artikler, enn mange og dårlige) så følte jeg at det kostet mer enn det smakte. Det er tross alt ikke hver dag det skjer noe nytt, interessant innenfor trommeverdenen. ;)
 

picxx

Well-Known Member
Når man i tillegg tenker på at besøkstallene ikke steg så veldig med nettsiden oppe og hvor mye jobb det er å publisere relevante artikler (jeg vil heller ha færre, gode artikler, enn mange og dårlige) så følte jeg at det kostet mer enn det smakte.

Dette ville jo uansett vært søkemotormat, så hvorfor beholdt du ikke bare forsiden med alle artikler oppe?
De som kun er intressert i forumet ville uansett ikke blitt affisert av dette, da medlemmer erfaringsmessig likevel enten har bokmerket eller går direkte til forumet uansett.

Dette syntes jeg rett og slett var litt dumt.....særlig når det kommer frem i en tråd hvor du etterlyser relevant annonsering for å få mere trafikk til siden.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Søkemotormat hadde det nok vært, men forumet har vært i drift siden våren 2007, nettsiden ble til i oktober 2009, så vil nok uansett tro at det er forumet som står for det meste av maten.

De eksisterende medlemmene hadde nok ikke gjort noe av dette nei, men tror mange nye hadde "snudd i døra" om de kom til en nettside som hadde flere måneder gamle artikler på forsiden. Det er ikke sikkert alle hadde gått innom forumet selvom det var mye liv der.
 

picxx

Well-Known Member
De eksisterende medlemmene hadde nok ikke gjort noe av dette nei, men tror mange nye hadde "snudd i døra" om de kom til en nettside som hadde flere måneder gamle artikler på forsiden. Det er ikke sikkert alle hadde gått innom forumet selvom det var mye liv der.

Du trenger ikke nødvendigvis printe ut dato på alle publiserte artikler ;)
 

Trancton

Medlem
Du kunne jo ha tatt en titt på AVforum.no - Home og sett hva de har gjort med sitt forum. De har et relativt begrenset nedslagsfelt de også. Greit nok, en del bredere enn ditt, men poenget er at det er for folk over gjennomsnittet interessert i et "fagområde". Trommeportalen er for folk over gjennomsnittet interessert i trommer/slagverk.

AVforum har mye bra tjenester og features bygget opp rundt forumet som gir det mer trafikk, høyere interesse, og skaper entusiasme og engasjement. Hvorfor ikke kopiere noen av featuresene? Istedenfor Min hjemmekino, kan det f.eks. være mitt trommesett der folk kan legge ut specs, bilder og dele erfaringer.

AVforum er i mine øyne et ufattelig bra forum for audiofile, mye takket være ildsjelene og ekspertisen på forumet. Nå kjenner ikke jeg trommeportalen.no, men det å ha de rette menneskene og den rette kompetansen på forumet er alfaomega for slike fagforum. Takket være ekspertisen på AVforum har de klart å bygge opp et renommé som gjør at de fremstår som den ledende nettsiden/forumet for nettopp audio og video. Dette burde dere også klare ved å tillegge portalen litt mer innhold enn bare poster. Det er ikke alle som er interessert i å diskutere, noen vil gjerne lese artikler/nyheter, bli inspirert etc, og da er ikke et forum med masse diskusjoner uten bilder og nyheter nødvendigvis det beste. Det er totalopplevelsen og det å appellere til nivåer og typer av trommeslagere. Skal du ha tilsig av nye brukere og ekspertbrukere, er det viktig at dere også er for nybegynnere, og ikke bare eksperter. Nybegynnere stiller dessuten mange spørsmål, noe som vil bidra til aktivitet og nytt innhold på forumet, og søkemotorer liker nytt og relevant innhold, i tillegg blir du mer attraktiv ovenfor potensielle annonsører. Nybegynnerne vil dessuten før eller seinere mest sannsynligvis også bli eksperter.

Ellers er det veldig lite bilder på forumet, noe som gjør at portalen fremstår som tung og tørr å lese. Hva med bilder, nyheter fra forhandlere etc. Må jo være veldig attraktivt for musikkforhandlere å annonsere på forumet? Så lenge annonsene er relevante, så burde de ikke være plagsomme for brukerne av forumet. Hvorfor fremheves ikke de mest leste/aktuelle trådene i margen på forumet? Det er så mye mer dere kan og bør gjøre med forumet for å få det til å virke litt mer levende enn det er i dag.

Litt ustrukturert poost dette, men poenget er ta dere har veldig mye å gå på, og dere bør gjør forumet mer interaktivt og legge til rette for mer samhandling, samt blåse mer liv i det ved f.eks. å ta i bruk bilder og video.
 

Trancton

Medlem
Ser jeg kanskje lbe litt off-topic i forrige posten min :rolleyes:, men et tips som jeg ikke tror har blitt nevnt ennå, er å gjøre forumet mer tilgjengelig. Jeg tenker da på å gjøre det mulig å dele innholdet (poster og tråder) i sosiale medier. Hvor er del på Facebook og Twitter knappene? Ved å dele innholdet med andre, så øker du oppmerksomheten og dermed også trafikken til forumet, og det er gratis.

Men fremdeles har du en del å gå på for å beholde folk på forumet og få de til å komme tilbake igjen. Der kommer nok min forrige post mer til rette :)

Ser at du allerede hadde showroom etc slik jeg foreslo i forrige post, my bad :) Men uansett, få det frem på hovedsiden, bruk margene slik at det ikke ser så tomt og dødt ut, og spesielt her er det greit med dele-funksjonalitet. Hva med et rangeringssystem hvor folk kan stemme på oppsettene/showroomene og vise topp ti på forsiden eller noe sånt?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Takk for svar. :)

Har selv vært innom avforum.no mange ganger og syntes de har en veldig bra løsning. Nå er det jo en del som skiller de fra meg og hoveddelen er nok at de er flere som jobber med siden, altså flere ildsjeler. Det skal jo også sies at de har holdt på seks år lenger enn meg, det har jo litt å si det også.

Desverre er det ikke så veldig mange på min side som bidrar til siden (sett bort i fra moderatorer) og da blir det fort vanskeligere. Hvis du leser igjennom mine tidligere svar i denne tråden, ser du bl.a at vi tidligere hadde en egen nettside i tillegg til forumet, men denne ble tatt ned nå nylig pga liten interesse, både ved at det nesten ikke var noen som bidro med å skrive artikler, tester, intervjuer osv, samtidig som besøkstallene viste at det ikke var noe mer interesse for nettsiden kontra kun forum som var det vi opprinnelig startet med.

Poenget mitt er at jeg pr i dag ikke har kapasitet til å utvikle trommeportalen.no til å bli så "stor" / bra som jeg skulle ønske. Jeg driver dette alene ved siden av full jobb og to småbarn i hus og det begrenser seg hvor mye jeg får til. Annonsørene har også uteblitt mer enn normalt det siste året / halvvannet pga finanskrisen som desverre har satt bransjen en del tilbake. Uansett hvor store firmaer jeg snakker med ang annonsering, så sier alle at de har fått store begrensninger på markedsføringsbudsjettet og må ligge lavt til folk begynner å handle mer igjen. Det er altså ingen som er negative til å annonsere hos oss, vi har flere som kommer tilbake både to og tre ganger, men det er altså markedet som de fleste oppgir som grunn til at de ikke vil/kan annonsere på nåværende tidspunkt.

Når det ikke kommer penger inn i kassa er det ikke allverden man får gjort, da det ofte koster penger å få satt opp systemer som f.eks "Min hjemmekino", med mindre man finner et gratisscript som fikser biffen. Og selvom man finner dette krever det ofte en del jobb for å skreddersy det og siden jeg ikke har programmeringserfaringer tar det laaang tid å få noe ferdig.

Ang deling hadde jeg dette på hovedsiden, men det ble minimalt brukt. Det var kanskje fire-fem delinger pr måned. Kommer til å opprette dette på forumet neste gang jeg stenger det ned for vedlikehold, så får vi se hvordan det går.

Ble kanskje litt rotete dette også, men du fikk nok med deg det viktigste. :D
 
Topp