Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor finner man gratis bilder til fri bruk på blogg?

Marita

ordleker
Jeg leter og leter, og det eneste jeg har funnet nå som er gratis (iallfall til nå?) er flickr. Jeg fant også siden dreamstime.com, men der fikk jeg bare lastet ned 5 bilder før de ville ha betalt. Jeg er nok skrekkelig gnien altså, men jeg syns 1 dollar pr. bilde blir litt vel mye for mitt budsjett. Særlig med tanke på om jeg ønsker 2-3 bilder hver dag, blir 90 dollar i måneden, og da blir jo bloggingen i begynnelsen et totalt tapsprosjekt. (Er jeg fryktelig naiv nå? :eek: )

Jeg skal etterhvert flytte bloggen min over på et norsk domene, og det skal være reklame på siden. Hvordan er det å bruke gratisbilder da? Jeg har forstått at jeg skal lete etter "creative commons", men kan alle bilder brukes på sider med reklame? Eller fins det en spesiell kode eller noe sånt på bildet om at det er greit?

Som dere skjønner er jeg temmelig grønn på dette :p Noen som evt. har tips om flere sider enn flickr? :)
 
Sist redigert:

Keanu

Geek
For generelle bilder (illustrasjonsfoto) kan du se på stock.xchng. Selv bruker jeg bilder derfra, og fra iStockPhoto når jeg ikke finner et bra nok der (iStockPhoto koster litt).
 

muffins

Medlem
Så lenge du bruker bilder hvor det er tydelig at de kan brukes gratis til kommersiell bruk så går det fint.

Creative Commons har flere typer lisenser, så kan være smart å ta en titt her.

Skrev en liste om dette for en stund siden, så bare kopierer inn lista her:

Stock.XCHNG - Enorm database med gratis bilder som kan brukes til mange formål, blant annet kommersiell bruk. Min personlige favoritt.

Flickr - Creative Commons - Stoooor database med masse fine bilder. Husk å sjekke ut Creative Commons lisensen før du bruker bildene.

Wikimedia Commons - Også her er en enorm database med bilder som går under Creative Commons lisensen.

Freerangestock - Stor database med bilder til kommersiell bruk.

Everystockphoto - Søkemotor som søker etter bilder blant flere sider samtidig.

Freedigitalphotos.net - Mange gode bilder til kommersiell bruk.

Photogen - God side med mange bilder.

Image After - Til kommersiell bruk.

Public-domain-photos - Gratis for kommersiell bruk. Ingen gedigen bildedatabase, men kan hende du finner noe som kan brukes.

Stockvault - God samling gratis bilder, dog ikke til kommersiell bruk. Så med mindre du ikke har planer om å tjene penger på siden din er vel neppe denne noe for deg.

Velkommen til forumet foresten ;)
 

gjedda63

Medlem
Jeg klipper og limer ut av produktpresentasjonene til de jeg promoterer.Regner med at de ikke saksøker sine egne affiliates eller er det risikabelt?
 

Marita

ordleker
Stock.XCHNG - Enorm database med gratis bilder som kan brukes til mange formål, blant annet kommersiell bruk. Min personlige favoritt.

Hvordan finner man ut om man kan bruke bildet kommersielt? Jeg skal bruke de på sida mi, smartetips.no.. er jeg fritt til å gjøre det med alle bilder herifra?
 

KristianM

Medlem
Det står spesifisert på det enkelte bildet, hva man kan bruke det til, og hvem som evnt. skal varsles/linkes til ved bruk :)
 

Marita

ordleker
Vil nevne absolutvision.com, som jeg bruker - men der må man betale litt. (Akkurat nå er prisen $5 for en dag, kan laste ned 10 bilder, eller $40 for ett år, da kan du laste ned 3600 bilder).

De er helt greie, selv om utvalget kanskje er en smule begrenset. Grunnen til at jeg bruker dem er utelukkende prisen, jeg har ikke sett bedre sider med lignende priser. De sier de legger opp rundt 70 bilder hver dag - men de har ikke gjort det all den tid jeg har vært medlem.
 

Marita

ordleker
Takk for tips tilbake, zapotek - har allerede funnet noen bilder der jeg kan laste ned (gratis). Men jeg blir litt usikker på hvilke jeg kan bruke kommersielt og ikke (på webside)? Altså de ulike lisensene, du har kanskje litt peil på det om du bruker dem endel?

Samt denne teksten, som står under der man skal laste ned bildet; "Use this link to direct visitors from your website to this image, using our referral program. Copy it by using Copy/Paste." Det betyr ikke at for hver gang jeg bruker et bilde, så trenger jeg å linke til dem, eller..?
 
Sist redigert:
Topp