Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor fort ser man resultater av sitt harde arbeid?

Hei folkens,

jeg skjønner selvfølgelig at jeg spør om noe som er umulig å svare konkret på. Det jeg likevel er ute etter er et omtrent estimat. På mine nøkkelfraser kommer jeg opp på 25-30 på google, ikke bra. Jeg føler at jeg har studert konkurrentene mine nøye for å se hva de gjør rett og hva de gjør galt. Jeg har også studert mange SEO-sider og lagt til grunn søkene deres for å forbedre min side.

Jeg har bl. annet:

- Validert all html og css (90% av konkurrenter har feil i kode)
- Opprettet gode <title>tags til alle sider med nøkkelord (80% av konkurrenter har ikke det)
- Forsøkt å legge til siden min i archive.org , dmoz og Yahoo. Tar vel bare litt tid nå (95% av konkurrenter har ikke det)
- Bevisst brukt nøkkelord i teksten, med flere variasjoner (90% av konkurrenter bruker kun 1 ord)
- Hyret 3 fra WarriorForum til backlink+social-kampanjer. Disse hadde flere hundre gode tilbakemeldinger og jeg velger å stole på dem
- Opprettet Webmaster tools account og knyttet den til siden
- Ikke brukt kode som er uleselig for spiders, Flash o.l. (85% har gjort ting riktig)

Jeg har gjort mye annet med siden, men siden jeg ikke er sikker på om det har noe med SEO å gjøre så jeg nevner det ikke.

Poenget da er: hvis jeg har gjort "alt" rett, hvor lang tid kan det ta før Google er snill mot meg? (jeg skjønner selvfølgelig at jeg ikke har gjort ALT rett, bare de tingene jeg er klar over).
 

Ole Avranden

utvandret
Jeg regner et halvt år på å nå topp 3 i nisjer med lite til middels konkurranse.

- Men jeg benytter en helt annen metode enn du skisserer, så sammenligbart er det jo ikke...
 
Sist redigert:
Ugh! Etter Panda
kan dette være drepen for ei fersk nettside. Spesielt om det er engelske lenker det bygges mot en norsk side....

Reviews etter Panda var fortsatt fornøyde, og disse krigerne nevnte f. eks: "If my service would actually harm a websites ranking, I´d advise you to nuke your competition with it!".

Selvfølgelig, jeg aner ingenting. Det er bare synsing fra min side :)
 

griulf

Medlem
Jeg kom topp 10 på ett keyword kanskje kjapt faktisk, noen uker... Men på andre keywods er jeg helt håpløst etter 2 måneder.
 

quicktech

Medlem
Nå er det sikkert mange SEO eksperter her inne som får lyst til å spise meg levende... Men hva skal du egentlig med SEO?

Som du selv har poengtert, er det hardt arbeid over lengre tid for et ukjent resultat. Og når Google stadig forandrer spillereglene så blir SEO et digitalt las vegas.

Vi har sluttet å anbefale SEO til de aller fleste kunder, nettopp fordi investeringen du må legge ned er mer oversiktlig og gir mer målbart resultat hvis du i stedet bare kjøper annonser på google.com/adwords .

Vi vet også at søk i fremtiden vil bli mye mer person-orientert. Hvilke sider du har besøkt før, hvor du er i verden, hvem du er og hva du liker (sosialt) vil påvirke søkeresultatet. I stedenfor å skrive inn søkestrengen blir DU selve søkestrengen. Det vil altså si at hvis jeg skriver inn samme søkefrase som deg, så vil vi få 2 forskjellige resultat. Dermed blir det desto vanskeligere å måle effekten av SEO fordi ingen vil lenger kunne si at "jeg ligger på 3. side og vil opp på 1.".

SEO slik vi kjenner det vil dø ut ila 1-2 år er min spådom.

Bon apetit....
 

Ole Avranden

utvandret
Som du sier Quichtech er SEO blitt et litt uoversiktlig landskap, og selvfølgelig er det enklere å forholde seg til en ren klikkpris.

Personlige resultater er egentlig uvesentlig. Søkeordsrangeringen gjøres med nøytrale innstillinger, og er således et nøytralt resultat - og man kan forholde seg til det som en "riktig score". At det siden blir endret litt ut fra personifiserte variabler blir litt sånn "win some and loose some"...

Jeg er ikke enig i at Google endrer spillereglene. Google har nærmest siden dag 1 sagt at hvis man lager unikt kvalitetsinnhold er man sikker. At SEOere lager teknikker for å kapre førsteplasser, som siden mister score ved endrede algoritmer skyldes dårlig SEO - ikke endrede preferanser fra Googles side. Keyword density, lenkebyggingsteknikker, tag-spamming, omtalte i sosiale medier osv er ikke noe Google noengang har anbefalt.

SEO slik vi kjente det i 2011 er dødt. SEO slik det ble retegnet i Googles opprinnelige anbefaling i løpet av 2012 er ikke dødt - og vil ikke endre seg vesentlig de nærmeste par årene. Alle som følger litt med i SEO har nå innsett at "smarte teknikker" er ut, og det er innhold som teller. - Det vil ikke endre seg.

Det er egentlig bare på ett punkt jeg synes Google opptrer uredelig i forhold til SEO, og det er den stadige endringen på vektingen av innholdet på en søkeside - som hele tiden går mer og mer i retning av at betalte søk fremheves.

Men jeg er altså enig i grunntanken din. Putter man 100K inn i Adwords vet man ca hva man får - putter man 100K inn i SEO kan ingen garantere når man ser resultater og hvilke resultater man får. En indikasjon kan man gi, men ikke garantier.
 

zapotek

Medlem
Det er en ting som alltid har fungert, og alltid kommer til å fungere når det gjelder SEO og det er følgende: Lag et eller annet som er så nyttig / genialt / morsomt / snålt / whatever at lenkene sprer seg selv (uten at du trenger å bygge dem).

Så enkelt, men likevel så vanskelig - men klarer du det, så ligger SEOhimmelen for dine føtter.
 

pleb

Medlem
Det er en ting som alltid har fungert, og alltid kommer til å fungere når det gjelder SEO og det er følgende: Lag et eller annet som er så nyttig / genialt / morsomt / snålt / whatever at lenkene sprer seg selv (uten at du trenger å bygge dem).

Så enkelt, men likevel så vanskelig - men klarer du det, så ligger SEOhimmelen for dine føtter.

This.

Jeg skal ikke komme med moral-pekefingeren min og be deg kutte ut kjøp av lenker og andre grå metoder, men jeg har helt siden jeg startet med affiliatemarketing og nettsider vært bevisst på at jeg skal levere kvalitetstekster som folk faktisk vil like.

Og jeg smiler like godt hver gang Google kommer med tiltak for å drepe spam-sider og flytte mine videre opp i søkemotorresultatene. Tro meg; om du bygger nettsider på denne måten vil du utelukkende oppleve vekst i både trafikktall og inntjente kroner. Det er mye søppel der ute. ;)
 

looper

Medlem
Jeg gidder ikke diskutere at SEO er dødt innen 2 år.

Men over til det du faktisk har gjort, det å hyre inn folk fra Warrior er definitivt ikke en god strategi. Når neste store oppdatering kommer så risikerer du å falle som en stein som blir kasta i en brønn uavhengig av arbeidet du har gjort.

Når det kommer til resultater i søkemotorene så vil du nok få litt freshness i starten, deretter vil du kanskje oppleve at siden faller litt før den stabiliserer seg. Nå virker det som søkeresultatet har satt seg litt og er stabilt, ihvertfall de 2 siste ukene.

Når pingvinen slår til igjen så får du spenne deg fast ;)
 
[...]
Men over til det du faktisk har gjort, det å hyre inn folk fra Warrior er definitivt ikke en god strategi. Når neste store oppdatering kommer så risikerer du å falle som en stein som blir kasta i en brønn uavhengig av arbeidet du har gjort.

Når det kommer til resultater i søkemotorene så vil du nok få litt freshness i starten, deretter vil du kanskje oppleve at siden faller litt før den stabiliserer seg. Nå virker det som søkeresultatet har satt seg litt og er stabilt, ihvertfall de 2 siste ukene.

Når pingvinen slår til igjen så får du spenne deg fast ;)

Takk for tilbakemelding, godt med nye synspunkter :)

Helt ærlig så tror jeg bare dette er tull. Av de x antall sakene jeg har lest om SEO så koker det i bunn og grunn ned til svada fra ende til annen. Masse halvtips på en side som blir debunket på en annen. Ingen har noe bevis for argumentene, alle er selgere. Og ingen kan gi deg noen som helst garanti for at metodene de bruker ikke vil få deg straffet senere.

Dersom jeg skulle bli "straffet" for kjøpte lenker så blir vel alle konkurrentene mine det, med 100-5500 lenker hver fra russland/polen sider. Så jeg går mest sannsynlig ikke ned i dragsuget alene, alle andre faller like mye i verdi = alle beholder samme posisjon.

Jeg legger SEO biten på hylla for nå, setter heller fokuset på å skrive noen artikler jeg selv vil lese nå fremover :)
 

zapotek

Medlem
Dersom jeg skulle bli "straffet" for kjøpte lenker så blir vel alle konkurrentene mine det, med 100-5500 lenker hver fra russland/polen sider. Så jeg går mest sannsynlig ikke ned i dragsuget alene, alle andre faller like mye i verdi = alle beholder samme posisjon.

Tviler sterkt på at "alle" har slike lenker.

Jeg legger SEO biten på hylla for nå, setter heller fokuset på å skrive noen artikler jeg selv vil lese nå fremover :)

God ide :)
 
Jeg mener ikke at SEO er unødvendig, det er bare noe som sikkert tar ÅR å forstå samt perfeksjonere. Selv da er det vel mange som drar seg i håret fordi teknikkene som alltid funker, ikke funker lengre. Så jeg som ikke har peiling bør bare sone litt ut av det og fokusere på andre ting jeg kan :)

"Alle" er et ord som er lett å misbruke. Beklager for dét! :) Jeg setter stor pris på at dere tar dere tid til å svare amatører som meg :)
 

looper

Medlem
Takk for tilbakemelding, godt med nye synspunkter :)

Helt ærlig så tror jeg bare dette er tull. Av de x antall sakene jeg har lest om SEO så koker det i bunn og grunn ned til svada fra ende til annen. Masse halvtips på en side som blir debunket på en annen. Ingen har noe bevis for argumentene, alle er selgere. Og ingen kan gi deg noen som helst garanti for at metodene de bruker ikke vil få deg straffet senere.

Dersom jeg skulle bli "straffet" for kjøpte lenker så blir vel alle konkurrentene mine det, med 100-5500 lenker hver fra russland/polen sider. Så jeg går mest sannsynlig ikke ned i dragsuget alene, alle andre faller like mye i verdi = alle beholder samme posisjon.

Jeg legger SEO biten på hylla for nå, setter heller fokuset på å skrive noen artikler jeg selv vil lese nå fremover :)

Ja, men tenk om du ikke hadde gjort det og konkurrentene dine hadde gått i dragsuget? Hvor mye hadde du tjent da? Hvis man skal tolke resultatene av at Google faktisk har slått hardt ned på SAPE linker og i den siste Pandan hadde de manuelt tunet den inn for å slå ned på et nytt linknettverk. Så hadde jeg ihvertfall aldri sjanset på det....Blir eventuelt en helvettes jobb å rydde opp i.

Hvis du legger dette som "Best Practice":
-Lag godt innhold ( skriv det brukerne vil ha)
-Bruk sosiale medier så godt du kan
-Ha fokus på nøkkelord, gjør en analyse
-Skriv godt
-Bruk godt språk
-Ikke kjøp shady backlinks (selv om konkurrenten har en million slike)
-Strukturer nettsiden skikkelig
-Bygg "naturlige" linker igjennom gjesteblogging,etc
-Kjøp deg tilgang til noen gode systemer SeoMoz og ScreamingFrog Spider

Ellers anbefaler jeg deg å lese Google Webmaster Guidelines.

Men for all del, du må ingenting! Dette var jo bare tull uansett...
 
Sist redigert:
Topp