Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor lang tid tar MVA-registrering?

Bruker denne tråden litt. Er det noen som har fått problemer etter at de har fakturert med mva selv om de ikke har blitt registrert ennå? Og venter på svar? Sendte inn dokumenter via altinn 9. mai og disse ble videre send til mvaregisteret 15. mai og ennå ikke hørt noe og på den tiden har jeg også hatt utgifter på titusener.
 

Johan

Medlem
Bruker denne tråden litt. Er det noen som har fått problemer etter at de har fakturert med mva selv om de ikke har blitt registrert ennå? Og venter på svar? Sendte inn dokumenter via altinn 9. mai og disse ble videre send til mvaregisteret 15. mai og ennå ikke hørt noe og på den tiden har jeg også hatt utgifter på titusener.

Fakturering med mva uten at du har mottatt mva nummer er straffbart. Om du får problemer kommer helt an på hvem du møter. De fleste regnskapsførere og næringsdrivende jeg kjenner sjekker opp mot Brreg første gang de registerer en leverandør om vedkommende er mva regsitrert. De kan velge å melde i fra eller ikke. Personlig ville jeg meld fra og aldri brukt den leverandøren igjen. Mva er noe det fokuseres på dersom du skulle få bokettersyn. Sansynligheten er liten, men større om du ikke har regnskapsfører/ revisor eller om du har NUF/ ENk enn om du har AS
 

Smbinfo

Medlem
Du skal fakturere uten mva, men med tekst om at mva blir etterfakturert.

Når det er sagt så kommer du ikke til å bli straffet for å fakturere med mva(fra og med fakturaen som gjør at du overstiger 50 000,-), så lenge som du har gått over 50 000 i omsetning og har sendt inn selve registreringen.

Og ja, det hender momsregistreringen tar lang tid. Er du så uheldig å ha sendt den inn pr post er det også stor sjangs for at de roter den bort og at du må sende den inn på nytt.. (Snakker av erfaring, har sendt inn ca 30 registeringer).

Lykke til:)
 

iskaffe

Medlem
Jeg har også sendt inn søknad om å bli mva registrert. Akkurat samme dagen som deg, abroke. Og sitter enda og venter...
Kan det være pga streiken? Noen som vet?
 
Topp