Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor mye bør jeg ta for fotoredigering?

fredag

Medlem
Hei!

Jeg har startet opp et sideprosjekt nå. Jeg skal redigere bilder for alle som trenger det. "Freshe" opp bilder, forbedre bilder, endre farger, osv.

Hvor mye er du villig til å betale for å forbedre et bilde av f. eks deg selv?


Jeg tenker 49,- pr. bilde som introduksjonspris, og deretter øke til 90 per bilde.

Har også planer om å tilby pakkepris. F. eks 3 bilder for 129,-. 5 bilder for 159,-.


Hva tenker dere om dette?
 

peterandrej

pensjonert moderator
For 49,- pr bilde skal du jobbe noe sinnsykt for å dra inn noe særlig med kroner på dette. Ærlig talt, mann. Ta minst 250,- pr bilde, gjerne mer.
 

Santo

Active Member
For 49,- pr bilde skal du jobbe noe sinnsykt for å dra inn noe særlig med kroner på dette. Ærlig talt, mann. Ta minst 250,- pr bilde, gjerne mer.

Prisnivået er jo ganske avhengig av hvor dypt og omfattende trådstarter har planer om å endre/forbedre bildene.

Om man f.eks. bestiller digitale bilder til "fremkalling" hos Eurofoto kan man betale 1,- kr. ekstra pr. bilde for det de kaller en manuell justering av farge og lysstyrke.

Jeg vet ikke noe om kvaliteten på denne justeringen, men de påstår ihvertfall selv at det er en manuell justering som gjøres.
 
Sist redigert:

Santo

Active Member
En krone dekker ikke kostnaden ved å klikke på autojusterknappen en gang...

Jeg er enig der, men de selger ihvertfall dette ekstraproduktet sitt som en manuell justering.

Automatisk justering er forøvrig gratis om man ønsker det.
 

Fredrik

Medlem
Ettersom kollegaen er fotograf så kan jeg litt om de prisene.

Ta 300.- pluss MVA.

Jobben tar fra noen titalls sekunder til et par minutter per bilde.

Derimot vil du bruke lang tid på fakturering, følge opp betaling, purringer, kundekontakt, telefoner osv.

Her du derimot mange bilder som skal fikses til en og samme kunde kan man dersom man er heldig tjene noen kroner. Det som er trikset her er å kopiere actions i photoshop og auto-utfør disse på alle bilder mens du snakker skit med en venn. Omtrent som kollegaen min.
 

metallian

Medlem
Ettersom kollegaen er fotograf så kan jeg litt om de prisene.

Ta 300.- pluss MVA.

Jobben tar fra noen titalls sekunder til et par minutter per bilde.

Derimot vil du bruke lang tid på fakturering, følge opp betaling, purringer, kundekontakt, telefoner osv.

Her du derimot mange bilder som skal fikses til en og samme kunde kan man dersom man er heldig tjene noen kroner. Det som er trikset her er å kopiere actions i photoshop og auto-utfør disse på alle bilder mens du snakker skit med en venn. Omtrent som kollegaen min.

Svindel altså....
 

Fredrik

Medlem
Ja skikkelig svindel. Kundene har testet andre med dårligere resultat men kommer tilbake år etter år fordi de blir svindlet.

Poenget med actions er at alle bilder i en serie blir 100% like.

Forøvrig er det slik når man driver bedrift at man faktisk må tjene penger.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
metallian, Hvor mange hundre timer tror du ikke denne fotografen har brukt på å perfeksjonere stilen sin? Er ikke det noe man skal ta seg betalt for?

Om man bare skal fakturere for effektiv arbeidstid så hadde nok mange yrker forsvunnet.
 

metallian

Medlem
Det er ikke betalingen jeg reagerer på, det er at bildene ikke gjøres best mulig for kunden ved at man automatiserer redigeringen. Dersom det fremkommer er det jo greit nok, men vet kunden virkelig at "for å spare tid vil jeg ikke vurdere det enkelte bilde men behandle alle likt"

Og selvsagt kan resultatet bli bra, det kan bli veldig bra. Men ikke optimalt- og det er det jeg ville betalt for, og det er vel kanskje det kunden trir han betaler for...
 

Santo

Active Member
Poenget med actions er at alle bilder i en serie blir 100% like.

Men om man kjører en action på en serie med bilder for at etterbehandlingen skal bli lik på alle bildene er det jo ikke lenger en manuell justering av hvert bilde?

Og om man skal gjøre en best mulig justering av bilder så trenger vel som regel de fleste bilder ulike justeringer?
 
Topp