Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor mye bør jeg ta for fotoredigering?

metallian

Medlem
Tror trådstarter er (for) rimelig..... men spørs hvilket marked det er snakk om. Skal man bare lyse opp bilder for folk som ikke forstår hva ISO er, eller skal man klargjøre bilder for profesjonell bruk eller fremvisning....
 

testdriver

Ha det bra..
Hvorvidt man gjør det manuelt hver gang eller utvikler et program for å gjøre automatisk er jo irrelevant så lenge resultatet blir bra...

Trådstarter: Jeg så en Facebook-annonse hvor noen tilbød dette. Ikke 100% sikker på hva de tok pr bilde, men mulig det var rundt 400,-. Husker ikke adressen, men de hadde en haug av gode eksempler på hvor mye bedre bildene ble. Bryllupsbilder, profilbilder, jentekvelder, feriebilder, familiebilder, skrytebilder etc etc. Tipper det er et svært marked.
 
Sist redigert:

Fredrik

Medlem
Ja for å komme med noen andre priser: En god venn av meg driver som regel som Concept artist men lager noen helt råe bilde "makeovers" innimellom. Han har bla vunnet Advanced Photoshop user awards og ble fløyet til statene for å motta pris osv.

Han tar en pris mellom 5 og 10 tusen per bilde. Noen tar 100.-

Som tonny har sagt tidligere så kommer et an på hvor mye tid du legger i dette.
 

fredag

Medlem
Hei folkens, takk for tilbakemelding. Og spesielt takk til Tonny for å ha peilet tråden inn på riktig spor. ;)

Kan poste noen bilder etterhvert, så får dere se!
 

zapotek

Medlem
Det er ikke hvor mye tid du legger i det som er viktig, men hvor dyktig du er. Spiller ikke noen rolle om du bruker 30 minutter på en jobb og fakturerer mye, så lenge resultatet er glimrende.
 

hansson

Langveisfarende
Prøv timepriskalkulatoren, den gir deg et inntrykk av hva en time koster for selvstendig næringsdrivende. Timepriskalkulator for frilansere - regn ut din timepris

Husk at du skal betale 39% skatt av de 100 (?) kronene du tjener per bilde også! Ikke mye igjen til helga når utstyr, skatt, forsikring (sykepenger osv.) og programvarelisenser er betalt.

Når det gjelder actions i Photoshop ville være ganske idiotisk å ikke utnytte mulighetene som ligger i databehandling av bildene. Man bruker da ikke datamaskiner for å gjøre ting "manuelt". At jeg har brukt en hel rekke actions for å lage illustrasjonene på Illustratør Atle Hansson - illustrateur - illustrator - Hovedside spiller vel ingen rolle, så lenge resultatet er originalt og kunden liker det? Spiller ingen rolle hvordan du holder hammeren så lenge huset er bra når det er ferdig bygget.
 

picxx

Well-Known Member
Noen flere som har råd til trådstarter angående pris? Hva ville du betalt? Hva er en slik tjeneste verdt for deg som bruker.

Jeg synes prisene som fremkommer her i tråden virker mer eller mindre horrible.
Det er vel snakk om retouching av bilder, ikke oppbygging av et nytt bilde fra grunn av i photoshop?

Var i kontakt med en god del som drev med dette innenfor adult tidligere, og prisene lå stort sett på $2-$15/bilde litt avhengig av størrelse på bildene og antall bilder.
Så det er jo helt klart helvetes med kroner å tjene på dette om man outsourcer arbeidet og selger tjenesten i norge.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Dersom du fikser alle bildene manuelt vil jeg nok tro at man kan ta max 25-50kr fra "mannen i gata", mens automatisk arbeid nok ikke er mer verdt enn 1kr pr bilde som flere at nettsidene som fremkaller tar.

Hvordan skal du overbevise Gunn på 50 år at din automatiske tjeneste som du tar 50kr pr bilde for er så veldig mye bedre enn f.eks Eurofoto som tar 1kr? Greit at du kan vise til hva du har gjort slik at hun kan se forskjellen, men jeg skal nesten garantere deg at om du gjør dette på 100 bilder, så er det ihvertfall 20 av de som ikke bli spesielt mye bedre, men kunden måtte i dette tilfellet betale 1000kr for disse bildene.

Jeg hadde aldri betalt noen 100kr pr bilde f.eks for å kjøre en action i PS. Bilder er forskjellige og må behandles forskjellige. Vis meg den fotografen som bare kjører en action og er fornøyd med det...;)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
actions brukes til en viss grad på nyhetsdesken i en del aviser og liknende, der tidspresset ofte er enormt, og sikkert på super-billig-tjenester fra eurofoto, men de fotografene jeg kjenner/jobber sammen med VET jeg at ikke gjør det sånn, jeg går jo både forbi dem og ser ting da, og blir ofte spurt om hva jeg syns.

Hvor lang tid man bruker kan variere ekstremt, fra sekunder hvis det bare er noen kjappe fargekorreksjoner for et bilde til en avis, til timevis hvis det er et bilde til en moteannonse f.ex.
 

picxx

Well-Known Member
actions brukes til en viss grad på nyhetsdesken i en del aviser og liknende, der tidspresset ofte er enormt, og sikkert på super-billig-tjenester fra eurofoto, men de fotografene jeg kjenner/jobber sammen med VET jeg at ikke gjør det sånn, jeg går jo både forbi dem og ser ting da, og blir ofte spurt om hva jeg syns.

Det samme gjelder de som tilbydde tjenester for $2-$15 som jeg snakket om.
Dette var ofte intrikate prosjekter hvor bildene skulle bli retouchet lik som om hos en proff, og CTR mange ganger spilte en rolle for kunden. så mener fremdeles priser som er forespeilet tidlig i tråden er helt "off the bat"... :)
 

hansson

Langveisfarende
Ærlig talt, Picxx: Hvordan skal man kunne tjene seg en norsk gjennomsnittslønn hvis du kjører indiske priser?

Hvis du sitter døgnet rundt og fikser bilder i photoshop vil du kanskje komme opp i den halve millionen som kreves, men hvis ikke - hvis du er frilanser og har oppdrag kanskje bare 60% av tida, og er ansvarlig for pensjon, forsikringer og utstyr/programvare selv, så har du ikke nubbtjangs.

Hvis vi tar gjennomsnittet av dine priser her, dvs. rundet opp til 55 kroner per bilde, så må du fikse cirka 36 stykk hver bidige arbeidsdag 45 uker i året for å omsette for 450 000 kroner. Trekk fra 50% i skatter og avgifter på det og du sitter igjen med 225 000 i nettouttak til deg selv.

Det blir 8100 bilder i året. Hvis flertallet av bildene er i to-dollarskategorien så må du langt over dette antallet for å kunne måle deg med en hvilken som helst tarifflønn i Norge.

Alt dette forutsetter selvfølgelig at du får så mange oppdrag. De færreste har en jevn strøm av oppdrag som kommer inn automatisk.

Så kommer du til å si at "man driver da ikke bare med bildebehandling, man har andre ting ved siden av". Vel, hvis man følger din logikk og tar seg betalt som en inder, så blir timeprisen småpenger uansett hvilken type oppdrag man tar. Hvis du tjener fett på andre ting så ser jeg ingen grunn til å ta 50 kroner for et oppdrag som bruker av din verdifulle tid?
 

picxx

Well-Known Member
Så kommer du til å si at "man driver da ikke bare med bildebehandling, man har andre ting ved siden av". Vel, hvis man følger din logikk og tar seg betalt som en inder, så blir timeprisen småpenger uansett hvilken type oppdrag man tar. Hvis du tjener fett på andre ting så ser jeg ingen grunn til å ta 50 kroner for et oppdrag som bruker av din verdifulle tid?

Jeg har da aldri skrevet dette i denne tråden?
Stråmannsdebatt liker jeg dårlig, det er en laber form for diskusjonsteknikk.

Det var et helt subjektivt synspunkt at jeg mente at mange tok skyhøye priser på den type jobbing, men kan man forsvare overfor kunden sin pris er det jo ikke noe i veien med å ta akkurat den prisen man selv ønsker.
En annen ting er jo at en konkurrent som outsourver all jobben faktisk kan ta halve prisen, unngå all jobbingen selv og fremdeles sitte tilbake med en god fortjeneste.
 
Topp