Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor mye tjener du på aff-markedsføring på norske nettsider i måneden, og hvor mye vil du tjene?

Nuh, her kommer spørsmålet som maaange sikkert vil synes er helt idiotisk og ikke vil svare på, men jeg spør læll. Er ikke for å grave, det er egentlig mest for å få et slags...uhm.. overblikk over hvorvidt det lønner seg å fokusere på helnorsk trafikk eller om man bør bruke tida på feks engelskspråklige sider (og mange vil sikkert si "gjør begge deler", men det er ikke det jeg spør om; har veldig begrenset antall armer og timer, så bruker helst tida der det lønner seg). Vet det går an å tjene bra med penger på AM også her hjemme, i enkelte bransjer, for det har jeg gjort (veldig til konkurranse). Sitter dog med et ganske så bestemt inntrykk av at det både går kortere tid før man begynner å tjene penger OG at det er lettere å få brukbart trafikkvolum om man lager sider på engelsk. Det er i alle fall min erfaring. Kan selvsagt være noe tilfeldig i forhold til nisje og sånt, så hører gjerne deres tanker om saken. Betalt trafikk er ikke med i dette regnestykket, bare sånn at det er nevnt.

Funderer på å begynne litt på nytt igjen, så det er derfor jeg spør. Rydde opp i domener, være litt mer systematisk osv. Er en stund siden jeg jobbet skikkelig med AM, siden jeg driver firma i tillegg, så føler jeg må ned på skolebenken en kjapp tur igjen.

Akkurat nå tjener jeg 2-3000 i måneden i snitt nærmest på autopilot, med sider jeg ikke har rørt på aldri så lenge. Skulle gjerne hatt en null eller to til bak de tallene sånn i første omgang (ikke på autopilot, selvsagt...). Grunnen til at jeg spør hvor mye folk ønsker å tjene (i forhold til hva de faktisk tjener), selv om folk sikkert vil tjene mest mulig, er fordi dette kan si litt om hvor stort folk tenker potensialet er.

Om folk synes hele tråden bare er bullshit, feel free til å ikke kommentere. ;)

Kanskje jeg egentlig er mest ute etter motivasjon eller noe sånt, sannelig ikke helt sikker. :cool:
 

Travellingman

Nettgrunder
Jeg driver bare dette som en hobby og tjener noen "flybilletter" til Thailand hvert år. Men er helt klart åpen for å kunne tjene nærmere momsgrensen hvert år....(50 000 kr)

Eller ble denne "momsgrensen" hevet ved dette nyttår??
 

pleb

Medlem
Hehe, ironisk nok er jeg i helt samme posisjon som deg nå. Vurderer sterkt å gå over til engelskspråkelige nettsider da det rett og slett er enklere å få trafikk (samarbeid? PM), men har nettsider som drar inn 5000-6000 norske kroner på "autopilot".

Skal riktignok sies at jeg har begynt å investere en stor del av inntekten min i norske artikler nå, men det kunne vel kanskje vært vel så god investering å kjøpt billige engelskspråklige artikler.
 
Sannelig ikke sikker når det gjelder momsgrensen. Det er jo uansett sånn, eller i alle fall føles det sånn, at man skal tjene ganske mye mer om det skal lønne seg å gå over momsgrensa. Sabla irriterende det er med at staten stikker av med så mye av pengene, altså.. Å tjene 50K og betale skatt er én ting; for å sitte igjen det samme når man må betale moms må man jo gjøre et ganske bra hopp i inntekt. Upraktisk at man ikke kan kreve inn moms på samme måte som affiliate som når man feks selger varer osv.

@ Pleb - tror faktisk jeg er så vanskelig å jobbe med at et samarbeid egentlig ikke trenger å gå så bra.. Hehe! :) Tror ikke det er det dummeste å investere i artikler, altså. Om man setter opp en haug med blogger i forskjellige nisjer og så drar inn litt Adsense-penger på hver i måneden kan det jo bli bra med penger over tid. Autopilot er tingen.
 

Steve Cash

Medlem
Merverdiavgift er noe du krever inn i tillegg til beløpet du omsetter for, det er altså ikke en kostnad for deg. Dessuten får du fradrag for mva på innkjøp i avgiftspliktig næring.
 
Det vet jeg, men du kan jo ikke kreve inn mva når du driver med AM? Det du får betalt feks per salg er det du sitter igjen med, og av det må man også betale moms(?).
 

Steve Cash

Medlem
@moneymaker: Jeg er ingen ekspert på AM, men jeg antar at årsaken til at en ikke får utbetalt mva på AM er at dette er inntekter fra utlandet, og da skal du heller ikke innbetale mva av beløpet, ettersom du ikke har fått noe mva inn.

Dette er diskutert i en eller flere tidligere tråder, uten at jeg har lett fram disse nå. Men det er folk her som driver med dette og som har satt seg inn i reglene rundt mva, noen kan sikkert hjelpe til å avklare dette.

Som metallian skriver, hvis en får mva fra norske avtaler skal en jo betale det inn som utgående mva, men det er fortsatt "penger på toppen". Hvis de da ikke utbetaler mva også til de som ikke er registrert.
 

tradingnorway

New Member
Du krever inn moms fra norske affiliateselskaper. Amerikanske selskap blir salg utenfor avgiftsområdet. "Mva-pengene" er uansett ikke dine dersom du ikke registrerer deg, da fakturerer du uten mva, så det blir ingen tap for deg -- bare en fordel dersom du for eksempel kjøper ny PC, siden du får fratrekk for mva. Er du ikke mva-registrert fører du hele beløpet som en kostnad, som er dyrere for deg.

Dersom du får 10 000 i salg hos et affiliateselskap i Norge betaler de deg 10 000 + mva, og dersom du ikke er mva-registrert betaler de deg 10 000 eks. mva.

Det er mange nordmenn som tjener millioner på affiliatemarkedsføring, bare for å sette ting i perspektiv.
 
Sist redigert:
Skjønner.. Men hvordan forklarer man overføringer fra utlandet i forhold til mva da? De vil vel vite hvor pengene kommer fra? (Men ettersom pengene kommer fra utlandet vil det vel kanskje automatisk ikke bli medregnet mva?)
 

Travellingman

Nettgrunder
Så om man tjener noen hundre tusen fra Google Adsense så slipper man å tenke på MVA i det hele tatt? Google utbetaler vel disse pengene fra Irland for oss som er bosatt i Norge.
 

Steve Cash

Medlem
Her en en av trådene der dette har vært diskutert tidligere, den linker også til andre tråder, les og bli vis (forhåpentlig er mye av det som står der riktig, jeg har ikke lest gjennom alt). https://www.webforumet.no/forum/threads/bokføre-adwords-og-adsense-mva.20788/

Jeg tror forresten ikke dette er omsetning unntatt mvaloven, men avgiftsfritt innenfor. "Forkalre overføringer fra utlandet i forhold til mva" gjør du på den måten at du setter det på mva-oppgaven på en post det ikke regnes mva av. Det er først et problem hvis du er registrert for mva.

Ja, hvis det stemmer at dette er inntekter som regnes som eksport, så kan du selge for hvor mange hundre tusen du vil uten å betale mva. Men: Det er en viktig forskjell på om dette er unntatt loven eller avgiftsfritt innenfor loven. I det siste tilfellet skal du registreres for mva hvis du selger for over 50 000, og har mva-fradrag på innkjøp. I det første tilfellet gjelder ingen registreringsplikt og ingen fradragsrett. Jeg tror som sagt det er innenfor loven, men hvis jeg skal grave dypere i dette tar det tid. Google help har også noe stoff om dette hvis en googler merverdiavgift adwords og adsense.
 

pleb

Medlem
@ Pleb - tror faktisk jeg er så vanskelig å jobbe med at et samarbeid egentlig ikke trenger å gå så bra.. Hehe! :) Tror ikke det er det dummeste å investere i artikler, altså. Om man setter opp en haug med blogger i forskjellige nisjer og så drar inn litt Adsense-penger på hver i måneden kan det jo bli bra med penger over tid. Autopilot er tingen.

Ikke noe problem! :) Har et par norske nettsider i aktuelle nisjer som jeg nå kommer til å "overføre" til engelsk ut over våren.

Kjøper artikler på engelsk, poster dem på min engelske side og oversetter dem (twister dem) for så å også poste dem på mine norske. Vinn-vinn.

Tror for øvrig jeg allierer meg med en kompis eller to, så har vi mer kapital.

Unødvendig funfact: den posten jeg nå quoter (moneymaker sin) var post nummer 205000 på WF.
 
Gjør du noe SEO mot disse artiklene?

205000, faktisk. Burde jo markeres på et eller annet vis, bursdag-ish. Sånn, feks:
 

pleb

Medlem
Tja, jeg er en mester til å skrive gode artikler, men elendig på off-site SEO. Et samarbeid med en god linkbuilder ville ikke vært å forrakte. Må vel starte å kjøpe inn litt relevante linker snart også. :)
 
Topp