Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor mye trafikk tåler Domeneshop osv

Msites Ltd

Livsnyter
@Msites
Det er så godt som umulig å svare på slike spørsmål. Det er rett og slett for mange faktorer som spiller inn. Når du snakker webhotell, så kommer det jo an på hvor mange som har webhotell på serveren, hvilke skript/hvilken programvare de kjører og hvor mange brukere som er inne på de forskjellige sidene deres. Dersom man så går videre, så vil det jo spille inn hvilke funksjoner brukerne benytter på de forskjellige sidene. Noen har bare enkle html-sider, mens andre kanskje har mer krevende CMS-systemer/netbutikk/forum. Dersom noen andre på serveren f. eks. har et forum, vil jo f. eks. søkefunjskonen som oftest kreve mer av serveren enn bare å lese gjennom postene på forumet. Ut over dette, kan man jo gå inn under "panseret"; Hvillke servere er det snakk om? Minne? Prosessor? I/O kapasitet (lesing/skriving) til hardisker? Er det bare enkle disker eller står det flere disker i et RAID oppsett, noe som ofte vil føre til økt leseytelse? Hvilket raid-oppsett i såfall? Hvordan er de forskjellige tjenestene konfigurert? Oppsett av MySQL/databaser, etc, etc.

Her var det mange flere spørsmål enn svar....

Jeg forstår også at det er et puslespill av sammenfallende tilfeldigheter. Men, jeg antar at de som driver med dette er profesjonelle og har en viss peiling på hva de leverer.

Jeg som driver av en webside vil jo gjerne vite at mine nettsider er operative uansett, og derfor må det vel være en eller formel man har lagt til grunn for å beregne at dette er mulig fra leverandøren sin side.

Et av de sterkeste salgsargumentene til flere av leverandørene er jo nettopp "oppetid", og jeg må jo da anta at dette også gjelder mitt nettsted.

Så jeg spør igjen - hvor går smertegrensen for hvor mye trafikk et nettsted kan ha på en gang før leverandørens server knekker?
 

Nutz

Med lem
Tror ikke de har en god nok tommelfingerregel på det. Eller formel, fordi kundene selv laster opp script, og knoter det til med endeløse DB-spørringer og generering av dynamiske bilder.
Dette sier seg selv at det kommer helt an på hvordan "gjestene" bruker hotellet.
Vil anta de sorterer og rokerer om på litt på kundene etter forbruk, muligens slik at de "utfyller" hverandre slik at kapasitet blir godt utnyttet over hele fjøla med tanke på hvilke resurser de normalt bruker.
Garantert mye prøving og feiling.
-Useriøse gjester på hoteller blir kastet ut dersom de føkker opp for mye eller eksperimenterer for mye.
-Gjesten på hotellet mange regler å forholde seg til..
-Må ikke tro at du har krav på ubegrenset tilgang på resurser.
Kjører du en kampanje med som gir mye trafikk på kort tid, så er du i nesten alle tilfeller dømt til at noen av de besøkende får en feilmelding, eller må vente i lange tider for å få en side lastet. -Nøyaktig det samme for nabokontoen som bare har en gjest.
Svært få som kan gi ekte garantier for at siden din alltid er tilgjengelig, skal ikke mer enn et Ddos-angrep til på server/serverparken så er stopp..
 

SolidHost

Medlem
@msites
Du må gjerne spørre igjen, men det finnes rett og slett ikke noe godt svar. Kall det gjerne tommelfingerregel eller formel. Det finnes ikke. For å bruke utrykket formel, så blir det rett og slett for mange variabler til at man kan lage en formel for dette. Kaos-teori er vel det nærmeste man kommer om man skal begynne å lage noen formler som dekker dette.

Dersom du har et mer...la oss kalle det kontrollert miljø (ta altinn, for eksempel)...hvor du vet hvilken applikasjon du skal installere, du skal benytte dedikerte servere og du vet sånn ca. antall brukere, er det større muligheter for å beregne slike ting og enkelt skalere. Mindre antall variabler, rett og slett.

Som leverandør av webhotell har vi aldri kontroll på hva våre kunder laster opp og bruker av skript og /eller. Dermed blir det, som nutz nevner over her, en "dynamisk" løsning som krever tilsyn og inngripen dersom noen kunder bruker så mye ressurser at det går ut over alle de andre som er på servere, enten i form av å stenge ute brukere eller balansere bruken over det vi råder over av ressurser.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Så det du sier her er at dere bare stapper serveren full til den ikke klarer mer....??

Jeg synes jo det er merkelig at man ikke kan komme med bedre svar som leverandør av en tjeneste. Man kan altså ikke veilede meg som kunde fordi det er så mye variabler?

Eller, er svaret så enkelt at man ikke velger webhotell om man vil være sikker på at serveren skal takle mitt behov - uansett hva det behovet måtte være?
 

Nutz

Med lem
Kanskje du først må definere ditt behov, før du kritiserer folk som ikke kan gi deg generelle svar.
Kanskje sjekke AUP for de forskjellige tjenestene de tilbyr.
Alle vet at man ikke kan håndtere en trafikk ala Facebook på en mini-konto til Kr.99,- per måned.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Kanskje du først må definere ditt behov, før du kritiserer folk som ikke kan gi deg generelle svar.
Kanskje sjekke AUP for de forskjellige tjenestene de tilbyr.
Alle vet at man ikke kan håndtere en trafikk ala Facebook på en mini-konto til Kr.99,- per måned.

Det du sier her - er jo at det er definert grenser på hva man kan tåle av trafikk, men i samme åndedrag sier du at man ikke kan svare på det!?!

Jeg håper du da forstår hvor lite forståelig det er....

AUP ???
 

SolidHost

Medlem
Nei, jeg har på ingen måte sagt at man stapper serveren full til den ikke klarer mer, men i og med at webhotell baserer seg på deling av ressurser på en server, så er dette en situasjon som kan oppstå, uansett om man har 10 eller 100 kontoer på en server. Det ligger i naturen til en delt løsning. Det vi som leverandør av en slik tjeneste kan prøve å gjøre er å begrense faren for at enkelte brukere skal bruke så mye ressurser at dette går ut over helheten på tjenesten. Hvordan dette gjøres, varierer fra leverandør til leverandør, men består som oftest av en kombinasjon av automatiserte overvåkningssystemer, manuelle systemer, oppsett av hardware og hvordan bruken balanseres.

Det er ikke noe problem å veilende en kunde og veiledningen når det gjelder webhotell består bl. a. i å fortelle kunder akkurat det jeg har fortalt deg nå. Så får kunden veie fordeler opp mot ulemper og bestemme seg for om dette er noe for dem eller ikke.

Ditt enkle svar er selvfølgelig mye enklere, men ingen løsninger er perfekte og det er derfor jeg prøver å forklare at det finnes ikke enkle svar. Dersom du vil være sikker på å ha 100% av ressurser for deg selv, velger du en dedikert server. men selv her kan ting plutselig være underdimensjonerte, som f. eks. dersom man plutselig opplever en enorm trafikkøkning. Dermed kneler serveren og man har nedetid til man får satt opp flere ressurser i form av flere servere, loadbalanse og/eller linjekapasitet dersom det skulle være problemet.
 

Nutz

Med lem
Det som sies er at det normalt er en øvre grense på hva du får lov til å bruke.
-Antall spørringer per time til DB-server
-Antall samtidige tilkoblinger til DB-server
-Bruk av prossessor.
-Begrensninger på hvor mange filer du kan ha åpne samtidig.
-Max bruk av arbeidsminne.
-Ca antall klienter per minutt.
-Trafikk per time.. Selv om du for eksempel har en konto på 90 Gb trafikk per mmd. -så betyr ikke det at du uten videre kan tappe ut dette uhemmet på 2 dager.

Dette er for å gjøre det levelig for alle på server.
Bare noen eksempler på hva som kan gjøre ting surt. -Enten for deg eller de andre på server.
Klarer du å definere dine behov, så klarer verden å fremskaffe en serverløsning dersom du kan betale.
 

Tonny Kluften

Administrator
Så jeg spør igjen - hvor går smertegrensen for hvor mye trafikk et nettsted kan ha på en gang før leverandørens server knekker?

- Det finnes nettsteder som har 100000 sidevisninger pr dag og 250 db-spørringer pr. side.
- Det finnes nettsteder som har 100000 sidevisninger pr dag og ingen db-spørringer.

Tror du de tåler like mye trafikk før de kneler? Hvordan skal en webhost vite hva slags side du skal sette opp?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Man skal velge rett leverandør men jeg tror det er en del her som egentlig ikke vet hvordan man velger rett leverandør... :p
Mine load avg på gator reseller står på rundt 11% - det synes jeg er mye men så har jeg så å si ingen erfaring så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tyde dette heller (å sammenligne med en boks som står på pulten er vel lite nyttig i grunnen).
 

sta

Medlem
- Det finnes nettsteder som har 100000 sidevisninger pr dag og 250 db-spørringer pr. side.
- Det finnes nettsteder som har 100000 sidevisninger pr dag og ingen db-spørringer.

Veldig sant. Jeg har sett amatørmessig utformet WP plugins som har fått selv kraftige servere til å knele, rett og slett pga. elendig utformet kildekode. Samtidig har jeg sett websider med flere millioner sidevisninger i måneden, som har kjørt uproblematisk på en VPS med 512MB RAM.

En ISP med svært mange kunder (som f.eks. Hostgator eller Dreamhost) har sikkert ganske gode tall på hvor mye ressurser en kunde bruker i snitt, og de kan sikkert beregne en del statistiske tall på hvor mange kontoer de kan pushe inn på en server før det går galt, men igjen så blir dette bare statistisk. Det holder at en kunde laster opp et fucked-up script og tilgjengelige ressurser blir spist opp.
 

Msites Ltd

Livsnyter
@sta: ja, jeg tror jo også at man gjør seg opp noen statistikker som man bruker som en veileder. Ellers ville det vel også vært rimelig umulig å lage en forretningsplan på en slik butikk.

@Solidhost/Henrik: Nå er det vel etterhvert mange som bruker standariserte løsninger som wp, drupal etc så noe tall må det vel finnes.

Men, ta en wp installasjon med 40-50K unike i mnd, 120-200K sidevisninger, så får man en økning til 300K unike og cirka 2 mill sidevisninger EN MÅNED. Hvilken løsning ville du/dere anbefalt?
 

Nutz

Med lem
Hvilke topper ser du på statistikken din da Msites?
Er det slik at bruksmøsteret er meget høyt og intenst 5 minutter etter en håndballkamp vist på TV og varer ca. en times tid, deretter relativt dødt frem til neste kamp?
(kun ment som et eksempel)
De fordømte toppene er veldig avgjørende for brukeropplevelsen egentlig.
Noe som er jevnt fordelt er sjeldent problem å håndtere.
 
Topp