Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan får man websiden til å "skape tilit"?

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg vil også si at det kan være greit å ikke prøve å fremstå som kjempestor hvis du driver firmaet fra soverommet - da satser du heller på "liten men proff" :)

Dette er egentlig en litt annen debatt, men jeg kan komme med et innspill på akkurat dette punktet som en del kan få bruk for i kundesamtaler/strategier. Små bedrifter blir nesten som en "ekstra" ansatt for oppdragsgiver med all den fleksibiliteten dette medfører, men samtidig er den "ekstra" ansatte ikke noe oppdragsgiver har arbeidsgiveransvar for. Dette er en enorm fordel, og dette er blant de tingene jeg pleier å fokusere på når jeg er i møter med kunder.
 

hohohoo

Medlem
Presenter hvilke rettigheter kunden har, retur-rett osv. Gjør det lett for kunden å finne fram til disse rettighetene og søke retur. De fleste liker å ha en slags forsikring, i alle fall den første gangen.

En presentasjon av hvem man, adresse, org nummer. Og godt språk, det skaper tillitt.
 

sammy

Medlem
Dette er egentlig en litt annen debatt, men jeg kan komme med et innspill på akkurat dette punktet som en del kan få bruk for i kundesamtaler/strategier. Små bedrifter blir nesten som en "ekstra" ansatt for oppdragsgiver med all den fleksibiliteten dette medfører, men samtidig er den "ekstra" ansatte ikke noe oppdragsgiver har arbeidsgiveransvar for. Dette er en enorm fordel, og dette er blant de tingene jeg pleier å fokusere på når jeg er i møter med kunder.

Helt enig. Dette er noe som spesielt "større" kunder vil finne atraktivt.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Helt enig. Dette er noe som spesielt "større" kunder vil finne atraktivt.

Jada, stemmer nok det. Dette argumentet er nok mer "verdt" overfor litt større aktører som er dritt lei av å styre med reklamebyråer med ørten kontaktpersoner og ditto ansvarsfraskrivelse og den pakken der.

Ulempen er at du som liten aktør blir mindre trygg enn de store aktørene. Derfor MÅ du bruke litt tid på å fortelle om hvor godt sikret du er. Jeg pleier f.eks å fortelle at serverne styres av et (annet) profesjonelt selskap, at wordpress er open-source og enkelt overførbart dersom andre utviklere må overta, osv osv.
 

sammy

Medlem
Jada, stemmer nok det. Dette argumentet er nok mer "verdt" overfor litt større aktører som er dritt lei av å styre med reklamebyråer med ørten kontaktpersoner og ditto ansvarsfraskrivelse og den pakken der.

Ulempen er at du som liten aktør blir mindre trygg enn de store aktørene. Derfor MÅ du bruke litt tid på å fortelle om hvor godt sikret du er. Jeg pleier f.eks å fortelle at serverne styres av et (annet) profesjonelt selskap, at wordpress er open-source og enkelt overførbart dersom andre utviklere må overta, osv osv.

Jeg leste en artikkel om dette for en tid tilbake. Den stilte spørsmålet om små bedrifter i oppstartfasen i det hele tatt kunne konkurere med de store tunge firmaene. Og, konklusjonen disse spesialistene kom til var at det var mulig å konkurere, men du måtte gi kunden et tilbud som det var vannskelig å si nei til, ( I oppstartfasen )
Dette gikk i stor grad ut på at du lagde "varen" ferdig gratis, Kunden betalte ingenting før han var fornøyd og ville kjøpe det han så.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg leste en artikkel om dette for en tid tilbake. Den stilte spørsmålet om små bedrifter i oppstartfasen i det hele tatt kunne konkurere med de store tunge firmaene. Og, konklusjonen disse spesialistene kom til var at det var mulig å konkurere, men du måtte gi kunden et tilbud som det var vannskelig å si nei til, ( I oppstartfasen )
Dette gikk i stor grad ut på at du lagde "varen" ferdig gratis, Kunden betalte ingenting før han var fornøyd og ville kjøpe det han så.

Herregud. Jeg trodde de tidene var forbi. #skuffet

Merk at dette ikke er en kritikk av deg eller din post, men snarere av artikkelen du leste og de nevnte spesialister. Som jeg gjetter gikk ut av BI med ytterst middelmådige karakterer.
 

sammy

Medlem
Herregud. Jeg trodde de tidene var forbi. #skuffet

Merk at dette ikke er en kritikk av deg eller din post, men snarere av artikkelen du leste og de nevnte spesialister. Som jeg gjetter gikk ut av BI med ytterst middelmådige karakterer.

Dette var interessant. ( Jeg opplever det ikke som kritikk:) ) En av grunnene til at jeg er på forumet er fordi det altid er noe å lære. Jeg stortrives sammen med folk som er mye bedre enn meg nettopp fordi det er lærerikt. Fortell litt om hvorfor du sier "herregud" til denne artikkelen. Det hadde vært hyggelig å høre de siste nyhetene om emnet.

Vennlig hilsen
sammy:)
 

Mortenxx

Medlem
Det er mye enklere bare å VÆRE seriøs enn å bruke mange tiltak "for å skape tillit". De som har haugevis av "tillitskapende tiltak" er sjelden blant de mest seriøse. Du bør ihvertall ikke pådytte folk en mengde av slike tiltak, men de kan godt finne noe selv hvis de leter etter det.

Dårlige antivirus-program og tvilsomme business-opportunities dytter vanligvis på deg en haug av "testimonials" fra "fornøyde brukere", og har svært lite info om selve produktene. Du scorer langt bedre på å tilby folk den informasjonen de egentlig trenger - lett tilgjengelig og på en naturlig plass på nettsiden.

Tvilsomme nettsider har en tendens til å overdrive tiltakene, de har ofte FOR mange tiltak som er rettet mot å skape tillit - f.eks. "sertifikater", logoer fra kjente firmaer, "Microsoft Gold Partner", "Award winning product", "McAfee Secure Site" og andre meningsløse "bekreftelser". Tiltakene kan ha effekt på noen, men de fører også til at nettside/produkter blir "slaktet" hvis du overdriver - dvs. at det gjør deg mer sårbar mot kritikk.

Det er mer effektivt å VÆRE seriøs. Det skaper langt mer tillit om du ER seriøs enn om du har haugevis av tillitskapende tiltak. Skal du f.eks. selge en TV så gi rikelig informasjon på en forståelig måte - ikke bare uttrykk som "knivskarp bildekvalitet" og andre uttrykk fra markedsføring. Folk blir immune mot slike uttrykk hvis de sjekker mange nok annonser, slik som folk ofte gjør når de er ute etter å handle.

Å være seriøs betyr rett og slett at du oppfyller det du lover, og gir folk den informasjonen som er nødvendig på etthvert trinn i prosessen, og aller helst lar dem velge selv noe av informasjonen (alle har ikke behov for samme eller like mye informasjon). Jeg sjekker f.eks. aldri "About"-sider bortsett fra hvis jeg er i alvorlig tvil, men jeg sjekker svært ofte spesifikasjoner på det jeg handler.
 

sammy

Medlem
Det er mye enklere bare å VÆRE seriøs enn å bruke mange tiltak "for å skape tillit". De som har haugevis av "tillitskapende tiltak" er sjelden blant de mest seriøse. Du bør ihvertall ikke pådytte folk en mengde av slike tiltak, men de kan godt finne noe selv hvis de leter etter det.

Dårlige antivirus-program og tvilsomme business-opportunities dytter vanligvis på deg en haug av "testimonials" fra "fornøyde brukere", og har svært lite info om selve produktene. Du scorer langt bedre på å tilby folk den informasjonen de egentlig trenger - lett tilgjengelig og på en naturlig plass på nettsiden.

Tvilsomme nettsider har en tendens til å overdrive tiltakene, de har ofte FOR mange tiltak som er rettet mot å skape tillit - f.eks. "sertifikater", logoer fra kjente firmaer, "Microsoft Gold Partner", "Award winning product", "McAfee Secure Site" og andre meningsløse "bekreftelser". Tiltakene kan ha effekt på noen, men de fører også til at nettside/produkter blir "slaktet" hvis du overdriver - dvs. at det gjør deg mer sårbar mot kritikk.

Det er mer effektivt å VÆRE seriøs. Det skaper langt mer tillit om du ER seriøs enn om du har haugevis av tillitskapende tiltak. Skal du f.eks. selge en TV så gi rikelig informasjon på en forståelig måte - ikke bare uttrykk som "knivskarp bildekvalitet" og andre uttrykk fra markedsføring. Folk blir immune mot slike uttrykk hvis de sjekker mange nok annonser, slik som folk ofte gjør når de er ute etter å handle.

Å være seriøs betyr rett og slett at du oppfyller det du lover, og gir folk den informasjonen som er nødvendig på etthvert trinn i prosessen, og aller helst lar dem velge selv noe av informasjonen (alle har ikke behov for samme eller like mye informasjon). Jeg sjekker f.eks. aldri "About"-sider bortsett fra hvis jeg er i alvorlig tvil, men jeg sjekker svært ofte spesifikasjoner på det jeg handler.

Dette er jeg helt enig i. Det var faktisk noe av dette jeg mente når jeg skrev at innholdet på websiden er av ytterst stor viktighet. Jeg har i utgangspungtet tro på en ENKEL og REN side som er LETT OVERSIKTELIG Der det ikke er mengden ord som er viktig, men at det viktige er at det er de RIKTIGE ordene:)
 

Mortenxx

Medlem
Jeg har lagt igjen link til en ebook om markedsføring av CarbonCopyPro, i post 27 i tråden "Pyramide? Wealth Masters International WMI" (forum "Generelt snakk og svada".

Boken inneholder mange tips om oppbygging av nettsider, og også om salg og andre ting. De er ikke like godt egnet i alle typer business, men de kan være godt egnet hvis du klarer å sortere ut tips som er egnet i din business.

Bruken av testimonials er f.eks. ikke godt egnet hvis du er rettet inn mot et profesjonelt marked - brukere som krever FAKTA fremfor "bekreftelser". De blir bare frustrert hvis du prøver å dytte på dem andre menneskers utsagn.

Folk som følger oppskrifter slavisk som en "bibel" bør ikke lese denne.
 

adiabatisk

Medlem
For å bygge tillit trenger du det du har sannsynligvis minst av - *TID*.

I tillegg er det bra å ha følgende på plass.

WOM = Word Of Mouth
SSL = Secure Sockets Layer
FOOTER = nederste delen av din nettside. Gjerne der hvor du finner copyright, org.nr. og slike ting på siden.

Pluss en tillitsfull logo, design og gode produkter.

Har du dette - oppfyller du minste kravet;)

Da var det bare markedsføringen igjen - og det er jo er garantert halve jobben og vel så det...
 
Sist redigert av en moderator:

hohohoo

Medlem
Det å være tydelig på hvem man er, og hvordan man kan kontaktes er viktig.
I tillegg er det viktig å ha med noen punkter om retur og reklamasjon, hvilke rettigheter kunden har om det er feil ønsker å avbestille osv. Det er på en måte kundens forsikring.

Svært få handler første gangen de er på en ukjent nettside. Så det kan være smart at det er enkelt å legge igjen e-postadressen for å mottat nyhetsbrev osv. Så kan man bygge tillit over tid.

Var vel Petterandrej som nevnte det med riktig norsk, det er også viktig.

Det har ikke så mye med trygghet å gjøre, men er varene på lager øker muligheten for salg.
 
Stiller et relatert spørsmål her i stedet for å starte en ny tråd: Hvordan bygger dere opp footer på nettsidene deres? Hvor mye informasjon har dere med der? Merker at her er det veldig store variasjoner fra nettside til nettside.

Jeg er selvsagt helt for å nevne så mye informasjon som mulig på nettsidene, men hvor mye av informasjonen kan man dytte vekk på en egen informasjonsside som man linker til i footer, og hvor mye av den må være i selve footeren?

Trenger footeren virkelig å inneholde firmanavn, organisasjonsnummer, telefonnummer, faksnummer, postadresse, e-postadresse, navn på ansvarlig redaktør og e-postadresse til ansvarlig redaktør for at siden skal være troverdig? Er det ikke nok å slenge det meste av dette inn på en Om-side?

Sjekk footeren til CDON. Eller YouTube. Eller Facebook. Der har man hjelpetekstlinker, og copyrightnotis. Det er hele footeren. Ser man derimot på footeren til Aftenposten.no har man tre telefonnummer, besøksadresse, e-postadresse for tips, navn på tre forskjellige redaktører, og e-postadresse til to av dem. Pluss RSS, Facebook, Twitter og nyhetsbrev. VG og Dagbladet har variasjoner av dette. Bokkilden har telefonnummer, åpningstider og e-post, NRK har copyrightnotis, navn på tre redaktører og resten er hjelpelinker. Webforumet har en link til tonny.no og et par linker som tilsynelatende ikke har noe med verken sidehjelp eller kontaktinformasjon å gjøre. Blogg.no har navn på firma og link til firmanettsted, hjelpelinker, og linker til Facebook/Twitter. Virrvarr slenger inn copyrightnotis og fullt navn, pluss en del linker til sosiale medier, mens en gjennomsnittlig rosablogger ikke har noe som helst annet i footer enn eventuelt den korte teksten som er lagt til av bloggplattformen. Selvsagt er det også forskjell på hva slags nettsted man har: Lager man et nettsted for å reklamere for den lille kafeen man driver er det åpenbart å slenge inn en adresse (kanskje til og med helst på et synligere sted enn footer også?), mens man kanskje kan gå ut fra at Voe hadde hatt gata full av stalkere om hun la ut full besøksadresse på nettsidene.

De fleste av oss ligger vel et sted midt mellom her, men når jeg nå sitter og skriver en ny footer kan jeg ikke la være å undre på hvordan dere andre har tenkt. Hva har dere med, hva har dere ikke med, og hvordan har dere resonnert? Hva er grunnen til at dere ikke putter organisasjonsnummeret inn i footeren, hvorfor prioriterer dere å legge navn på redaktør i footer i stedet for å gjemme det bort på en underside, og så videre, og så videre, og så videre? Kort og godt: Hvordan har dere tenkt?
 
Topp