Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan komme ut av One.com helvete?

Adrian

New Member
For et år siden registrerte eg et par domener og webhotell hos one.com. Veldig enkel registrering og alt var kjempegreier.
Nå trenger eg ikke disse domenene lengre, og tenkte eg skulle rydde litt opp i de etterhvert mange domenene som ligger og suger penger.
Så var det jo det å få sagt opp avtalene hos one.com, som ikke er så enkelt som det var å registrere de. Etter litt leiting kom eg til slutt fram til brukeravtalen eg selvfølgelig leste før eg bestilte ;)
Der står følgende:

Abonnementet kan til enhver tid oppsies fra kundens side. Da abonnementsperioden løper i 12 måneder av gangen og
fornyes automatisk 45 dager før utløp av hver 12 måneders periode, skal en oppsigelse for å være gyldig være mottatt
per brev eller faks i underskrevet tilstand av One.com senest 45 dager innen utløpet av en 12 måneders
abonnementsperiode. Eventuelt forutbetalt abonnement tilbaketales ikke. Er oppsigelsen ikke skjedd rettidig ved brev
eller faks til One.com, er kunden forpliktet til å betale abonnementsavgiften for den følgende 12 måneders periode.
Oppsigelsen kan ikke skje via e-mail.
Eksempel:
Hvis abonnementet er bestilt den 1. januar 2006 gjelder abonnementet til 31. desember 2006. Hvis kunden ikke ønsker
å fortsette abonnementet for det følgende år (2007) skal abonnementet oppsies senest 15. november 2006.
Når One.com har mottatt en oppsigelse vil kunden automatisk se mottagelsen av denne via kundens
kontrollpanel innen 8 dager. Hvis kunden ikke kan se denne registrering på forsiden av One.com's
kontrollpanel innen 8 dager, skal kunden innsende en ny oppsigelse. Ønsker One.com å lukke spesielle
abonnementstyper eller særtjenester, kan One.com oppsi abonnementet med én måneds varsel. Den forholdsmessige
del av forutbetalt abonnement vil i slike situasjoner unntakelsesvis bli tilbakebetalt. Foretar One.com vesentlige
endringer av forringende art i kundevilkårene, kan kunden oppsi abonnementet med én måneds varsel. Den
forholdsmessige del av forutbetalt abonnement vil i slike situasjoner også unntakelsesvis bli tilkagebetalt. Abonnementet
må på ingen måte anvendes til å oppnå uautorisert adgang til systemer tilsluttet Internettet. Blir One.com vitende om
slike aktiviteter eller andre kriminelle forhold, dette uansett hvilket lands lover som ligger til grunn for lovbruddet, vil
abonnementet uten varsel bli lukket og One.com forbeholder seg retten til å overdra alle relevante opplysninger til de
relevante myndigheder. One.com kan oppheve abonnementet uten varsel med øyeblikkelig virkning og uten
kompensasjon eller tilbakebetaling av noen art
, såfremt kunden ikke overholder nærværende vilkår, gjør seg skyldig i
tap eller missbruk av de i forbindelse med Internettets tilstedeværende ressurser, forstyrrer Internettets funksjon,
overtrer den til enhver tid gjeldende nettetikette, f.eks. ved å overdra opplysninger om andres private forhold, eller på
annen måte via sin adferd generer andre brukere av Internettet. Data fra hjemmesider og mailsystemer vil ved et
abonnements oppsigelse som hovedregel bli slettet 7 dager etter abonnementets opphør.


Noen som har erfaring med å si opp hos one.com?
Hvor sender eg dette brevet?
Hva skal eg skrive i brevet?
Noen som har en kreativ løsning til hva eg kan legge ut på webhotellet som gjør at one.com stenger det umiddelbart? :)
 

neXon

Medlem
Ikke erfaring med one.com...men hadde samme problem med web10.
Kunne ikke sende på epost der heller.

Men jeg skrev noe lignende:

Oppsigelse av Domene.com
Brukernavn:
Passord:
Og divserse annen konto info

Vennlig hilsen
_______________
Ola Norman

Signerte, scannet og sendte på epost.
Dette ble godtatt.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Nå forstår jeg egentlig ikke hva du lurer på siden du selv har gitt oss svaret - og du finner adressen på one.com sine sider!!!! Men, som en liten ekstraservice kommer jeg her med både postaladresse og fax til deg!

One.com Danmark
Kalvebod Brygge 45
DK-1560 København V
Danmark
Fax-nr. +45 7020 5872

Og, så skriver du:

Jeg ønsker herved å si opp følgende avtaler :

<domene> - registert på <navn> (repeteres til du har listet alle du vil si opp)


Vennligst bekreft denne oppsigelse til min e-mail <mailadresse> eller min postale adresse <postadressen>.

Signer det - putt det i en konvolutt/putt det på faxen. Arkiver det til du har fått bekreftelse på din oppsigelse.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg sa da opp en drøss med domener via mail. Brukte "kontakt oss" funksjonen på siden deres. Skrev bare hvillke domener det var snakk om, og så fikk jeg mail der jeg måtte "aktivisere" oppsigelsen..

Gikk helt greit det..
 

Adrian

New Member
Ok, så det funker altså å bare sende en mail?
Takk for adressen msites, så ikke den på siden, og det sto heller ikke noe i avtalen eg fant om adresse.

Sender de en mail med oppsigelsene, så får vi se.
Takk for all hjelp.
 

picxx

Well-Known Member
one.com kan ikke heve seg over norske lover medmindre de ikke holder til i norge, ikke har eierskap i norge eller ikke hoster i norge. Om du likevel valgte et slikt selskap er der smart å vite hvilket land de hoster i, hvilket land de driver fra og hvilket land de holder til i. Om du vet det....er det stort sett ikke vanskelig å finne frem til hvilke lover som gjelder.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Så lenge de henvender seg til det norske markedet, er de nødt til å følge norske lover - samme faen hvilke lover som gjelder der de enn måtte fysisk befinne seg..

Så der tar du feil picxx. Det holder ikke at de ikke holder til i norge, har eierskap i norge eller ikke har maskinene sine her. Skriver de norsk på nettsiden og henvender seg til norske forbrukere - så gjelder norske lover. Slått fast flere ganger det, så den er grei.
 

picxx

Well-Known Member
Så lenge de henvender seg til det norske markedet, er de nødt til å følge norske lover - samme faen hvilke lover som gjelder der de enn måtte fysisk befinne seg..

Så der tar du feil picxx. Det holder ikke at de ikke holder til i norge, har eierskap i norge eller ikke har maskinene sine her. Skriver de norsk på nettsiden og henvender seg til norske forbrukere - så gjelder norske lover. Slått fast flere ganger det, så den er grei.

Jeg driver et firma i thailand, på servere fra uniten, hvor jeg henevender meg til norske kunder.
Forbrukermagasinet (eller hva de heter) er hjertelig velkommen til å kjøre en rettsak mot meg i norge...problemet er...firmaet befinner seg ikke i norge.. :D

Jeg tar ikke feil peter...jeg er bare _litt_ forran det du vil se om to-tre år.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Beklager Peter, men du tar feil! Så lenge jeg selger mine varer tjenester fra Danmark har jeg den lokale domstol som verneting for mine salg! Så lenge jeg selger dette fra et danskregistrert selskap.....

One.com - er et dansk selskap til informasjon!
 

picxx

Well-Known Member
Beklager Peter, men du tar feil! Så lenge jeg selger mine varer tjenester fra Danmark har jeg den lokale domstol som verneting for mine salg! Så lenge jeg selger dette fra et danskregistrert selskap.....
(den norske domstol vil selvsagt også kunne verne deg om du markedsfører mot norske bedrifter>

One.com - er et dansk selskap til informasjon!

one.com er et multinasjonalt selskap.
jeg har mere enn nok på dem.... spill gjerne mere mikke mus :)

10 vch.....................
 

Deezire

Medlem
Alle som vender seg mot det norske markedet må følge norsk lovgivning, men det er ikke dermed sagt at norske myndigheter har de kontakter som kreves for å håndheve dette fra utlandet. Et godt eksempel er vel Sealands...
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg vet ikke hvor jeg har lest det, men har lest det flere ganger at det visstnok er "en norsk lov" som sier at om du henviser deg til det norske markedet så skal du følge norske lover.

However, jeg er også enig i at om man ikke sitter med selskapet sitt i Norge så er det lite Norge får gjort med å gå til sak mot deg. Med andre ord er det en ønskelov som er latterlig enkel å bryte.
 

sta

Medlem
One.com kan ikke heve seg over norsk lov, all den tid at de åpentlyst henvender seg til norske forbrukere med norske annonser og norsk webside. De kan dermed ikke kreve at oppsigelsen skal skje i brevs form, en epost holder lenge.

Jeg har vært bort i akkurat samme problemstillingen med oppsigelse hos One.com, selv. Sendte dem en epost med oppsigelsen, og fikk da svar til bake om at denne ikke var gyldig. Sendte dem en link til forbrukerkjøpsloven og bad dem komme med en lovhjemmel for å kunne kreve oppsigelse pr. brev. Fikk naturligvis aldri noe svar på dette, men de fortsatte å sende purringer og til slutt sendte de saken til et dansk inkassobyrå. Jeg ringte da inkassobyrået og ønsket dem velkommen til Lillehammer og et møte i forliksrådet. Hørte aldri noe mer.
 
Topp