Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan komme ut av One.com helvete?

peterandrej

pensjonert moderator
Nei, picxx og msites og dere andre. Henvender man seg til det norske markedet, så må man følge norske lover. Sier seg egentlig selv. Det betyr to ting:

1. One.com må følge norske lover for oppsigelse av abonnement. Hvis de ikke gjør det skal du bare drite i å følge dem. Hva skal de gjøre? Sende torpedo fra danmark? De må straffeforfølge deg i Norge, og den saken taper de siden de altså må følge norske lover.

2. Siden Norge ikke er typ "verdens største" land så driter vel bedrifter som One.com i oss. Så da er vi jo like langt. Hadde vi vært USA derimot hadde vi jo bare gått til krig mot dem..

3. Velg norske bedrifter. Mest ryddig.
 

vidarlo

Apache-junkie
1. One.com må følge norske lover for oppsigelse av abonnement. Hvis de ikke gjør det skal du bare drite i å følge dem. Hva skal de gjøre? Sende torpedo fra danmark? De må straffeforfølge deg i Norge, og den saken taper de siden de altså må følge norske lover.

AFAIK er regelverket harmonisert innad i EU, og det vil sei at dei vil bli dømt for å bryte norsk lov av en dansk domstol, sidan ein dansk domstol vil måtte sjå saka iht. norske lover, eventuelt avvise saka.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg tror nok dere er litt forvirret på hvilke lover som gjelder hvor.

Når jeg jeg markedsfører mine varer mot norske forbrukere må jeg nok følge en del norske lover - men, når det gjelder verneting om innhold i en avtale er det vanlig at en lokal domstol og lokale lover gjelder.

Dette står også ofte i avtalene!
 

Msites Ltd

Livsnyter
Nei, picxx og msites og dere andre. Henvender man seg til det norske markedet, så må man følge norske lover. Sier seg egentlig selv. Det betyr to ting:

1. One.com må følge norske lover for oppsigelse av abonnement. Hvis de ikke gjør det skal du bare drite i å følge dem. Hva skal de gjøre? Sende torpedo fra danmark? De må straffeforfølge deg i Norge, og den saken taper de siden de altså må følge norske lover.

2. Siden Norge ikke er typ "verdens største" land så driter vel bedrifter som One.com i oss. Så da er vi jo like langt. Hadde vi vært USA derimot hadde vi jo bare gått til krig mot dem..

3. Velg norske bedrifter. Mest ryddig.

nr 1 - det er ikke snakk om straffeforfølgelse! Og, det er nok mest vanlig å bruke internasjonale inkassobyråer.

nr 2 hvorfor skal alle tenke krig.....

nr 3 - vil vel si at danske, og de fleste andre europeiske bedrifter er vel så ryddige som norske - men, det er nok en del lokale forskjeller på hvordan ting hanskes med! Og, det er der vi nordmenn blir overrasket!!
 

peterandrej

pensjonert moderator
joda. verneting er fint å ha i avtaler. Men One.com kan ikke sette sitt verneting til Irans hovedstad Teheran, for deretter å henrette kvinnelige motebloggere fordi deres poster inneholder "sexy" bilder av dem selv..

jeg har jo verneting tromsø i mine kontrakter. greit det. da må de komme hit opp og saksøke meg. men jeg må jo selvsagt ennå følge norske regler..

det jeg mente, msites, var jo at hvis one.com skal inkassoforfølge en kunde så må dette skje i forhold til norske innkassoregler. Og de er som kjent ganske greie. Blant annet paragraf 7. Artig den.
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
Men, kravet stadfestes fremdeles på det lokale stedet! Så sender man det til Norge for innkreving! ....etter norske regler! Det er derfor det overlates til norske avdelinger etc.

Og, din digresjon om motebloggere og avlivning er bare tatt helt ut av sammenhengen!
 

sta

Medlem
Men, kravet stadfestes fremdeles på det lokale stedet! Så sender man det til Norge for innkreving! ....etter norske regler!

Det er helt korrekt. Og det betyr at det må være et juridisk grunnlag i Norge, etter norsk lov, for å drive inn kravet. Dvs. har One.com sendt et krav til inkasso, med den begrundelsen at du ikke har sagt opp på måten de ønsker, men at du har sagt opp via f.eks. faks eller epost, ja da kan de bare holde på så lenge de orker - de har intet juridisk grunnlag for å drive inn kravet og alle seriøse inkassobyråer vil da også trekke saken med en gang.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det er helt korrekt. Og det betyr at det må være et juridisk grunnlag i Norge, etter norsk lov, for å drive inn kravet. Dvs. har One.com sendt et krav til inkasso, med den begrundelsen at du ikke har sagt opp på måten de ønsker, men at du har sagt opp via f.eks. faks eller epost, ja da kan de bare holde på så lenge de orker - de har intet juridisk grunnlag for å drive inn kravet og alle seriøse inkassobyråer vil da også trekke saken med en gang.

Du er så ute og sykler at du ikke ser det selv..... når man inngår en avtale så må man holde seg til denne.
Når du blir kunde hos one.com sier du JA til at du må si opp pr fax eller brev skriftlig! Dette holder lenge - OGSÅ I NORGE!
 

sta

Medlem
Du er så ute og sykler at du ikke ser det selv..... når man inngår en avtale så må man holde seg til denne.
Når du blir kunde hos one.com sier du JA til at du må si opp pr fax eller brev skriftlig! Dette holder lenge - OGSÅ I NORGE!

Kan ikke du vise meg hvor i forbrukerkjøpsloven det står at man kan kreve at oppsigelse skal skje på en bestemt, skriftlig måte da, siden du nå er så sikker i din sak? :)

Salg mot næringsdrivende er noe helt annet, her har man mye større rom for bruk av klausuler.
 

Web2000

Medlem
Javel Moderatorer... Dere driver med greit mye off topic her nå.. .Så kanskje dere skal gå litt i dere selv, før dere anklager andre for å gjøre samme feil??

Over til saken:

Det er MEGET enkelt å si opp domene hos one.com
Det er faktisk gjort på under 2 minutt.
Du går på one.com sine hjemmeside. Trykker på online chat.
Så sier du hvilke domener du vil si opp. 1 minutt senere har du en mail fra dem, hvor du enkelt trykker på en link og bekrefter oppsigelsen.
End og story!
Kan pokker meg ikke bli enklere enn det.
 

Sindre

Medlem
Så sier du hvilke domener du vil si opp. 1 minutt senere har du en mail fra dem, hvor du enkelt trykker på en link og bekrefter oppsigelsen.
End og story!
Kan pokker meg ikke bli enklere enn det.

Hva skjer med domenet når man sier det opp hos one.com? Har to sider hos one som jeg ønsker å si opp. Skulle gjerne beholdt domenet, men flyttet det over til en annen leverandør.
 

Adrian

New Member
Takk til Web2000 for et kjempetips!
Tok faktisk under 2 minutter med metoden du anbefalte!
Bare husk å snakke med norsk/dansk person, da de engelske bare henviser deg til emailen til den norske avdelingen.
 
Topp