Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan sende ut 200.000 emails?

Litt OT, men jeg tror ikke *alle* har like mye i mot reklame på epost. Selv har jeg jobbet i flere bransjer hvor vi mottok den type reklame, og mye av det vi fikk var absolutt relevant i forhold til det vi drev med, og iblant kjøpte vi også det som ble tilbudt.

Det største irritasjonsmomentet tror jeg er når vi blir tilbudt ting vi egentlig ikke har bruk for, og når vi får det tilbudt igjen og igjen og igjen og igjen .... og igjen ... og enda en gang ...

Men har man et relevant produkt ser jeg ingen problemer med å motta informasjon eller reklame om det. Hverken på epost, vanlig post, eller slengt i fleisen når jeg går inn på en nettside ...

Mvh Dan
 

Dag Frogner

Supermedlem
Her ble det mye sure miner gitt...

Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke svarte direkte på spørsmålet, men prøvde istedet å komme med en erfaring som jeg ser som absolutt relevant.

Beklager på det ytterste at jeg ville dele litt av hva jeg opplevde da jeg testet dette, heretter skal jeg spare dere for mine erfaringer når det ikke er 110% relevant. Heldigvis har vi dere andre her inne som alltid svarer som seg hør og bør og aldri ramler litt på utsiden av temaet. :rolleyes:
 
Sist redigert:

Tenshi

Medlem
Takk for konstruktive svar Msites Ltd...ja jeg har lest at det skal være lønnsomt i forhold til investeringene som må taes.

Søker litt videre, finnes jo 1000 løsninger men mange som virker enten alt for dyre, eller for dårlige. Kanskje jeg bare kjører de ut selv, sitter med 50mbit fiber så burde kunne takle trafikken :p
 

Dag Frogner

Supermedlem
Problemet med å sende ut selv er ikke internettlinja, men at alle ISP`er har satt grenser for hvor mange eposter man kan sende ut i løpet av et minutt / dag / døgn f.eks. Så hvis du starter utsending av 200k-eposter, tar det ikke mange sekunder før utsendingen stopper opp.

Men som noen har nevnt så er Mailchimp veldig bra til dette.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Mailchimp tillater det i og for seg, og det er nok lurt å bruke enten den eller en annen liknende tjeneste i stedet for å ta det fra egen maskin eller egen server

MEN - mailchimp er ihvertfall ganske strenge i forhold til spam, og det er de fleste andre seriøse slike firmaer også, med andre ord er de lite glade i spammere - og det er det du vil være om du gjør dette selv om det strengt tatt er lovlig.

Det er også endel ting du bør være klar over:

For det første er det ikke alle tjenester som lar deg importere adresselister uten at de på lista må "opt in" på nytt (altså må bekrefte at de vil være på lista). Mailchimp lar deg gjøre det - men med noen begrensninger som jeg skriver mer om under, mens f.ex. aweber ikke lar deg gjøre det såvidt jeg husker. YMLP vet jeg ikke.

For det andre må du regne med at mailchimp reagerer hvis du prøver å importere så mange. Har selv prøvd å importere en liste på ... lurer på om det var 26000 eller noe sånt, for en kunde, og da fikk jeg en mail, de stengte lista midlertidig osv til de fikk noe bekreftelse/"bevis" fra oss på at folk var på lista frivillig.

For det tredje mener jeg å huske at mailchimp faktisk fjerner generiske adresser fra sånne masseimporter - altså nettopp slike adresser som i følge norsk lov er lov å sende til. Du kan legge dem til manuelt/individuelt og folk kan melde dem på selv individuelt, men om du masseimporterer dem blir de luka ut.

For det fjerde - hvis mange melder seg av, mange mail kommer i retur, mye blir rapportert som spam, så BLIR lista di stengt av mailchimp. Vil igjen også anta at dette gjelder de fleste andre seriøse leverandører.

YMLP som tonny foreslår har jeg ikke prøvd, mulig de er mindre strenge.

Videre - hvis du prøver å sende ut fra egen maskin, så kan det godt hende at ISP'en din vil reagere, og gjør du det samme fra et webhotell eller liknende, så må du regne med at ip'en/domenet du sender fra vil bli svartelista.

Skulle jeg ha gjort noe sånt ville jeg ha leid en server hos noen jeg ikke vanligvis bruker, og satt opp phplist eller noe liknende til å sende ut en relativt liten del av lista pr dag. Et ekstra argument for dette er - hvis du sender ut 200.000 mail, og en promille av de slår til - kan du takle 200 nye kunder på en dag, eller vil det gå kraftig utover kundeservicen?

Generelt... det der kan fort koste mer enn det smaker. Vær forsiktig.
 
Sist redigert:

quicktech

Medlem
Utsending av det volumet forutsetter:

1. En leverandør som faktisk tillater utsendelsen til alle 200 000 uansett hvordan e-post adressen ser ut (post@ kontakt@ er ofte greit, fornavn.etternavn@ er ikke).

2. En leverandør som evner å levere til alle disse mottakerene uten å bli markert og rapportert som spam før den når 80% av mottakerene.


Dette er ikke bare teknisk krevende i dag, men det koster også penger.

For beløpet du vil måtte ut med uansett, er det nok mye mer hensiktsmessig å kjøpe deg en konto hos feks www.ravninfo.com, og ta ut et begrenset segment av adresser (feks 1000 mailadresser) som har mye høyere sannsynlighet for å kjøpe, og mye mindre sannsynlighet for å rapportere mailen som spam.

Der kan du feks velge at du ønsker e-post adressen til alle snekkere i Bergen som gikk med overskudd i fjor...
 
Topp