Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan sette opp Joomla?

Hei!

Jeg er nybegynner innen programmering, men har registrert en del aktuelle domener som jeg ønsker å benytte meg av framover. Ønsker å bruke Joomla til å lage nettsidene.

Jeg har allerede en cPanel-konto hos leverandøren, knyttet til en annen nettside som jeg har, men som er programmert av andre. Denne nettsiden er laget på Joomla, og jeg kjenner derfor selvsagt til hvordan jeg administrerer siden.

Grunnen til at jeg vil lage nye nettsider, er først og fremst for å få trening i programmering, men også fordi jeg selvsagt har klare idéer om innholdet på sidene!

Min problemstilling nå er hvordan jeg kommer i gang med en ny nettside, på et nytt domene?
Domenene det gjelder er kun registrert, jeg har ikke kjøpt webhotell til dem, men regner med at det er en smal sak å bestille dette fra domeneleverandøren (proisp)
Med andre ord: hvordan installerer jeg Joomla, og får startet opp en nettside på et aktuelt domene?

Er ellers interessert i opplæring i Joomla, og tar gjerne imot tips om det finnes personlig opplæring / kurs for dette (jeg kjenner allerede til Joomla-nettsidene, og disse er vel og bra, men jeg er altså interessert i info om en eller annen form for "live" opplæring).

På forhånd takk for svar!
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg har brukt både Joomla og Wordpress på flere nettsider og er ikke i tvil om at Wordpress er langt enklere. Det er ikke dermed sagt at Joomla er noe dårligere, men man sparer mange timer med frustrasjon om man går for WP istedet. Det ER enklere å bruke...
 
Joomla er veldig mye tryngre enn Wordpress, og har en del funksjoner som man ofte ikke trenger. Naturlig nok kommer derfor Joomla også med en del funksjoner innebygd som Wordpress ikke har. For en som skal lære seg cms-systemer kan det være en fordel å starte med Wordpress, og heller bruk Joomla hvis det er en bestemt grunn til å velge dette systemet.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hva slags nettsider er det du planlegger å lage, hjelptilhjelp? Joomla er som du skjønner ikke noe problem å sette opp, men det er gode sjanser for at det rett og slett er veldig overkill for det du skal bruke det til, og wordpress er definitivt generelt mye enklere å bruke, så med mindre du virkelig trenger joomla vil wordpress være et bedre valg (og helt latterlig enkelt å sette opp)
 
Takk for alle svar! Dette var oppklarende! Jeg ser at alle erfaringer tilsier at Wordpress er enklest, og i de aller fleste tilfeller fleksibelt nok! Dermed et naturlig valg med tanke på å lage nye nettsider!

Planen min er å ha noen ytterligere nettsider omkring temaer innenfor psykisk helse, prøve å gjøre disse gode på viktige søkeord, og bruke nettsidene som et springbrett inn imot hjelptilhjelp.no. Samtidig ønsker jeg også å få mer erfaring med Joomla, for dermed å forstå mer av det krøkkete systemet som hjelptilhjelp.no faktisk er laget på - ettersom jeg nok må forholde meg til dette i lengre tid, og gjerne skulle blitt litt mindre avhengig av programmerne!

Konklusjonen må vel bli at nye nettsider godt kan lages på wordpress, men at jeg evt har én nettside også på Joomla for å få erfaring. Som sagt: Mange takk for svar!
 

Ole Avranden

utvandret
Kan det tenkes at dere synes Joomla er så mye vanskeligere å bruke fordi dere er vant til å jobbe med WordPress? Jeg bruker begge deler (men foretrekker Joomla), og synes ikke det er store forskjellen på de to.
 
Topp