Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan starte AS

hansson

Langveisfarende
Har ingen tabell for hånden men slik jeg oppfatter det er det de som driver for seg selv med litt fallhøyde og som tjener gode penger som har bruk for et AS. De som har lån og familie og sånt kan redusere risikoen og øke sosiale rettigheter ved hjelp av et AS, samtidig som de kan leie ut kontorlokaler til AS-et fra huset, f.eks. De som driver ved siden av annen jobb og ikke trenger så stor sikkerhet trenger ikke AS, det bare kompliserer og fordyrer administrasjonen. Frilansinfo.no har en sak på gang om temaet, med et intervju med en regnskapsfører. Vi får se hva som kommer ut av det.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg har både lån, familie og sånt, men jeg har jo firmaet som bi-inntekt og tjener såpass godt på hovedjobben at det nok tar sin tid før jeg kan vurdere å permitere meg fra den evt slutte i den.

Får håpe dere får noe fornuftig ut av det. :)
 

zapotek

Medlem
Finnes det en god sammenlignings-tabell et eller annet sted, mellom ENK og AS når det gjelder fordeler/ulemper? Tenker da på en som dekker alle aspektene ved å drive et av disse.

Om du tenker kroner og øre, vil jeg påstå at det lønner seg med et enkeltpersonforetak om du tjener lite eller middels mye og AS om du tjener veldig mye. En av tingene folk glemmer å ta med i beregningene når de stifter AS og bare skal ha seg selv ansatt, er at de må betale arbeidsgiveravgift på seg selv.
 

hansson

Langveisfarende
Feil, det er 100% rettigheter fra dag 17 som må kjøpes, 65% er "inkludert" for alle som har ENK. 65% eller 100% fra dag 1 kan i tillegg kjøpes ekstra dyrt for de som ønsker det.

Men hvis det står dag 15 så er det feil ja.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Feil, det er 100% rettigheter fra dag 17 som må kjøpes, 65% er "inkludert" for alle som har ENK. 65% eller 100% fra dag 1 kan i tillegg kjøpes ekstra dyrt for de som ønsker det.

Men hvis det står dag 15 så er det feil ja.

Ok, ja - jeg var nok litt unøyaktig der. På Navs sider står det: "Som selvstendig næringsdrivende eller frilanser har du rett til sykepenger fra 17. sykedag."

Perioden 1.-17. sykedag som lønnsmottakere får sykepenger i må selvst. næringsdrivende forsikre seg mot med egen forsikring - der man kan velge ulike alternativer (som koster flesk).
 

hansson

Langveisfarende
Ser nå at innlegget mitt kan tolkes som om man også får penger fra dag 1 hvis man er næringsdrivende, men det får man altså ikke. Så da er vi enige om at ENK får penger fra dag 17 (65%) eller kan forsikre seg for å få 65% eller 100% fra dag 1 eller 100% fra dag 17.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Ser nå at innlegget mitt kan tolkes som om man også får penger fra dag 1 hvis man er næringsdrivende, men det får man altså ikke. Så da er vi enige om at ENK får penger fra dag 17 (65%) eller kan forsikre seg for å få 65% eller 100% fra dag 1 eller 100% fra dag 17.

Jeg har skrevet noen blogginnlegg om dette som har medført noe medieomtale i ulike magasiner, bl.a bladet Velferd. Og det som var det springende punktet for min del var det at 100% sykepenger fra dag 1 koster noe helt sinnsykt, vi snakker 10-12% av bruttoomsetning, og DET er urettferdig overfor funksjonshemmede som driver bedrift fordi funksjonshemmede ofte har hyppige sykefravær (avhenger selvsagt av årsaken til skaden eller sykdommen). DERFOR vil jeg påstå at systemet rundt sykepenger for næringsdrivende rett og slett diskvalifiserer mange funksjonshemmede fra å satse - FORDI risikoen blir for stor.

I et AS vil jeg derimot tro at dette løses mye enklere/billigere, eller hva tror du Hansson?
 

hansson

Langveisfarende
Dette er jeg helt enig med. Det diskvalifiserer ikke bare mange funksjonshemmede, men det er en såpass dyr forsikring at det diskvalifiserer de aller fleste egentlig. Har du et inntektsgrunnlag på 400 000 er det litt drastisk å måtte ut med 40 000 + i forsikring.

Når det gjelder funksjonshemmede er det i praksis ganske likt kommersielle forsikringer der man blir diskriminert hvis man har en kjent lidelse/sykdom/tilstand.

Men staten bør vel ikke diskriminere på dette viset, og ved å starte AS vil man slippe å måtte forsikre seg. Likevel må AS-et må betale hele sykepengepotten for de første 16 dagene, og det vil jo bli en del penger, selv om utgiftene er fradragsberettiget slik som lønnsutbetalinger. Legger du på 14% arbeidsgiveravgift (mindre i utkantstrøk og i nord mange steder) begynner det å nærme seg prisen for å gjøre akkurat det samme ved hjelp av et ENK. Bor du i Finnmark er det ingen grunn til å stusse, AS er da veldig gunstig pga. lav arbeidsgiveravgift.

Har man råd til å opprette og drive et AS på kort sikt er det bare til å kjøre i vei. På lang sikt tror jeg det lønner seg og du kan samtidig styre og planlegge økonomien i firmaet langt bedre. Dessuten er det en sikkerhet at du ikke drar med deg hele familieøkonomien hvis firmaet skulle gå konk.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg blir nok å starte et AS når de nye reglene slår inn. Å ha 30k låst opp i aksjekapital er greit nok, og hvis revisjonsplikten blir borte for små selskaper blir det ikke mye dyrere enn å drifte mitt ENK.
 

Dag Frogner

Supermedlem
De 30k er vel heller ikke låst opp? Jeg snakket med en bekjent for en liten stund siden (som har drevet AS i noen år) og han lånte 100.000,-, startet AS og betalte tilbake de 100.000,-. Det var nok at han hadde de i det firmaet ble startet opp, sa han.
 

hansson

Langveisfarende
Nei pengene er ikke låst, men det er restriksjoner for hva man kan gjøre. De skal gå til å drive firma eller investere i driftsmidler, så jeg er ikke helt sikker på at det er mulig å gjøre det slik Dag beskriver her? Kanskje lånet kan kamufleres som et driftslån f.eks., jeg vet ikke helt.
 

Miniforetak

Medlem
Et par kommentarer til det som er skrevet før:

- Hvis du er ansatt i eget AS, kan du etter søknad til Nav få dekket arbeidsgiverperioden for sykepenger hvis du har en langvarig eller kronisk sykdom som medfører at du har uvanlig høyt sykefravær (jf det som ble nevnt om funksjonshemming). Denne muligheten har du ikke som selvstendig næringsdrivende.

- Revisjonsplikten: Jeg har allerede fått signaler om at oppgavene for regnskapsføreren vil bli utvidet hvis du velger bort revisjon for AS-et ditt. Da kan vi legge sammen to og to, og gå ut fra at regningene fra regnskapsføreren blir større enn før.
 
Topp