Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan starte AS

det stemmer, men man må fortsatt ha nok penger i aksjekapital i forhold til hva selskapet driver med å risiko.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Driver du i en bransje der det er høy risiko, så bør du ha høyere aksjekapital. La oss f.ex. si at du lager en webside for noen, og det er en feil der. Hva koster det deg å rette den opp? Praktisk talt ingenting.

Trykker jeg derimot opp et magasin for en kunde, og det er en feil der som er min feil, så kan det raskt koste ganske mye hvis jeg må spandere et nytt opplag på kunden (har ikke vært i noen sånn situasjon selv, men vet om andre som har gått på store smeller på sånne ting). Eller la oss si at et entreprenørfirma gjør en feil i et byggeprosjekt som fører til at et hus raser sammen... Da bør man ha litt penger tilgjengelig for å ikke gå konk.
 

hansson

Langveisfarende
Forskjellen var at før måtte man betale inn kr 100 000 + f.eks. 15 000 til revisor og gebyrer for å få stiftet selskapet. Nå kan man betale inn 30 000 og trekke fra utgiftene til banken som skal bekrefte denne summen, samt det man skal betale til Foretaksregisteret.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Lurer litt på dette med MVA når man omdanner et ENK til et AS. Man begynner på null her, ikke sant? Dvs null MVA fram til omsetning på 50.000 pr/12 mnd?

Men jeg vil jo nå denne grensen rimelig kjapt, så kan jeg bruke ENK'ets regnskap for å bevise overfor skatteetaten at jeg helt åpenlyst vil nå MVA-grensen i løpet av kort tid? Jeg vil jo helst bare bytte selskapsform og fortsette som om ingenting hadde hendt egentlig :)
 

click24

Medlem
hei
det er jo skrevet flere ganger her at utstyr kan regnes istedenfor for kontant 30 000 og det er jo vel og bra. og kanskje ganske enkelt for de som har endel utstyr. da kan man ta med alt som man kan bruke.om man planlegger og kjøpe ny pc stasjonær og bærbar samt laserskriver og diverse, venter man selvsagt til de 30000 er på konto og kan med god samvittighet bruke opp alle kronene til dette utstyret.
 

Miniforetak

Medlem
Med andre ord kan mine firmas aksjekapital reduseres til 30 000 på konto og 70 000 av disse kan enten brukes til drift/investering eller utbetaling?

Du kan uansett bruke dem til drift/investering i selskapet (uten å betale tilbake til deg privat).

Du kan også velge å betale tilbake 70 000 av aksjekapitalen du selv har betalt inn tidligere, og dette blir naturligvis skattefritt.

Poenget er at du har plikt til å ha en forsvarlig egenkapital (i henhold til aksjeloven) ut fra omfang og risiko i virksomheten din.

Eksempel: Hvis aksjekapitalen din i dag er på 100 000 kr, du har lav risiko og investeringsbehov, og du har 500 000 kroner på bok/i egenkapital, er det neppe noe problem at du etter nyttår frigjør 70 000 av aksjekapitalen, og blir sittende med 30 000 i aksjekapital. Egenkapitalen vil fortsatt være betryggende.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
hei
det er jo skrevet flere ganger her at utstyr kan regnes istedenfor for kontant 30 000 og det er jo vel og bra. og kanskje ganske enkelt for de som har endel utstyr. da kan man ta med alt som man kan bruke.om man planlegger og kjøpe ny pc stasjonær og bærbar samt laserskriver og diverse, venter man selvsagt til de 30000 er på konto og kan med god samvittighet bruke opp alle kronene til dette utstyret.

Det kan man jo, men da må man vel enten passe på å få opp egenkapitalen til 30.000 "i cash" igjen i løpet av året, eller få en revisor til å bekrefte verdiene til neste regnskap?
 
Topp