Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvorfor er amerikanere så slemme?

hansson

Langveisfarende
Tror fengselslobbyen Thomas nevner her, er ganske sentral. Den gjør det vanskelig å plutselig kutte antallet dømte i en by eller stat. Hvis borgermesterne får beskjed om at det forsvinner 3000 arbeidsplasser fordi det ikke er grunnlag for å drive god fengselsbutikk i området, tror jeg de setter seg ned og tenker ut hvordan de kan fakke og dømme flest mulig småkriminelle. Det viser seg gang på gang at det er lobbyenes interesser, og ikke privatfolk sine, som seirer i amerikansk styre og stell.
 

knippsen

Medlem
Kanskje det er vanskelig å ikke diskutere politikk ang. dette emnet? Kenneth og Bjørnar har jo to upolitiske teorier.

Det er jo et ganske politisk spørsmål du stiller da..

Politikerne vedtar lovene (som igjen bestemmer lengde på fengselsstraffene). Politikerne bevilger penger til politi og andre instanser som driver med kriminalforebyggende arbeid. De bevilger også penger til kriminalomsorgen som igjen har fått retningslinjer fra politikerne for hvordan disse pengene bør brukes.


Osv. osv.

Men jeg skal ikke begynne å diskutere politikk altså ;)
 
Sist redigert:

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Ja knippsen, du har kanskje rett. Men har ikke saken noe med menneskeverd å gjøre også?
I et land hvor dødsstraff er ganske vanlig, hva sier det om innbyggerne i det landet?

For det første blir nok ditt "ikke politikk her" mantra litt hult etter dette ;) Jeg likte det dog godt.

For det andre så er ikke United States of America et land, men en union av flere stater. Langt fra alle (de færreste?) av disse har dødstraff. Hva sier det om innbyggerne i "landet"?

Men som andre har påpekt, så bidrar "three strikes", lengre straffenivå, private fengsler og høyere tilbakefallsprosent til det store antallet bak gitter.
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Diskusjon om dødsstraff er vel ikke politikk? Det har mer med menneskesyn å gjøre syns jeg.

Både straffenivå og meneskesyn har da med politikk å gjøre? Straff vs. rehabilitering - individ vs. kollektiv, osv. osv. Uansett, nå liker jeg faktisk å diskutere politikk, men synes også det har vært bra at ikke en hver diskusjon her har endt opp med vås om freppere, SVikere, islamister, kommunister, og Hitlers lillebrødre
 

basicus

SEO Eggspert
Det sentrale er nok businessen fenglene er. Det er en av de helt store industriene i USA, og vi vil nok se at flere og flere havner i kasjotten der nettopp fordi dette er en så gigantisk industri som det faktisk er.

Det er vel ikke slik at noen få fengsler er private der? Jeg tror det er temmelig mange av de om jeg har skjønt dette rett. Altså, de som driver disse fengslene raker inn penger på det.
 
Om du lurer seriøst(?), så vil jeg tro det er fordi amerikanerne er flinkere til å ta de kriminelle de har.

Ser vi på endel ikke-vestlige land vil jeg tippe andel kriminelle er høyere enn i USA, men de har igjen ikke samme rettsvesen for å plukke opp disse kriminelle. I mange land får de løpe fritt, da politiet ikke har ressursene de trenger og i stor grad er korrupt. I tillegg er en svært høy andel (uten at jeg husker noen eksakte tall) av kriminelle i USA personer som har sneket seg over grensa fra sør. Disse drar opp statestikken, selv om de ikke er amerikanere.

Det er iallefall min teori.

Dette er utrolig naivt hvor man aksepterer modellen uten å stille noen spørsmål ved den. Det er vel mer naturlig å sammenligne med andre vestlige land enn ikke-vestlige land?. Og etter den logikken betyr det at når USA har 9 ganger flere innsatte per 100k innbyggere enn Tyskland så er de 9 ganger bedre til å fange kriminelle enn Tyskland?.

Kan det ikke heller være slik at det er noe fundamentalt galt med modellen, altså USAs strafferettsystem og fengselssystem, som gir seg perverse utslag?. For å ta noen anekdotiske eksempler så vil halvparten av alle afroamerikanere i USA uten high school diploma ha sittet inne i løpet av livet sitt, det er flere svarte bak murene i dag enn det var svarte slaver på 1800-tallet, det sitter totalt flere bak murene i USA dag enn det satt mennesker i Gulagene under Stalins høydepunkt og dersom man samlet alle de som sitter inne i USA i en fengselsby så ville dette bli USAs nest største by.

Ja nei USA er nok bare spesielt gode til å fange de kriminelle og da spesielt svarte kriminelle. Og de blir bare bedre etterhvert som tiden går også, i 1970 satt 1 av 400 amerikanere bak murene mot 1 av 100 i dag :confused:

Og dette med innvandring og kriminalitet burde du også lese litt mer om isteden for å synse vilt. Den studien jeg har lest som er gjort i California (som jo er en border state vs Mexico) antyder at innvandrere (inkluderer både lovlige og ulovlige) er underrepresentert blant fengselspopulasjonen og ikke motsatt slik du hevder (de utgjør 35 prosent av befolkningen i California men kun 17 prosent av fengselsbefolkningen). Dette er jo også logisk med tanke på at de aller fleste innvandrere (både ulovlige og ulovlige) kommer for å jobbe og dersom man er der ulovlig så vil man ta mindre sjanser på å komme i politiets søkelys. Du kan lese studien her
http://www.ppic.org/content/pubs/cacounts/CC_208KBCC.pdf

1. Useriøst høye straffer for ting man her i Norge hadde fått bot for. Krigen mot narkotika, og det at tre dommer betyr livstid øker antallet som ender i fengsel.
2. En del fengsler i USA er privatisert. Private aktører tjener dermed penger på å ha flest mulig fanger til enhver tid. Noen driver til og med å leier ut fanger som arbeidskraft. Dermed oppstår det en lobbyvirksomhet hvor det er i enkeltes interesse at flest mulig sitter i fengsel, og at folk får så strenge og lange straffer som mulig.
3. Det amerikanske systemet har fokus på straff, mens det norske har fokus på rehabilitering, hvilket er grunnen til at folk i USA har mye større sannsynlighet for å havne tilbake bak murene etter å ha blitt løslatt.

Dette er en god oppsummering og den dypt tragiske kampen mot narkotika er den desidert viktigste årsaken, denne rammer mange og i tillegg svært skjevt både demografisk og sosiøkonomisk. "Despite the fact that whites engage in drug related offences at a higher rate than african americans, african americans are incarcerated at a rate that is ten times greater than that of whites" (kilde Lawrence O'Donnell). Sier vel det meste.

Vil også ta med at straffelovene er ekstremt komplekse og vanskelige å forholde seg til for vanlige borgere. I tillegg så har man et sterkt våpenifisert samfunn som akselererer alvorligheten i lovbrudd og påfølgende høye strafferammer.
 

picxx

Well-Known Member
Dette er utrolig naivt hvor man aksepterer modellen uten å stille noen spørsmål ved den.

Personlig er jeg faktisk drittlei irriterende nordmenn som skal legge nesen sin, mene noe og bry seg med absolutt alt annet i verden enn hvordan man får en smule fremdrift i eget land.

Ja, jeg aksepterer dødsstraff i usa. Jeg driter faktisk i om de har dødsstraff eller ikke. Det får de faktisk bestemme og evt. avskaffe selv. De er over 300 millioner, så det greier de sikkert uten min hjelp.
 

picxx

Well-Known Member
ja, egentlig bør man aldri bry seg om noe som helst annet enn seg og sitt. Banker naboen ungene? Ikke ditt problem. Invaderer et land et annet og henretter alle med feil farge på øynene? Ikke vårt problem.

Forskjellen mellom å barbere seg og å skjære huet av seg er fremdeles rimelig stor Torstein ;)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
...så hvor skal man sette grensa da? er det greit om USA henretter folk, mens det ikke er greit om det skjer i Iran? Eller...?

Syns faktisk det skal være greit å si fra om ting man ikke liker, uavhengig av hva og hvor det er. Og jo mer alvorlige ting det dreier seg om (f.ex. henrettelser, drap osv går i "veldig alvorlig"-enden), jo mer greit er det å rope så høyt som overhodet mulig.
 

metallian

Medlem
USA er et klassesamfunn i en helt annen grad enn de aller fleste sammenlignbare land i vesten. Det er mye større forskjell på fattig og rik, og de fattige er så mange flere. Dette skaper store befolkningsgrupper som ikke har reell mulighet til fullverdig liv. Det er ingen hemmelighet at fattigdom er den bakenforliggende årsaken til det meste av sosiale problemer, inkludert både bruk av-og handel med- narkotiske stoffer.
 
Sist redigert:

HPF

Medlem
En ting som er ganske interessant er å se forskjellen til Norge: I Norge begår kun 20% av fengselsfuglene nye lovbrudd etter at de kommer ut og blir satt inn igjen på nytt. I USA er denne andelen 60%.
Det vil jeg tro også har en del å gjøre med hvor lav terskelen er for å komme tilbake i fengsel.
 
Topp