Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvorfor mistet pagerank?

..Jeg har en rimelig ny nettside, og den hadde etter litt tid med 0, fått 1 i pagerank. Ikke at det er så fantastisk ;), men den gikk da hvertfall fra 0 til 1. Men etter en ukes tid ble det plutselig null igjen :confused: Hva har jeg gjort? Min side inneholder av natur mange linker både ut og inn, og det er noen sider med til dels, og helt, like linker. MEN det er snakk om relevante linker, som blir brukt mye av leserne. Det er ikke salg av linker osv. eller noe annet "juks".

Annonsene på siden er enten fra betalende annonsører eller type tradedoubler. Jeg driver altså ikke med noe bevisst fanteri, så hvorfor fjernet de ranken? Det eneste nye jeg gjorde var at jeg har et populært innlegg som inneholder veldig mange linker med samme ord, og jeg så det ikke sto til "nofollow"-kan det ha vært grunnen? Pluss at jeg endret litt på "keywords" og sidens tittel. Har det mye å si,? Jeg er ikke veldig god på SEO, bruker Platinum SEO. Siden inneholder veldig mye annet relevant innhold i forhold til leserne.

Hva kan jeg gjøre for å unngå dette?
Hvilke valg er lure å ta i SEO-plugins når man har sider som i tillegg til relevante artikler osv, også inneholder mange undersider med mange linker (og de er like på flere sider) ? ift nofollow, index osv? At undersidene indekseres er av viktighet for min side, men kan det gjøres på en måte som er ok? Er det best å bruke index, nofollow på slike undersider?
Dette er sikkert helt teite spørsmål, men jeg er så grønn på dette..!
Siden min kommer i grei plassering for søkeord, og de som kommer via søk bruker jo sidene de kommer på utfra hva jeg leser av statistikken..men jeg er besatt av å vite det med hvorfor de tok pageranken!
 

zapotek

Medlem
Ikke heng deg for mye opp i pagerank. Du skal først være nervøs når du mister rangeringen din i Google.

Mange tror (som deg) at de mister pagerank av å linke til andre sider. Dette er kun en myte og så feil som det kan bli. Google kan straffe deg for dette kun om du har unaturlig mange utlenker (type 50 pr underside) og at du linker til såkalt "bad neighbourhood". Altså sider som Google som google har svartelistet eller ser på som spam.

En ting til du skal bite deg merke i er at pagerank skifter hele tiden. Den pageranken vi ser i Google toolbar oppdateres sjeldent. Google gjør massevis av interne endringer i mellomtiden, altså den virkelige pageranken din er kanskje noe annet enn 0 akkurat nå.

Bottom line: Det som er viktig er hvor mye trafikk søkemotorene sender deg, ikke hvilken pagerank du har. Hva ville du valgt mellom 1000 unike hver dag og pr0, eller 100 unike pr dag og pr5?
 

Altberger

Medlem
Den Page-Ranken har jeg mistet troa på.

En site jeg har har siden 2004 har gått fra 2 til 5 til 1 til 2 til 4 til 3 og tilbake til 4, og der står den i dag.
Men har det endret på min rangering ved søk eller antall treff? Ikke ifølge Google Analytics i alle fall.

Den er gøy å se på og jeg håper jo seff på en PR7 (jeg som alle andre), men vet ikke helt om jeg har behov for det :)
 
Takk for informative svar!
Jeg jobber med å sette meg inn i det hele, og som enkelte sier her, mener også andre at man ikke skal henge seg ensidig opp i PR. Nå har ikke jeg enorme besøkstall, men siden vokser jevnt og trutt innen sin nisje. Det som får meg til å fundere slik over PR, er at noen annonsører synes å være "besatt" av denne, og ikke av besøkstall.

Nå har jeg nok 50 + linker på sidene, men det er da snakk om relevante linker (butikker), som er veldig spesifikke ut fra søkene/menyvalg, og ikke søppel eller sponsing osv. Og linkene var der jo da jeg hadde (den fantastiske) PR1.

Enig i at det er gøy, og spennende å se hva som skjer! :)
 
Topp