Kjapp og trygg hosting for Wordpress

I natt regnet det domener

Bjørn Andersen

Webmaster
Det er kun restriksjoner på firma , ikke eiere. Du kommer nok ikke langt med en slik klage.. Uansett hvilke restriksjoner man har så vil man alltid klare lure seg unna på et vis. Enkleste hadde dog bare fjernet alle restriksjoner og at alle kunne kjøpe så mange man ville.
 

PIP

Medlem
Hvis jeg hadde hatt den innstillingen der Mr. Bjørn Andersen, så jeg iallefall ikke kommet noen vei. Jeg er vel laget slik at jeg i det minste gjør et forsøk før jeg gir opp! ;) Jeg er forøvrig enig med deg rundt restriksjonene som berører din bransje!
 
Det som gjør dette litt spesielt er at vanlige folk av og til må vente på at norid får søknaden før norid vet at man i det hele tatt vil ha domenet.. da kan det brått bli til at alle har lyst å bli sin egen registar, om man bare har nok domener :)
 
Nei nå står ikke verden til påske! Det er mye rart man skal lese, som når en av forumets store domenespekulanter, PIP, som omtrent hver eneste dag denne uken har registrert nye domener, domener som minutter senere legges ut for salg på Webforumet (og som med det åpenbart har registrert domenene med hensikt å videreselge disse), og som allerede har kommet opp i 47 domener på det ene firmaet etter at kvoten ble økt fra 20 til 100 domener 30. november, surmuler over at andre har registrert mange domener.

sånn jeg forstår saken er det vel at det er ulikt startskudd for når man kan registrere domener. at en person kan registrere dem om natta og den andre ikke får dem gjennom før på morgenen.. altså et stort konkurranse fortrinn.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er ellers fritt fram å prøve å bli registrar, såvidt jeg vet.
Norid: Slik blir du registrar

Sålenge regelverket blir fulgt kan ikke Norid inngripe og SKAL ikke Norid inngripe.
Norid: Regelverk for .no (navnepolitikken)

Sålenge en organisasjon er oppført i enhetsregisteret oppfyller man et krav som Norid satt. Norid skal ikke avgjøre om man bør stå oppført i enhetsregisteret - det er det andre som er ansvarlig for.

Ellers er min erfaring at Norid heller ikke foretar seg noe når f.eks. tekniske krav ikke er oppfylt (navnetjenere var det den gang).
 

PIP

Medlem
Også i natt var det et par trebokstavsdomener som ble kjøpt og registrert midt på svarte natta. ;)
 
J

Jiberish

Guest
Er man registrar så er det triviellt å sette opp en overvåkning og sende inn søknaden via EPP til Norid på sekundet domenet blir tilgjengelig. Husk at det finnes maaaange registrarer, de fleste små.

For et par år siden så hjalp det å være rask som privatperson, men det er nesten umulig nå for tiden.
 

mrroy76

Medlem
fgm.no og ioh.no var ledige inatt, men fant ingenting som gjorde de til ett løp og kjøp domener. fgm = Female Genital Mutilation
 

duppsko

Medlem
Skulle til å lage en tråd om dette nå faktisk.
Jeg lurer på om Domeneshop sine email alert er treig? Jeg fikk en mail halv 4 i natt om et domene jeg har lyst på var frigitt.

Jeg hiver meg rundt, skal til å søke, men nei. Det var tatt. Da lurer jeg på hvordan dette kan skje. Det var natt til mandag. Domeneshop bruker jo tid på å godkjenne .no domener.

Etter litt grundigere søk, fant jeg ut at personen driver rundt 20 DA firmaer samt et AS hvor alle er registrer med domene aktiviter.

Men hvordan er det mulig å få registrert dem så fort?
 

looper

Medlem
Men noen som har noen erfaring på hvem som registrerer raskest, jeg tok en liten test en gang på 3 stk. Og da var Domeneshop raskest
 
J

Jiberish

Guest
Er man egen registrar så kan man registrere .no-domener når man vil.

Domeneshop publiserer alle utløpte .no-domener og det er sikkert ikke gjort på sekundet, noe som betyr at egen overvåkning blir mye mer effektivt.
 

duppsko

Medlem
hvordan kan jeg drive overvåkning selv?
Og får bli egen registar trenger man vel godkjenning osv fra Norid og koster vel masse penger?
 
Topp