Kjapp og trygg hosting for Wordpress

I natt regnet det domener

NilsF

Medlem
Jeg oppfordrer alle som reagerer på denne skjevheten og svakheten i systemet, om å sende inn en mail til Norid om hvordan dere oppfatter dette.

Jeg forstår ikke helt hvilken "skjevhet" det skal reageres mot. Ok, noen kan registrere domener på tidspunkt hvor ikke alle andre kan gjøre det, men i juridisk forstand er det ikke tale om en skjevhet. Som det er nevnt av flere ovenfor, så står det enhver fritt til å søke om registrering som registrar. Dessuten så finnes det vel allerede rundt 400 godkjente registrarer og det står enhver som tenker seg å registrere et bestemt domene som forventes å bli ledig, fritt til å kontakt hvem han vil av disse registrarene, for å avtale at den eller de skal vokte over domenet, om det så er på nattestid. Det er vel bare snakk om betalingsvillighet for å få en registrar til å lage en spesialtjeneste for deg?

I sommer ble også tjenesten domenesnapping.no lansert og omtalt her på forumet. Jeg vet ikke hvor godt tjenesten fungerer i praksis, men det står enhver som er villig til å betale en slant, fritt til å benytte seg av tjenestene fra firmaet. Oppsummert så råder det fri konkurranse. Når dette så omtales som en ”skjevhet”, så høres det ut som om vi her på forumet har å gjøre med en gammel Akp-ml’er som misliker markedskrefter og konkurranse.

Husk også at Norids system i første rekke er lagt opp med henblikk på at aktører skal få registrere domener for sitt eget foretaksnavn, foretakets merkenavn osv. Systemet er ikke lagt opp for å tilfredsstille spekulanter som ønsker å kapre gode domener. I e-posten ovenfor fremholder Norid derimot at regelverket er lagt opp for å hindre hamstring og spekulasjon:

"Vi har en kvote som regulerer hvor mange domener en enkelt organisasjon til enhver tid kan ha, og den er der bl.a. for å hindre hamstring og spekulasjon. Den gjelder uansett om organisasjonen også er registrar."
 
Sist redigert:

PIP

Medlem
For meg så spiller det ingen rolle, jeg bare tilpasser meg. Regner med å få ordnet registrarstatus på nyåret. Jeg mener likevel at det er en skjevhet i systemet men har ingen planer om å diskutere dette videre her på WF.
 
Det er ikke alltid at Domeneshop legger ut liste over utløpte domener. Regner med at det er Norid som ajourfører lister over utløpte domener.

Hadde selv 2 superdomener som jeg bommet på utløpsdatoen på. I samme sekund de var ledige, ble de regga av ANSATTE DA som jeg tror er egen registrar. (REG922-NORID)

Dette var 2 domener som var parkert hos Domeneshop, og som ikke stod på Domeneshops sin liste over utløpte navn.
 
Sist redigert:

Santo

Active Member
Det er ikke alltid at Domeneshop legger ut liste over utløpte domener. Regner med at det er Norid som ajourfører lister over utløpte domener.

Norid gir ikke ut noen opplysninger om utløpte domener, hverken til privatpersoner eller registrarer. Domeneshop sørger dermed selv for innholdet på denne listen.

Hadde selv 2 superdomener som jeg bommet på utløpsdatoen på. I samme sekund de var ledige, ble de regga av ANSATTE DA som jeg tror er egen registrar. (REG922-NORID)

Dette var 2 domener som var parkert hos Domeneshop, og som ikke stod på Domeneshops sin liste over utløpte navn.

De kom nok på listen, men om de ble reregistrert omtrent umiddelbart så forsvinner de også ofte fort fra listen igjen.
 

adeneo

Medlem
Mail fra Norid:
Vær imidlertid klar over at det ikke finnes noen uttømmende lister over domener som frigis av Norid. Vi publiserer ikke slike lister, og registrarene får dem heller ikke. De som opererer med slike lister har selv satt dem sammen ut fra egne data, og kan ikke gi noen garantier ut over det de selv kan stå for.

Her er vel vedkommende hos Norid ikke helt klar over egne løsninger ?
I registrarwebben har man mulighet til å se lister over hvilke domener som er i ferd med å frigjøres rimelig enkelt?
Norid sine sider sier følgende:

Hvordan finner jeg ut om et domene er i ferd med å bli slettet?
Logg deg inn på registrarweben og velg fanen som heter "Daily". Under "Status files" finner du en fil som heter "Domains registered under regX for which an ordered-delete process is running." Filen oppdateres en gang i døgnet.

Norid: Vanlige spørsmål fra registrarer

Tar jeg ikke helt feil så oppdateres denne listen automatisk midt på natten, og de som har tilgang til listen (registrarer) har mulighet til å registrere domenet der og da gjennom automatiserte løsninger, slik som EPP systemer laget i Perl for Draupne.

Domeneshop bruker så vidt jeg vet den samme listen, men legger naturligvis ikke denne ut før de har gjennomgått den og selvfølgelig ikke før det er noen på jobb som kan gjøre dette. Med andre ord så er DS sannsynligvis betydelig senere ute med sine lister enn Norid, og innen DS sine lister er lagt ut kan selvfølgelig mange domener allerede være tatt av andre som har tidligere tilgang, eller som har utviklet egne systemer for overvåkning og registrering av domener.

Det er vel ingenting mystisk eller konkurransehemmende rundt dette, systemet er satt opp for registrarer, og ikke for domenehaier, og listen til DS er kun ment som en service til de som måtte ha glede av slikt, og ikke en auksjonsliste hvor det er om å gjøre å være først ute for å registrere de beste domenene.

Som andre har nevnt i denne tråden så er løsningen dersom man virkelig har et slikt behov å registrere seg hos Norid, men det er ikke nødvendigvis slik at man er først ute da heller, da enkelte som driver med dette sannsynligvis har automatiserte løsninger for å registrere domener som frigis umiddelbart, og med mindre man innehar kunnskapen til å lage et lignende system så klarer man ikke å være først ute uansett. Eneste fordelen da er at man i det minste har tilgang på listen over domener før alle de som bruker DS som sin kilde.
 

NilsF

Medlem
Det ble vel litt mye av løse antagelser her nå?

Her er vel vedkommende hos Norid ikke helt klar over egne løsninger ?
I registrarwebben har man mulighet til å se lister over hvilke domener som er i ferd med å frigjøres rimelig enkelt?

På Norids nettsider fastslås følgende under "Vanlige spørsmål":

Finnes det lister over domenenavn som snart blir ledige?
"Nei, vi offentliggjør ingen lister over domenenavn som blir ledige. Sjekk om domenet er ledig. Visningen oppdateres daglig."



Om man logger seg inn på sin egen brukerkonto i en nettbank, så er det godt mulig at en der kan lese om hvor en finner informasjon om innstående i banken. Men selvsagt viser kontooversikten det henvises til, bare hva som er innstående på din egen konto.

Slik er det nok også med registrakontier hos Norid, at brukerne får vite kun det som gjelder ens egen brukerkonto. Listen over domener som er i en sletteprosess, kan være viktig for en registrar, for å kontrollere at den ikke inneholder domener som kundene har bestilt fornying for.
 
Sist redigert:

adeneo

Medlem
På Norids nettsider fastslås følgende under "Vanlige spørsmål":

Finnes det lister over domenenavn som snart blir ledige?
"Nei, vi offentliggjør ingen lister over domenenavn som blir ledige.
....
Slik er det nok også med registrakontier hos Norid, at brukerne får vite kun det som gjelder ens egen brukerkonto. Listen over domener som er i en sletteprosess, kan være viktig for en registrar, for å kontrollere at den ikke inneholder domener som kundene har bestilt fornying


Dette er 'vanlige spørsmål' for kunder ift. domeneregistrering, og det er riktig at det ikke er noen lister tilgjengelige for gud og hvermann, men et eller annet sted bør det finnes en oversikt over slikt, for det er temmelig sikkert at Domeneshop ikke generer XML og poller DAS eller Whois for alle tenkelige domener hver eneste dag for å lage sine lister, og jeg ville tro de benytter noe som allerede er tilgjengelig, og det eneste jeg vet om er listene som ligger i registrarweb.

Normalt er det kun registrarens egen informasjon som er tilgjengelig i "Daily" på registrarweb, så det har du nok rett i, men jeg har ikke tilgang og kan derfor heller ikke sjekke akkurat hva som er tilgjengelig på registrarweb.

Sammenligningen med en bank er helt tåpelig, da dette er snakk om domener, og det ville vel vært nyttig om Norid hadde gitt ut en fullstendig liste over domener som nylig er slettet hver dag på et fast tidspunkt i vanlig kontortid, da hadde man sluppet hele dette problemet, og det var fritt frem for alle. Hvordan du får dette til å bli sammenlignbart med nettbanken din er et mysterium for meg?
 

NilsF

Medlem
Sammenligningen med en bank er helt tåpelig, da dette er snakk om domener, og det ville vel vært nyttig om Norid hadde gitt ut en fullstendig liste over domener som nylig er slettet hver dag på et fast tidspunkt i vanlig kontortid, da hadde man sluppet hele dette problemet, og det var fritt frem for alle. Hvordan du får dette til å bli sammenlignbart med nettbanken din er et mysterium for meg?

Parallellen til en nettbank er enkel og logisk. Jeg mener det er en kortslutning å tolke Norids brukerveiledning som at registrarer får full tilgang til informasjon om domener som andre registrarer administrerer for sine kunder.

Og hvis noen til tross for gjentatte presiseringer fra Norid om at ingen lister utgis, tror at registrarene får tilgang til slike lister, (selv om potensielle domeneabonnenter ikke gjør det), så er det vel ikke vanskeligere enn at dere kan kontakte Norid og få dette bekreftet eller avkreftet?

Og hva tror dere ville skjedd om Norid hadde utgitt en liste over slettede domener, og det midt i vanlig kontortid? Det ville blitt et alvorlig rush av bestillinger på de samme gode domenene, kanskje hundre bestillinger. Det ville vel ikke ha gått lang tid før registrarene gikk lei av mye jobbing og lite resultat, for så å innføre krav om betaling selv om forsøket på registrering mislykkes. Kravet om egenerklæring gjør registrering av .no-domener mer omstendelig enn registrering av .com-domener, og arbeidet med å samle inn en egenerklæring er allerede utført når registraren oppdager at domenet for noen minutter siden ble registrert av andre. En mulig fremtidig ordning med elektronisk egenerklæring som domeneabonnentene kan signere samtidig med bestilling av domenet, kan fjerne akkurat det problemet, fordi da kan resten av prosessen bli fullt automatisert.
 
Sist redigert:

Santo

Active Member
Her er vel vedkommende hos Norid ikke helt klar over egne løsninger ?
I registrarwebben har man mulighet til å se lister over hvilke domener som er i ferd med å frigjøres rimelig enkelt?
Norid sine sider sier følgende:

Hvordan finner jeg ut om et domene er i ferd med å bli slettet?
Logg deg inn på registrarweben og velg fanen som heter "Daily". Under "Status files" finner du en fil som heter "Domains registered under regX for which an ordered-delete process is running." Filen oppdateres en gang i døgnet.

Norid: Vanlige spørsmål fra registrarer

Tar jeg ikke helt feil så oppdateres denne listen automatisk midt på natten, og de som har tilgang til listen (registrarer) har mulighet til å registrere domenet der og da gjennom automatiserte løsninger, slik som EPP systemer laget i Perl for Draupne.

Domeneshop bruker så vidt jeg vet den samme listen, men legger naturligvis ikke denne ut før de har gjennomgått den og selvfølgelig ikke før det er noen på jobb som kan gjøre dette. Med andre ord så er DS sannsynligvis betydelig senere ute med sine lister enn Norid, og innen DS sine lister er lagt ut kan selvfølgelig mange domener allerede være tatt av andre som har tidligere tilgang, eller som har utviklet egne systemer for overvåkning og registrering av domener.

Det er vel ingenting mystisk eller konkurransehemmende rundt dette, systemet er satt opp for registrarer, og ikke for domenehaier, og listen til DS er kun ment som en service til de som måtte ha glede av slikt, og ikke en auksjonsliste hvor det er om å gjøre å være først ute for å registrere de beste domenene.

Som andre har nevnt i denne tråden så er løsningen dersom man virkelig har et slikt behov å registrere seg hos Norid, men det er ikke nødvendigvis slik at man er først ute da heller, da enkelte som driver med dette sannsynligvis har automatiserte løsninger for å registrere domener som frigis umiddelbart, og med mindre man innehar kunnskapen til å lage et lignende system så klarer man ikke å være først ute uansett. Eneste fordelen da er at man i det minste har tilgang på listen over domener før alle de som bruker DS som sin kilde.

Her er du virkelig langt ute på viddene adeneo... ;)

Som jeg fortalte, andre fortalte, og Norid selv forteller, så oppgir eller publiserer ikke Norid noen form for oversikt over utløpte domener, hverken til registrarer eller privatpersoner.

Det du viser til på registrarwebben er helt enkelt en oversikt over domener som registraren har på sin egen registrarkonto, og ikke noen generell oversikt over utløpte domener.
 
Sist redigert:

adeneo

Medlem
Det du viser til på registrarwebben er helt enkelt en oversikt over domener som registraren har på sin egen registrarkonto, og ikke noen generell oversikt over utløpte domener.

Her gjelder det å holde gluggene åpne?
62M6N.gif


Normalt er det kun registrarens egen informasjon som er tilgjengelig i "Daily" på registrarweb, så det har du nok rett i, men jeg har ikke tilgang og kan derfor heller ikke sjekke akkurat hva som er tilgjengelig på registrarweb.
 

Santo

Active Member
Dette er 'vanlige spørsmål' for kunder ift. domeneregistrering, og det er riktig at det ikke er noen lister tilgjengelige for gud og hvermann, men et eller annet sted bør det finnes en oversikt over slikt, for det er temmelig sikkert at Domeneshop ikke generer XML og poller DAS eller Whois for alle tenkelige domener hver eneste dag for å lage sine lister, og jeg ville tro de benytter noe som allerede er tilgjengelig, og det eneste jeg vet om er listene som ligger i registrarweb.

Det er klart at Norid selv har en slik oversikt, men den hverken publiseres eller utleveres til registrarer/privatpersoner.

Så jo, Domeneshop lager denne listen på egenhånd, og de må nok kjøre forholdsvis mange spørringer mot Norids database for å få det til. Men hvordan de får det til i praksis i er det bare de selv som vet...

Men iogmed at de vet når domener skal fornyes så vet de jo sånn ca. når de skal gjøre spørringer på de, men det merkelige er at de også klarer å fange opp domener som slettes manuelt utenfor normal utløpsperiode for domenet, så dermed må det nok gjøres en del spørringer utover dette med normal utløpsperiode for domenet også.
 

Santo

Active Member
Har du spurt dem da?

Det er nok en godt bevart forretningshemmelighet iogmed at de helt sikkert skaffer en del nye kunder og domener på dette...

Enkelte andre registrarer har forsøkt på lignende lister, men de har på langt nær vært like komplette som Domeneshop sin.
 
Topp