Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ikke kommersiell fildeling

hvaer

Medlem
Du kan stenge slik at du bare laster ned. Men da blir du sparket ut av alle fildelingsnettverkene.

Neida, de virkelig gode fildelingsnettverkene bruker ikke P2P, så man blir ikke sparket ut. Torrent er jo generelt for folk uten peiling. Andre bruker serverbaserte systemer, helst lukkede, for man ser jo at f.eks Usenet ikke lenger er hva det var.
 

hansson

Langveisfarende
De 0,4 prosentene som gjør det på den avanserte måten er nok ikke så veldig relevante i den store sammenhengen. Det er hva Ola Dunk greier å få til selv som er grunnlaget for hva som er og blir lovgivingen på området, og for hvordan vi bør betrakte fenomenet. Hvis 0,4 prosent av verdens befolkning laster alle filmene sine ulovlig vil det ikke ha så stor innflytelse på filmindustrien. Hvis 30,4 prosent gjør det snakker vi om tap som vil ha mye å si.
 

hvaer

Medlem
Trøbbelet er jo at det er på de lukkede nettverkene mer eller mindre alt blir delt på i utgangspunktet. Det er der opphavet til de aller fleste filene som havner andre steder er. Og jo mer man kjører på reguleringer på nedlasting, jo fler vil oppdage og lage slike nettverk. Når det etterhvert finnes mange slike nettverk, som er totalt kryptert, og det vil skje, når folk føler seg detaljstyrt fra styrende myndigheter. Da har man ett problem, som de ikke vil klare å gape over.
 

hansson

Langveisfarende
Det er et poeng som myndighetene må være klare over, ja. Det beste må være å finne modeller som er brukervennlige og rimelige og dermed oppfordrer til lovlig bruk i stedet for å begynne å stenge nettet for fildelere osv. Det er jo en kamp mot vindmøller.
 

picxx

Well-Known Member
Alt dette gnelderet hadde vært en ikke sak hvis bransjene hadde tilpasset seg markedet heller enn å blåholde på gamle monopoler. Men, ikke overrasket over at en del nordmenn faktisk er enig med dem, da man jo her til lands er flasket opp med at monopoler er god graut.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Som rettighetsinnehaver kan jeg blåholde på så mye jeg vil. Jeg sitter på rettighetene og vil jeg trekke en film fra markedet er det min fulle rett og er det ingenting noen skulle ha sagt.
Er du ikke enig får du selv produsere noe, og finne ut av hvor mye tid, krefter og penger som går med det.
 

picxx

Well-Known Member
Som rettighetsinnehaver kan jeg blåholde på så mye jeg vil. Jeg sitter på rettighetene og vil jeg trekke en film fra markedet er det min fulle rett og er det ingenting noen skulle ha sagt.
Er du ikke enig får du selv produsere noe, og finne ut av hvor mye tid, krefter og penger som går med det.

Man skal jo ikke forandre på rettighetene, men kanskje kan det være en ide å være noe nyskapende når det kommer til distribusjonen?
Folk gidder ikke gå på videoutleien for å leie en film, på filmsjappa for å kjøpe eller på platebutikken for å kjøpe en cd når de kan laste den ned hjemmefra, enkelt og gratis.
iTunes, netflix og slike tjenester er på riktig veg, men har i dag et heller labert utvalg sett opp mot hva som faktisk finnes. Hvorfor tar ikke bransjene tak i slike tjenester?
 
Men for å snakke om piratenes våte drøm.. For å få full kvalitet både på lyd og bilde. Hvor store filer snakker man om da? Og hva mener dere ville bli en realistisk pris på en streaming tjeneste?
 

hvaer

Medlem
Det er ingen våt drøm. Full kvalitet får man i dag, og den er i størrelseorden 25-50 GB, og med rett program, så kan man allerede streame dette. Men, selvsagt, ikke på lovlig vis. En realistisk pris på dette(målt i betalingsvilje), vil nok neppe overstige 200 kroner her i Norge, men på verdensbasis langt lavere.
 
"Redaktøransvar har jo ingen relevans her. Om man mener TPB burde sensurere sine brukere så har det fortsatt ingen ting med redaktøransvar å gjøre. Redaktøransvar gjelder journalistiske medier, noe TPB på ingen måte er."

Dette er et sitat fra Digi.no, er det så enkelt?
 
Topp