Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Investere før nyttår

neXon

Medlem
Markedet er veldig usikkert, så jeg vil anbefale å sette pengene på sparekonto med litt renter. Både OSEBX, aksjer og bolig skal lenger ned i pris. Vent, og du kan gjøre noen gode kjøp i 2009.

Oljefondet hår gått fra 2112 milliarder til 902 milliarder de siste månedene, og oljefortjenesten til staten er hallvert. Når rammevirkningene av dette slår inn kan du gjøre bra kjøp.
 
Sist redigert:

Bjrl

Medlem
Du har helt rett neXon.
Men jeg får ikke skattefradrag av å ha pengene på konto. Jeg skal investere 300.000 slik at inntekten min for 2008 blir redusert med 300.000.

Skjønner jeg deg rett når jeg tror du vil ha noe å investere pengene i før nyttår, som ikke nødvendigvis gir særlig avkastning - men som gjør at du får fradrag for inneværende år? Og som eventuelt kan selges igjen på nyåret uten særlig gevinst, men også uten særlig tap?

I såfall har jeg et prosjekt som du kanskje kan være interessert i, send meg en PM for mer info.

Mvh
Bjørn Jarle
 

Gomlers

Member
Men kan du ikke bare kjøpe deg inn i et rentefond da? Evnt. garanterte produkter fra Vital / obligasjoner.. Du slipper unna skatten, minimalt med risiko, og uansett blir det vanskelig for deg å tape om du setter penger inn nå, og tar ut etter nyttår nå som nesten alt er på billigsalg..

Trenger du pengene rett etter nyttår? I såfall kunne du gjort lurt i å styre unna aksjer og tøffe aksjefond ja, har du derimot ikke behov for de pengene, så kunne du vel glatt kjøpt aksjefond nå.. men du bør vel beregne et par-tre til fem-seks år kanskje ;)

Lykke til, fortell hva du gjør! Evnt. send meg en PM, så kan jeg ringe deg fra jobben i morgen om du lover å plassere via meg :D
 

Tonny Kluften

Administrator
Hei Gomlers.
Garanterte produkter, hmm... Det eneste som garanteres der er vel finansinstitusjonenes profit :D (Sorry, kunne ikke dy meg) :D
Hva er rentefond?
Finnes det forresten noen god og omfattende guide på nettet med hensyn til aksjer og skatt? AKSO-aksjene mine har tapt seg 130k i år, jeg får vel ikke fradrag før jeg selger dem :( Men formue regnes vel av aksjenes verdi 31.12.2008?
 
Sist redigert:

affi

Medlem
Invester i en kjempeflott julepresang til dama. Beste investering garantert.

Men ettersom du spør tidligere i tråden hva andre her på forumet ville gjort med 300k så kan jeg svare for min del. Jeg ville ha investert mesteparten av pengene "i meg selv", dvs til å bygge opp mer og enda tyngre kompetanse (kurs, etc) samt kanskje kjøpt inn en del nytt utstyr til firmaet.

Alternativt har jeg en rekke nettsider som sikkert kan være verdt å investere noen kroner i.
 

picxx

Well-Known Member
Dann et fond for 'webutviklere uten statsstøtte'...sett pengene inn der.
 
Topp