Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kampen mot Kickback.no

Nutz

Med lem
Sendte følgende mail til VG. Kunne sikkert blitt utformet annerledes og bedre.


Kode:
Hei.
Bare lurer på om dere er klar over aktøren Kickback som nyter godt av enkelte annonser hos dere.
Når en bruker trykker på en annonse som er vist på for eks. sidene til VG, så blir KickBack.no kreditert for et evt. salg.
Kanskje ikke så stor betydning for dere, da dere muligens får betalt for hver time eller per klikk.
Men dersom dere får prosenter eller en fast inntekt ut i fra per salg, så bør dere gå igjennom hvilke annonser dere har som er tilknyttet KickBack.

Medlemmer av KickBack kan laste inn et "browser-tillegg" slik at de får en melding om at her er det "prosenter" å tjene etter de har landet på mål-siden.

Provisjon av alle salg utført av et "Kickbak-medlem" vil med andre ord bli kreditert "Kickback-systemet" og IKKE den som har plassert annonse eller drevet trafikk til annonsørens salgsside.

Mulig Dere har nytte av å evt. sile ut annonsører som er tilknyttet Kickback.


Med vennlig hilsen

xxxxxx

Kanskje noen vil ta opp "kampen" videre, sende tilsvarende mailer til aviser etc.
Er bare en måte å stoppe dette på.

Ogå evt. kontakte de firmaene som Kickback "promoterer" Inkclub Bokkilden etc. for å gjøre dem oppmerksom på at alle som kjører annonser for dem vil bli snytt for rettmessig provisjon da salget alltid vil bli kreditert "Kickback". Også gjøre dem oppmerksom på at gamle kunder som går dit via gamle bokmerker i nettleser også driver provisjon til "Kickback-systemet" -noe som var gratis for annonsør før..

Brett opp armene folkens!
Dette er et pill råttent system som bør bekjempes av alle som forsøker å tjene noen kroner på internett..

Legg gjerne inn en liste her over de nettstedene dere har kontaktet angående dette.
Slik at man heller prioriterer nye..
 

Ståle

Medlem
Men var det slik at de som står bak KickBack faktisk jobber hos TD? Da er jo isåfall ganske viktig info å få med...
 

Nutz

Med lem
Noen her inne som klarer å sette opp et godt og saklig brev til De som har annonser på sin hjemmeside for produkter som er med i "Kickback-mafia'n" og et annet til slike som annonserer forsine produkter igjennom Kickback?

De som har bygget opp et kjent navn som Inkclub Bokkilden Ellos etc. har lite igjen for det da alle som besøker siden blir penset igjennom "Kickback" uansett om kunde går inn f.eks. via en TV-kampanje.

Sette opp alle ulempene som vil komme på grunn av denne snyltingen.
1. Hjemmesider vil komme til å sperre for de store som Inkclub og ellos fordi de ikke vil motta rettmessige inntekter for å henvise besøkende til deres salgssider.
2. De "store og allmen kjente" vil måtte betale for alle salg der browsertilleget er aktivert.

Dette kommer til å føre til mindre eksponering av merkenavnet.
 

Nutz

Med lem
Ekstra direkte utlegg for Tele2.
Var innom E24.no, der var google på sin faste plass nede på siden.

Kjøp billig iPhone hos Apple, og få det beste abonnementet hos oss!
Tele2.no/iphone

Vel, trykker man på den linken, så må som kjent Tele2 betale google for "klikket" via adwords, så må tele2 betale Tradedubler/Kickback ganske godt over Kr 100,- per salg etter det fordi Tradedubler skal ha en liten bit, og Kickback igjen skal betale sitt medlem 100 spenn.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg synes kanskje det blir litt spesielt å angripe "aktøren kickback" her.
Hvem vet hvilke andre affiliates som benytter seg av samme mulighet hos tradedoubler?
Det er jo tradedoubler som muliggjør denne "svindelen", så jeg ville nok først og fremst lagt dem på huggestabben hvis man skulle "henge ut" noen i media.
 

n0stra

Medlem
Ingen som har tatt en telefon til konkurransetilsynet? Dette kan muligens være langt over i gråsonen til hva som er tillatt. Kan være at de igjen tar dette videre og rasler med litt sabler så de kommer på bedre tanker eller iallefall vet at det de driver på med ikke er populært og at de er i søkelyset.
 

testdriver

Ha det bra..
Nå tror jeg man skal slappe av og tenke seg godt om før man gjør noe som helst.

- Kickback.no følger regelverket til Tradedoubler. Enkelt og greit!

Å da sende en misvisende mail til VG, hvor man antyder at Kickback blir kreditert annonseklikk på VGs nettsider, er å gå laaangt over streken. Dette er jo bare tull. Faktum er at brukere av Kickback selv velger å installere et browsertillegg så de slipper å stikke innom nettsiden til Kickback for å benytte seg av tjenesten deres. Det er ikke akkurat svindel eller trojaner som ufrivillig spres rundt. TD tillater dette, på lik linje med alle andre store affiliatenettverk, så da blir det helt feil å angripe Kickback som dette.

Hvis man følger reglene til punkt og prikke, skal man slippe svertekampanjer som det her. Hate the game, not the player. Skal man diskutere noe, så må det selvsagt bli TDs regelverk, som picxx skriver.

Eksemplene til Nutz blir banale og malplassert i denne diskusjonen. Nesten alle de store kjører både Adwords og affiliate. Klart det gir noen doble kostnader, men det er en del av gamet og er selvsagt med i kalkyler. Caset ditt, Nutz, gjelder heller ikke eksklusivt for denne browsertilleggsaken. Du kunne brukt en av dine egne nettsider i samme eksempel, men det hadde kanskje ikke tjent saken din?

Å kontakte partnere av Kickback i denne sammenhengen, er også et skittent forslag. Ekstremt uprofesjonellt. Hvis noen hadde forsøkt å sverte et av mine legitime prosjekter på lignende måte, ville det sannsynligvis fått konsekvenser. Nok engang en håpløst lite gjennomtenkt tråd.
 

clinton4

Medlem
Enig med testdriver, her må presset legges på TD. Kickback har ikke gjort noe galt iht gjeldende regelverk.
 

Nutz

Med lem
Ser hva som blir skrevet, og er helt uenig at man skal gi etter for noen som systematisk stjeler inntekter.
Synes de store "gutta" bør få vite hva som skjer her.
Det er ikke Tradedubler kaprer den besøkende, det er Kickback.

Dersom noen av dere har en annonse fra et av nettstedene Kickback har i sitt system, så tjener dere null på annonseplassen fra en evt. bruker som har kickback-tillegget inne. Fint dersom dere synes dette er helt OK.

Ikke syt dersom Kickback blir blir en hit, og dere merker at inntjeningen blir krympet betraktelig.

Kickbak fortjener ikke noen god omtale da de snylter på andres innsats. -Dette vet de godt selv.
 
Sist redigert:

n0stra

Medlem
At noe er lovlig betyr ikke at det er rett. At noen følger et firmas regler betyr ikke at de er innenfor de etiske normer og ei heller at de følger et gitt lands lover og regler for konkurranse. Faktisk er det slik at man har lover og reguleringer som skal sikre rettferdig og åpen konkurranse. Man kan eksempelvis ikke sko seg på andres fortjeneste.
 

clinton4

Medlem
Jeg synes heller ikke Kickback er en grei ting. Men skal man gjøre noe med dette problemet, så bør man løse problemet ved roten, og der sitter TD. Slik jeg ser det, finnes det to løsninger:

1. Ta farvell med TD og finn et annet annonse nettverk. Det finnes jo mange gode alternativer.

2. Skriv en epost til TD der du forteller at dersom slik er tillatt, takker du for deg. Du kan også som nevnt i en tidligere diskusjon avslutte alle programmer som støttes av Kickback med begrunnelse i at slikt er tillatt. Som en siste innsats kan du sende en epost direkte til alle annonsører hvor du også deler din mening rundt dette.

Hvis mange nok gjør dette, tror jeg det vil skje endringer rimelig raskt.
 
Sist redigert:

n0stra

Medlem
Jeg synes heller ikke Kickback er en grei ting. Men skal man gjøre noe med dette problemet, så bør man løse problemet ved roten, og der sitter TD. Slik jeg ser det, finnes det to løsninger:

1. Ta farvell med TD og finn et annet annonse nettverk. Det finnes jo mange gode alternativer.

2. Skriv en epost til TD der du forteller at dersom slik er tillatt, takker du for deg. Du kan også som nevnt i en tidligere diskusjon avslutte alle programmer som støttes av Kickback med begrunnelse i at slikt er tillatt. Som en siste innsats kan du sende en epost direkte til alle annonsører hvor du også deler din mening rundt dette.

Hvis mange nok gjør dette, tror jeg det vil skje endringer rimelig raskt.

For å være ærlig annser jeg det som langt mer sannsynlig å få til en endring ved å gjøre nettopp det som blir foreslått av trådstarter. Å gå etter de som vil tape mest og på den måten indirekte treffe de som ikke gjør noe med det. Det er annonsørene og affiliates som taper på måten kickback opererer, ikke TD. Eneste måten å ta TD på er om deres kunder (annonsørene) slutter å benytte de, altså skade de økonomisk. Om man skulle informere en annonsør om at TD tillater andre som Kickback å holde på ville informasjonen inneholde mer informasjon og flere "ledd" som igjen gjør at de ikke gidder å lese det eller forholde seg til det. I tillegg vil man ikke oppnå at andre slutter å operere som affiliates for TD.

Mange er kyniske og da må man være det samme tilbake. Man må stikke der det gjør mest vondt.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg synes egentlig alle her har gode argumenter, men kontakter man en side for å gjøre de oppmerksomme på dette problemet må man nødvendigvis peke dem til der problemet ligger, som i dette tilfellet er kickback.
Ønsker man derimot å publisere noe i media omkring dette bør presset også legges på TD som muliggjør dette.

For å ta ett eksempel:
Hadde kompisen min vervet bestemoren min til WMI hadde jeg oppsøkt kompisen min for å kansellere vervingen, men skulle jeg forfattet en artikkel som skulle publiseres i media hadde jeg lagt presset på WMI, ikke kompisen min (kanskje dårlig eksempel, men håper det kan være illustrerende).
 

kongen

kongemedlem
Tror ikke vg eller media er rette veien å gå for å få "fikset" dette, da tror jeg de forskjellige mediebyråene som jobber sammen med annonsørene er de riktige å henvende seg til. Hvis selskapet som har ansvaret for markedsføringen av Nelly.com får vite at sine ppc eller bannerannonser mister konvertering på grunn av TD/Kickback, så kan det bli ramaskrik veldig kjapt.
 
Topp