Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kan denne skissen bli virkelighet?

tomalex

Medlem
Hei. her er linken til en ide jeg gjerne vil ha feedback på om det er mulighet for å kode den til en virkelig side.

LINK: http://123hjemmeside.net/Mailpress.jpg


Ideen går ut på at det er en Wordpress-made side. Hvorav når du scroller så er det bare selve wordpress arket som går "OPP" eller "NED" basert på om du scroller opp eller ned..

Er masse plass til utvidelser og annet av ideer jeg skulle ha, om jeg skulle ha advertiset så hadde det vært nok plass på høyre side nedover.

Er det en mulighet å kode dette til hvordan jeg vil ha det?

Takker for innsikt! :)

EDIT: Jeg har lagd alt selv fra scratch, så jeg har ikke tatt et bilde av en allerede lagd side, 100% egen ide, som jeg bare måtte få ut på ark.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er teknisk mulig.

Om det lar seg gjennomføre er avhengig av din vilje til å lære hvordan du kan programmere dette (din egen motivasjon), eller en annens motivasjon til å gjøre det for deg - mot en eller annen betaling (som kan være penger, berømmelse, mestringsgleden)..
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det er ikke bare teknisk mulig. Det faktisk ganske enkelt å få til. Du trenger i praksis bare å sette opp en rekke bakgrunner som lager den post-effekten. Det der faktisk dritlett.

Jeg lagde noe med lignende utfordringer i på videregående. Det var en scene fra Super Mario Bros, nærmere bestemt level 1-1 helt på slutten når Mario hopper på flagget og går inn i en borg. Jeg lagde det slik at menyen var en del av flaggstangen, mens all tekst kom opp inni døra på borgen. På den tiden hadde man ikke samme muligheter som i dag (dette var rundt 1997), så idag er dette mye lettere å få til sammenlignet med den gangen.
 

tomalex

Medlem
Knall.

Fremgangsmåten er i form av background-image's med z-index property ? hvertfall denne måten jeg kan se for meg at ting vil funke. den flekken av shadow jeg har når wordpress arket går ned i konvolutten (ja det skal fremstå som en konvolutt) men jeg er ikke så god med "pen" i photoshop ennå). den må jeg vel save som web og png24? om jeg ikke bare kanksje kan lage min egen box-shadow med css3? Og toppen kan jo være "header" med den gardina som fader ut arket igjen?

Btw. stygt ADeneo. 15min? :D hehe, jeg føler jeg allerede kan så mye etter å ha lært meg koding og sånn i 1 mnd. så kommer du og sier 15min og linker det der :p Meeeh.

Good work. gjør så jeg får lyst selv.

EDIT: Teit av meg å spørre om fremgangsmåten var z-index (blant annet) fordi nå jeg sjekket din fiddle igjen adeneo så brukte du jo det der. Jeg sjekket linken fort å det jeg så i linken var først og fremst på hva du hadde utført og ikke koden du hadde brukt, så den nå og du bekreftet jo det jeg også tenkte :D bra jeg ikke er heeelt blank, men du brukte visst en smule JS også. der er jeg blank. Jeg trenger ikke lære meg JS og jQuery ennå føler jeg, Tror jeg burde forsterke forståelsesevnen mot CSS litt mer. er nok selvfølgelig en del HTML jeg mangler syn på også, men må si det blir nok mot noe av det mindre verdifulle og krevende samt brukte per i dag.
 
Sist redigert:

tomalex

Medlem
@ Pong. Jeg tror jeg allerede har fremgangsmåten i hodet. Men problemet med å være nybegynner er vel det at man muligens kan være ganske u-semantic ang. arbeidet, noe som kanskje kan gjøre at websiden er en smule stor i size? ikke vet jeg, men si bildene kunne kommet på ca 250kb's hver og det er ca 4-5 bilder som må loade's? vil ikke dette være mye?

grunnen for at jeg spør er vel fordi jeg så en "poll" på en ganske så kjent nettside som jeg liker å ta en tur innom daglig "Css-tricks" og der spør han i pollen hva landing-page størrelsen burde være og hva folk mener er mer enn nok, hvorav svaret havner på 500kb.
(22%, havnet innefor kategorien 500kb)

Med tanke på at jeg er så fresh som man muligens kommer web-standards og dette, så syns jeg virkelig 500kb for en landing page er greit lite.

Noen som har noe innspill på dette? :)
 

tomalex

Medlem
En rask ting til jeg vil spørre om er om noen har noe innsikt på å gå skole for å lære seg koding og webdesign?

Jeg hoppet ut av Videregående fordi jeg var lei å tenkte å ta meg et friår, men det ble aldri til at jeg satt meg på benken igjen. Nå i dag har jeg fått virkelig smaken for web, derfor vurderer jeg å gå Media & kommunikasjon og forhåpentlig når jeg er ferdig søke på NKF ( Norges Kreative Fagskole). Dette er jo langt i fra bestemt ennå, er bare en tanke. Men er det noen her som er utdannet i området og kan si hvorvidt jeg trenger opplæring fra skole eller ikke? Har lest en god del på internett og fra de engelske sidene så er det mange gode/flinke/kreative folk per i dag som sier de kastet bort "valuable" tid på å gå skole fordi dem lærte MYE mer av seg selv å det å lese om det på nett og lære av de andre som gidder å lage tutorials.

Noen innspill ang. dette? :)
 

adeneo

Medlem
Det er jo helt ok å tegne opp i f.eks. Photoshop før man begynner, selv om jeg aldri gjør det, men normalt bør man prøve å få til det man ønsker med elementer i stedet for bilder, så langt det lar seg gjøre selvfølgelig, og det er ikke alt som kan lages med elementer.

Skal man bruke bilder så burde man tenke nøye over hva som være bilder, og om det eventuelt bare er noen hjørner, eller om man kan bruke tynne/lave bilder som repeterer en eller annen retning e.l. da dette sparer mye nedlastningstid i forhold til å ha masse store bilder. Sprite's er også nyttig hvis man skal ha mange små ting som man må bruke bilder til, og ofte kan man legge hjørner, skygger og alt mulig annet i samme bilde og bruke dette bildet flere steder, noe som sparer forespørsler til serveren.

De fleste klarer å lage en hyggelig side ved bruk av bilder, det er når man skal lage det uten bilder, eller med svært få bilder, og fortsatt få det til å se bra ut at det er greit å ha litt erfaring med elementer og plassering (les CSS) for å få ting på rette plassen

Den jeg linket til ovenfor har forøvrig bare ett bilde, bakgrunnen, som brukes flere steder, resten er HTML elementer, og trekanter som er 45 grader lager man enkelt med litt kreativ bruk av border, og andre vinkler kan lages ved å rotere elementer, som nå støttes i alle nye nettlesere, men som dessverre ikke støttes i IE8 og eldre, med mindre man bruker filtre, som gjør det nesten umulig å plassere ting.
Javascript funksjonen er kun der for å holde ting sentrert når man endrer størrelsen på vinduet i jsFiddle, og dersom man i stedet går for en fast bredde, og det vanligste er vel å holde seg rundt 960px eller noe slikt, så sentrerer man bare en container med css, og trenger ikke noe javascript for å holde ting på plass innenfor den containeren igjen.

En annen ting er at du absolutt bør bruke en eller annen dings for å komprimere bilder før du laster de opp til serveren din, og det finnes mange slike programmer, som RIOT, pngcrush osv.....

Min anbefaling er derfor å tenke nøye igjennom hva du bruker bilder til, og om du kan erstatte hele eller deler av bildet med HTML elementer i stedet, og å bruke ting som box shadow, roteringer, transforms og annet for å få det til, uten å tenke for mye på de som bruker IE6 og lignende nettlesere, da dette uansett utgjør en så liten del av brukere i Indre Uganda at det har fint liten betydning, og jeg pleier ikke å ta hensyn til disse, eller, det vil si jeg har som regel en standard mal for en nettside som ser ut som den er fra 1997 (med blant annet "blink" for de som husker den geniale saken som var populær for å få tekst til å blinke en gang i verden) som jeg setter inn dersom nettleseren er IE8 eller eldre, med en beskjed om at nettleseren er rimelig utdatert, og at ting ser bedre ut i annen nettleser. Mitt bidrag for å få folk til å oppdatere nettleseren sin.

Det er ikke så lenge siden anbefalingene var at man burde ha en side som laster innen 6-7 sekunder, mens i dag er vel under 1.5 sekund regnet som ok, og da skal nok ikke nettsiden veie inn så veldig mye over 500kb. Og når man først kommer i gang med litt kreativ javascript så går 500kb fort, og det er ikke uvanlig i dag å ha js filer som er et par hundre kb, jeg mener jQuery og jQuery UI ferdig minifisert er på til sammen rundt 300kb.
På den andre siden har jeg fått nettsider på opp mot 15mb til å laste ned på 2-3 sekunder ved å sette opp serveren riktig og bruke litt javascript til å lazy loade ting som ikke er nødvendig før man faktisk trykker på noe, så alt er mulig.

Mange sider, slik som Google og Facebook er betydelig større enn 500kb når man regner med all koden som ligger bak, men fordi de bruker CDN nettverk, egne servere og domener for bilder og statiske filer, noen tusen containere fulle av servere, og mange andre triks, så laster de inn på relativt kort tid.

Når det kommer til utdannelse er det sikkert fint, jeg har en slik en jeg, men den er ikke innenfor noe som har med datamaskiner å gjøre overhode, så jeg har ingen forutsetning for å svare på hva man eventuelt lærer på en skole, annet enn at jeg har lært det lille jeg kan fra nettet.
En ting jeg vil anta er at man lærer ting veldig fra grunnen av. Slik som hva som er bakgrunnen og fordelen ved objektorientering, og da også hvordan og hvorfor SIMULA oppsto, hvordan FORTRAN, C og C-lignende språk virker og slikt.
Litt mer omstendig hvordan man strukturer kode, slik at man har litt grunnlag for å vite hva som er god kode og hva som er dårlig kode, og i så måte er vel det å begynne med jQuery noe av det verste man kan gjøre, da man går glipp av mye av hovedpoengene bak selve strukturen i et program.
Det å finne noe kode på nettet og få den til å virker er lissom greit, men jeg vil tro at man på en skole lærer veldig mye mer av det generelle som ligger bak det å skrive riktig kode, og ikke bare kode som virker.
Samtidig så er matematikk viktig, til og med i så enkle ting som CSS, så jeg vil vel kanskje tro at det er en viktig del av pensumet, og dersom man skal bli noe som har med design å gjøre så er det selvfølgelig viktig å lære om plasseringer, farger, effekter og slik, men min mening er at alle som tar en utdannelse som er relatert til å lage nettsider bør lære en god del matematikk og grunnleggende koding, da retningen i dag helt klart er mot mer kode, og slik som f.eks. standarden for HTML5 er vel nesten mer javascript enn det er HTML.
Dette er vel bare ønsketenkning, og hvis du finner en lærer som i det hele tatt har hørt om SIMULA så er du vel relativt heldig.

Jeg vet at alle store selskaper i jobbintervjuer (altså selskaper som Google, Microsoft osv.) som regel spør flere mattespørsmål, og ofte vanskelige ting som logaritmiske ligninger og annet som de aller fleste ikke har peiling på, men som virkelige nerder kan svaret på, og det finnes flere skrekkhistorier på nettet om blant annet Google sine intevjuer, og de merkelige spørsmålene enkelte jobbsøkere har fått.

Og nå skylder Tonny meg til sammen 45 minutter lengre liv :eek:
 
Sist redigert:

tomalex

Medlem
Se her ja. masse god informasjon. Ja, du besvarte jo så og si alle spørsmålene mine.

Det "lille" du kan er igrunn ikke så lite som du tror. Tusen takk for den informasjonsfulle posten :) Du hjelper alltid. Setter jeg stor pris på. Skal reflektere litt og lese mer. Skole tanken derimot er jeg ganske usikker på fordi jeg vet ganske sikkert at de lærer deg mest der å ikke begå så mye feil, som du sier "riktig koding" istedet for "fungerende koding, som derimot kan være litt shabby"..
 

tomalex

Medlem
Så adeneo. RETT OG SLETT. Alt som OVERHODET er mulig å få til i css, GJØR man med css i stedet for å ta en snarvei med en sprite/bilde, eller hva enn det måte være? Rett og slett fordi dette bare er koding og ikke en "add'et" fil? Det gir jo god mening fordi filen i seg selv er jo stor og koden er jo bare bokstaver..

EDIT: Jeg ruger på så mange ideer at jeg blir forvirret for hvor eller når jeg skal starte.
Kan gi en link til for en annen tanke jeg har hatt. http://www.123hjemmeside.net/wstutside.jpg ideen var at du starter over vannet, og går under vannet hvor bloggen er og tilslutt havner på bunnen

Dette er lagd i photoshop og jeg har en bredde på utrolige 1680px :eek: footeren er tilsvarende. her f.eks kan jeg jo bare lage body {background: #blue} så jeg slipper bilder i midten, derimot mister jeg boblene, men dette blir stort igjen?
 
Sist redigert:

tomalex

Medlem
Grunnprinsippet bak det at jeg lager ideer om alternativ design er fordi jeg kommer fordi for mange blogger for tiden som er Header content footer, hvorav header har en farge, kanksje en texture, og footeren på samme vis. Det er så mange av disse som på en måte blir innenfor samme kategorien at jeg vil skille meg ut.
 
Topp