Det er jo helt ok å tegne opp i f.eks. Photoshop før man begynner, selv om jeg aldri gjør det, men normalt bør man prøve å få til det man ønsker med elementer i stedet for bilder, så langt det lar seg gjøre selvfølgelig, og det er ikke alt som kan lages med elementer.
Skal man bruke bilder så burde man tenke nøye over hva som
må være bilder, og om det eventuelt bare er noen hjørner, eller om man kan bruke tynne/lave bilder som repeterer en eller annen retning e.l. da dette sparer mye nedlastningstid i forhold til å ha masse store bilder. Sprite's er også nyttig hvis man skal ha mange små ting som man må bruke bilder til, og ofte kan man legge hjørner, skygger og alt mulig annet i samme bilde og bruke dette bildet flere steder, noe som sparer forespørsler til serveren.
De fleste klarer å lage en hyggelig side ved bruk av bilder, det er når man skal lage det uten bilder, eller med svært få bilder, og fortsatt få det til å se bra ut at det er greit å ha litt erfaring med elementer og plassering (les CSS) for å få ting på rette plassen
Den jeg linket til ovenfor har forøvrig bare ett bilde, bakgrunnen, som brukes flere steder, resten er HTML elementer, og trekanter som er 45 grader lager man enkelt med litt kreativ bruk av border, og andre vinkler kan lages ved å rotere elementer, som nå støttes i alle nye nettlesere, men som dessverre ikke støttes i IE8 og eldre, med mindre man bruker filtre, som gjør det nesten umulig å plassere ting.
Javascript funksjonen er kun der for å holde ting sentrert når man endrer størrelsen på vinduet i jsFiddle, og dersom man i stedet går for en fast bredde, og det vanligste er vel å holde seg rundt 960px eller noe slikt, så sentrerer man bare en container med css, og trenger ikke noe javascript for å holde ting på plass innenfor den containeren igjen.
En annen ting er at du absolutt bør bruke en eller annen dings for å komprimere bilder før du laster de opp til serveren din, og det finnes mange slike programmer, som RIOT, pngcrush osv.....
Min anbefaling er derfor å tenke nøye igjennom hva du bruker bilder til, og om du kan erstatte hele eller deler av bildet med HTML elementer i stedet, og å bruke ting som box shadow, roteringer, transforms og annet for å få det til, uten å tenke for mye på de som bruker IE6 og lignende nettlesere, da dette uansett utgjør en så liten del av brukere i Indre Uganda at det har fint liten betydning, og jeg pleier ikke å ta hensyn til disse, eller, det vil si jeg har som regel en standard mal for en nettside som ser ut som den er fra 1997 (med blant annet "blink" for de som husker den geniale saken som var populær for å få tekst til å blinke en gang i verden) som jeg setter inn dersom nettleseren er IE8 eller eldre, med en beskjed om at nettleseren er rimelig utdatert, og at ting ser bedre ut i annen nettleser. Mitt bidrag for å få folk til å oppdatere nettleseren sin.
Det er ikke så lenge siden anbefalingene var at man burde ha en side som laster innen 6-7 sekunder, mens i dag er vel under 1.5 sekund regnet som ok, og da skal nok ikke nettsiden veie inn så veldig mye over 500kb. Og når man først kommer i gang med litt kreativ javascript så går 500kb fort, og det er ikke uvanlig i dag å ha js filer som er et par hundre kb, jeg mener jQuery og jQuery UI ferdig minifisert er på til sammen rundt 300kb.
På den andre siden har jeg fått nettsider på opp mot 15mb til å laste ned på 2-3 sekunder ved å sette opp serveren riktig og bruke litt javascript til å lazy loade ting som ikke er nødvendig før man faktisk trykker på noe, så alt er mulig.
Mange sider, slik som Google og Facebook er betydelig større enn 500kb når man regner med all koden som ligger bak, men fordi de bruker CDN nettverk, egne servere og domener for bilder og statiske filer, noen tusen containere fulle av servere, og mange andre triks, så laster de inn på relativt kort tid.
Når det kommer til utdannelse er det sikkert fint, jeg har en slik en jeg, men den er ikke innenfor noe som har med datamaskiner å gjøre overhode, så jeg har ingen forutsetning for å svare på hva man eventuelt lærer på en skole, annet enn at jeg har lært det lille jeg kan fra nettet.
En ting jeg vil anta er at man lærer ting veldig fra grunnen av. Slik som hva som er bakgrunnen og fordelen ved objektorientering, og da også hvordan og hvorfor SIMULA oppsto, hvordan FORTRAN, C og C-lignende språk virker og slikt.
Litt mer omstendig hvordan man strukturer kode, slik at man har litt grunnlag for å vite hva som er god kode og hva som er dårlig kode, og i så måte er vel det å begynne med jQuery noe av det verste man kan gjøre, da man går glipp av mye av hovedpoengene bak selve strukturen i et program.
Det å finne noe kode på nettet og få den til å virker er lissom greit, men jeg vil tro at man på en skole lærer veldig mye mer av det generelle som ligger bak det å skrive riktig kode, og ikke bare kode som virker.
Samtidig så er matematikk viktig, til og med i så enkle ting som CSS, så jeg vil vel kanskje tro at det er en viktig del av pensumet, og dersom man skal bli noe som har med design å gjøre så er det selvfølgelig viktig å lære om plasseringer, farger, effekter og slik, men min mening er at alle som tar en utdannelse som er relatert til å lage nettsider bør lære en god del matematikk og grunnleggende koding, da retningen i dag helt klart er mot mer kode, og slik som f.eks. standarden for HTML5 er vel nesten mer javascript enn det er HTML.
Dette er vel bare ønsketenkning, og hvis du finner en lærer som i det hele tatt har hørt om SIMULA så er du vel relativt heldig.
Jeg vet at alle store selskaper i jobbintervjuer (altså selskaper som Google, Microsoft osv.) som regel spør flere mattespørsmål, og ofte vanskelige ting som logaritmiske ligninger og annet som de aller fleste ikke har peiling på, men som virkelige nerder kan svaret på, og det finnes flere skrekkhistorier på nettet om blant annet Google sine intevjuer, og de merkelige spørsmålene enkelte jobbsøkere har fått.
Og nå skylder Tonny meg til sammen 45 minutter lengre liv