iskaffe
Medlem
Plutselig har jeg blitt momspliktig! Var ikke forberedt på at det skulle gå så fort..! Så nå tror jeg at jeg trenger litt hjelp, for jeg er så usikker på hva jeg skal fylle inn hvor. Er det noen snille folk der ute som kan hjelpe meg med å fylle inn skjemaet?
Postene jeg er usikker på er:
og
Så, når de sier anskaffelser, mener de alt av utstyr som jeg har kjøpt til foretaket mitt? Og hva mener de med "når forventer virksomheten å gå med overskudd"?
Jeg utfører tjenester. Illustrasjonsarbeid for det meste. Så har ikke noe varelager eller noe. Men det har blitt en god del innkjøp av papir, programmer, bøker, tusjer og sånt smått som jeg trenger for å illustrere. Det har også blitt bestilt en god del togbiletter da det har blitt mye reising frem og tilbake i forbindelse med møter. Bilettutgiftene har jeg fakturert kunden for under "reiseutgifter + reisebeskrivelse". Kan jeg fremdeles søke om å få fradrag for alt dette inkludert billetter?
Legger ved en skjermdump av skjemaet, og håper noen har tid til å hjelpe og kanskje forklare litt nærmere.
skjermdump mva skjema
Postene jeg er usikker på er:
"Har du foretatt anskaffelser? Ja/Nei
Beløp oppgis i formatet 000000,00 (NOK)
Legg ved fakturakopier (dokumentasjon MVA) (Fyll inn beløp)"
Beløp oppgis i formatet 000000,00 (NOK)
Legg ved fakturakopier (dokumentasjon MVA) (Fyll inn beløp)"
og
"Søker du om tilbakegående avgiftsoppgjør? Ja/Nei
Dato oppgis i formatet dd.mm.åååå
Når forventer virksomheten å gå med overskudd? (Fyll inn dato)"
Dato oppgis i formatet dd.mm.åååå
Når forventer virksomheten å gå med overskudd? (Fyll inn dato)"
Så, når de sier anskaffelser, mener de alt av utstyr som jeg har kjøpt til foretaket mitt? Og hva mener de med "når forventer virksomheten å gå med overskudd"?
Jeg utfører tjenester. Illustrasjonsarbeid for det meste. Så har ikke noe varelager eller noe. Men det har blitt en god del innkjøp av papir, programmer, bøker, tusjer og sånt smått som jeg trenger for å illustrere. Det har også blitt bestilt en god del togbiletter da det har blitt mye reising frem og tilbake i forbindelse med møter. Bilettutgiftene har jeg fakturert kunden for under "reiseutgifter + reisebeskrivelse". Kan jeg fremdeles søke om å få fradrag for alt dette inkludert billetter?
Legger ved en skjermdump av skjemaet, og håper noen har tid til å hjelpe og kanskje forklare litt nærmere.
skjermdump mva skjema