Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjøp av kamera - Regler for å føre kjøp på firma

Hei,

har et ENK som driver med renhold i Oslo. Veldig beskjeden omsetning på 200k i året ettersom dette er å regne som bi-jobb. Er registrert i MVA-registeret.

Jeg ønsker å kjøpe inn et speilreflekskamera til husholdningen. Denne skal primært brukes til å ta før/etterbilder av objekt vi vasker, for dokumentasjon og for reklame på nettsiden vår.

Forholdsmessig så tror jeg jeg vil bruke kameraet 50% av tiden privat, 50% til firma.

Hva blir RIKTIGST med tanke på kostnadsføring på firma? Jeg ønsker ingen krangler ved eventuell bokettersyn, så det å ha ting på stell er viktigere enn slippe noen tusen i skatt/mva. Kameraet koster omtrent 4.000,- ink. mva.

Kan jeg eventuelt kjøpe kameraet privat og så "selge" bilder til firmaet?
 

hansson

Langveisfarende
Kostnadsfør 50% av kameraet og før 50% av momsen i regnskapet. Det er også fullt mulig å leie kameraet noen dager her og der, eller selge bildene, som du foreslår. En slik ordning kan trolig gi større gevinst for deg totalt sett over tid, enn å bare dele på kjøpet.
 

hansson

Langveisfarende
Regelen er at det må stå firmanavn på kvitteringen, så her spørs det hva firmaet heter. Mulig de tillater privatkjøp siden det er et delt kjøp. Men du kan jo bare selge halve kameraet videre til firmaet og skrive ut en kvittering på det?
 

Enkel-IT

Medlem
Du kan dekke hele kostnaden via firma, deler av den eller enda lurere leie/kjøpe bilder og kostnadsføre dette edrulig.

På kort sikt det jo "best" og mest fristende å dekke hele kostnaden på firmaet pga MVA. Slik Du beskriver bruken er jo dette ikke korrekt ihht lover og regler, men det er ingen som ville kommentert dette ved bokettersyn om Du kan dokumentere firma bruken av kameraet.
 
Topp