Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjøp av tlf nummer

califlower

New Member
Hei

Gitt case:
En person driver et ENK og har et privat mobilnummer av stor verdi ifht. nummerkombinasjon. Personen ønsker å selge dette til firmaet. Er dette lov? Hvordan blir det i så fall med prissetting og skatt?

Takker for all hjelp
 

Steve Cash

Medlem
Nja, poenget til trådstarter er kankje at han tenkte at så lenge nummeret eies privat, så kan han selge det skattefritt fra seg selv, og utgiftsføre det i enkeltpersonforetaket. Og i prinsippet kan en sette inn driftsmidler en eier privat i et firma, og kostnadsføre eller avskrive det. Biler, kontorutstyr eller maskiner er typiske eksempler. Jeg er likevel veldig skeptisk til om et telefonnummer kan regnes som et (immaterielt) driftsmiddel. Svaret på spørsmålet er rett og slett å spørre skattekontoret, men jeg har en mistanke om at svaret blir nei. Men dette er jeg absolutt ikke sikker på.

Antakelig er det vanskelig å finne riktig verdi på det også, selv om en kan anslå noe ut fra hva lignende nummer er solgt for. Jeg aner ikke hva du ser for deg av pris, men hvis det kommer over 15 000 tviler jeg på at det er avskrivbart uansett, ettersom et telefonnummer neppe kan sies å være utsatt for slit og elde. Men igjen, dette er egentlig spekulasjoner en sen kveld.
 
Sist redigert:

califlower

New Member
Verdien må beregnes ut i fra lignende tlf nummer og markedspris. I så fall ender jeg opp et sted mellom 15-25.000. Spørsmålet er som du sier om det kan gå under driftsmidler. Hvis svaret hadde vært ja, hvordan ville det da sett ut skattemessig?
 

Steve Cash

Medlem
Det er ikke godt å si, jeg finner ikke noe om dette i oppslag på nettet. Kostnader til post og teletilsynet for tildeling av femsifrede nummer mv. føres som reklamekostnad, og gullnummer er jo også en form for reklame- eller salgskostnad. Men hvis en betrakter det som en immateriell eiendel, så må den aktiveres ettersom kostprisen er høyere enn 15 000. Og når slike eiendeler har verdi en avtalt periode, for eksempel en lisens til å selge eller produsere en vare i 10 år, så kostnadsfører en 1/10 hvert år. Men et telefonnummer er jo evigvarende, og dermed kan jeg ikke se at det er grunnlag for å avskrive det. Når jeg skriver evigvarende, så ser jeg bort fra at systemet for telefonnumre kan bli endret en gang i framtiden, f.eks. til 10 siffer, og at det du har dermed blir verdiløst. Og da må en kunne skrive ned verdien i balansen til 0.

Når en skal bokføre innskudd av en privat eiendel i enkeltpersonforetak fører en debet aktuell kostnads- eller balansekonto og kredit egenkapitalkonto for innskutte eiendeler.

Dessuten blir dette enda vanskeligere av at du har et enkeltpersonforetak, og dermed er nummeret kanskje identisk med privatnummeret ditt, og det gjør meg enda mer skeptisk til at telefonnummeret er et driftsmiddel.

Men, det omsettes jo faktisk slike telefonnummerere, så det må finnes et svar på spørsmålet, selv om jeg ikke fant noe på skatteetaten.no eller i på den fagsiden for regnskap jeg bruker. Som skrevet i tidligere innlegg, ring skatteetaten, de har et gullnummer de også, 800 80000, uten at jeg vet hva de ga for det. :) Eventuelt spør en skatteadvokat eller revisor hvis du mener alvor med dette, men de svarer kanskje ikke gratis.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Selv om man ikke kan ta på det og holde det i hånda så er det jo ganske logisk at det er et driftsmiddel, men ting er jo ikke helt logiske hele tida :-D

Sant nok, men det er ikke alle driftsmidler som er avskrivbare, og det er der dette blir vanskelig. Eksempler på driftsmidler en ikke kan avskrive: Tomter, jord og skog, utleieboliger, rettigheter som ikke er tidsbegrenset. Og jeg er redd for at telefonnummeret kommer inn under det siste.

Pluss at det som sagt kompliseres av at dette sannsynligvis i utgangspunktet er et telefonnummer som brukes vesentlig privat.

Dette er en nøtt, det skulle ha vært interessant å vite det riktige svaret, men kildeanvisning.
 

Steve Cash

Medlem
Om han har betalt for det er ikke avgjørende. Det avgjørende er om det kan betraktes som et avskrivbart driftsmiddel. Si at du eier en privat biltilhenger og så starter du et firma der det er bruk for dennen til varetransport, da kan du føre inn tilhengeren og avskrive den, eller kostadsføre den direkte hvis verdien er mindre enn 15 000 kroner. Om du i sin tid har kjøpt den, arvet den eller vunnet den i høstlotteriet til Lions har ikke noe å si. Næringsoppgave 1 har en egen post for dette, 2056. (Dette gjelder i enkeltpersonforetak, et selskap må kjøpe hengeren.) Ettersom en selv sitter på begge sider av bordet, må en være spesielt nøye med å fastsette korrekt verdi.

Dette er ikke kontroversielt, problemet her består i å finne ut om et telefonnummer, som en sannsynligvis også fortsetter å bruke privat, virkelig er et driftsmiddel. Og det er det verre å finne et klart svar på noe sted.
 

Tonny Kluften

Administrator
Ok, du har fått tilhengeren gratis fra en kamerat, men den er verdt 15000.-
Da kan du trekke fra 15000 på inntekten din fordi du, altså ENK, nå eier denne? Høres ikke rimelig ut.

Jeg vet ikke hva slags bakgrunn du har og vil ikke fornærme deg med dumme spørsmål, men du vet at ENK ikke kan kjøpe noe fra den som personen som driver ENK ikke sant? Fordi ENK og person er samme enhet.
 

Steve Cash

Medlem
Puh, endelig fant jeg kilden for påstanden om tilhengeren i Lignings-ABC. Ja, jeg vet at en ikke kan selge til seg selv, men en kan gjøre innskudd. Nei, jeg blir ikke fornærmet, dette er Internett, jeg er en anonym bruker som ikke har sagt noe om hvilken bakgrunn jeg har, så jeg kan jo for den saks skyld påstå at jeg er hjernekirurg og har vært kaptein på romferge, og det vil være vanskelig å motbevise så lenge jeg ikke skriver navnet mitt. :) Men at jeg er autorisert regnskapsfører er i alle fall sant, selv om jeg ikke kommer til å dokumentere det heller.

Ok, nok tullprat, kilden til dette fant jeg altså i Lignings-ABC, se punkt 1 Generelt under Driftsmiddel - allment om fradrag for ligningsverdi Driftsmiddel – allment om fradrag for inngangsverdi
Dette emnet omfatter hovedreglene for behandling av inngangsverdi for formuesobjekter anskaffet og/eller tatt i bruk som driftsmiddel i inntektsgivende aktivitet, både i og utenfor virksomhet, enten driftsmiddelet er ervervet mot vederlag, er egentilvirket eller er ervervet ved arv eller gave (min utheving). Emnet omfatter både avskrivbare og ikke-avskrivbare driftsmidler og materielle og immaterielle driftsmidler.

Å skyte inn privat verktøy, tilhenger mv. er ganske vanlig blant for eksempel snekkere som har en del slik privat utstyr som ansatte, og som så begynner for seg selv. En får skattemessig fradrag/avskrivning, men ikke fradrag for merverdiavgift.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Når jeg først er i gang med Lignings-ABC, så siterer jeg dette om immaterielle driftsmidler Driftsmiddel – immaterielt (ikke-fysisk) driftsmiddel
Se særlig punkt 2.2.4 Avskrivning for tidsubegrensede driftsmidler, dette er innledningen:
Inngangsverdien for tidsubegrensede driftsmidler kan i utgangspunktet ikke avskrives. Skattyteren har likevel krav på avskrivning på slike driftsmidler, dersom det immaterielle driftsmidlet har åpenbart verdifall i forhold til inngangsverdien, se sktl. § 6-10 (3).
Og jeg har problemer med å se at verdien av et telefonnummer forringes over tid. Verdien vil eventuelt bli 0 hvis det innføres en annen nummerserie for telefoner i Norge, eller hvis en bytter telefonabonnement og ikke får ta med seg nummeret. Men hvis det virkelig generer så stor inntekt at det har en markedsverdi på 15 000 - 25 000, så vil en vel neppe bytte med mindre teleselskapet går konkurs.
 
Topp