Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjøpe .NO domene- enhetsregisteret

luc1d

New Member
Hei,Har et kjapt og dumt (?) spørsmål til dere.

For å kjøpe ett .NO domene må man være registrert i enhetsregisteret, greit nok det men..


Si at jeg idag registrerer meg i enhetsregisteret og kjøper ett .NO domene som jeg skal bruke til å selge varer som f.eks komplett.no, men hvis man skal drive med salg av varer så må man jo være registrert i foretaksregisteret..

så spørsmålet mitt er:

Kan jeg idag registrere meg i enhetsregisteret får så å kjøpe et .NO domene som jeg skal bruke til salg av varer. som komplett.no? tenkte å bruke ca 3 mnd på å lage butikken på domene jeg skal kjøpe.
så når nettbutikken er klar etter de 3 mnd kan jeg da registrere meg i foretaksregisteret?

eller må jeg registrere meg i begge registrene for å kjøpe et .NO domene jeg skal bruke til salg av varer?

Ble ikke så kort spørsmål, men setter pris på svar :D
 

luc1d

New Member
Hva er det verste som kan skje om jeg selger varer uten å være registrert i foretaksregisteret?
 

Steve Cash

Medlem
I følge LOV 1985-06-21 nr 78: Lov om registrering av foretak [foretaksregisterloven] straffes en ved bøter ved forsettelig eller uaktsom overtredelse av reglene om registrering. Ettersom du åpenbart vet at en skal registrere seg, så er det forsettelig hvis du unnlater å gjøre det, og da er det antakelig ingen formildene omstendigheter.

Det står også at påtale finner sted etter begjæring av departementet. Hvor stor faren er for at det kommer til å skje vil jeg ikke spekulere på, men reglen er nå slik, selv om den virker litt snodig på meg.

En annen virkning kan være at hvis en mulig kunde sjekker nettbutikken litt før han handler for første gang, og ser at nødvendig registrering ikke er gjort, så skygger han kanskje unna. Jeg googler og sjekker i alle fall en del før jeg gir visakort-nummeret mitt til en nettbutikk jeg aldri har hørt om før.
 
Sist redigert:
TS, tror at du har byttet plass på de registreringene.

Ja, du kan registrere deg i foretaksregisteret først for å få org nummer og så vente med enhetsregisteret til du kommer i gang med selve innkjøpene og resten som er relatert til salg av innkjøpte varer.
 

luc1d

New Member
Si at jeg registrerer meg i enhetsregisteret BARE fordi jeg skal kjøpe .no domene, men jeg skal ikke åpne butikken før ett år etter registreringsdato.

Er det noen forpliktelser jeg har som f.eks å sende inn årsregnskap osv... ?
 

Santo

Active Member
Si at jeg registrerer meg i enhetsregisteret BARE fordi jeg skal kjøpe .no domene, men jeg skal ikke åpne butikken før ett år etter registreringsdato.

Er det noen forpliktelser jeg har som f.eks å sende inn årsregnskap osv... ?

Nei. Du kan ha selskapet "sovende" så lenge du vil...
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Du kan ha selskapet "sovende" så lenge du vil...

Ikke så sikker på det der. Hadde et DA for noen år tilbake, kun dannet for å holde på domener. Etter 3-4 år fikk vi brev fra Skatteetaten som truet med tvangsoppløsning hvis det ikke ble aktivitet i selskapet. Men det var jo kjapt satt i gang ;)
 

luc1d

New Member
Ikke så sikker på det der. Hadde et DA for noen år tilbake, kun dannet for å holde på domener. Etter 3-4 år fikk vi brev fra Skatteetaten som truet med tvangsoppløsning hvis det ikke ble aktivitet i selskapet. Men det var jo kjapt satt i gang ;)

Oppløste du det eller hva gjorde du for å beholde det?

hater sånne folk som deg som kjøper opp alle domene navnene og selger. er jo umulig å kjøpe domener, alle er kjøpt og parkert -.-
 

Santo

Active Member
Ikke så sikker på det der. Hadde et DA for noen år tilbake, kun dannet for å holde på domener. Etter 3-4 år fikk vi brev fra Skatteetaten som truet med tvangsoppløsning hvis det ikke ble aktivitet i selskapet. Men det var jo kjapt satt i gang ;)

Mulig det er annerledes med DA'er, men jeg vet om mange slike sovende eksempler med enkeltpersonforetak og de har vært holdt slik i mange år.
 

Santo

Active Member
Oppløste du det eller hva gjorde du for å beholde det?

hater sånne folk som deg som kjøper opp alle domene navnene og selger. er jo umulig å kjøpe domener, alle er kjøpt og parkert -.-

Skikkelig classy å først spørre noen om hjelp, for så å utbasunere at man hater de... :eek:
 

Steve Cash

Medlem
En skal ikke sende inn årsregnskap som innehaver av et enkeltpersonforetak uten aktivitet, men en vil få tilsendt selvangivelse for næringsdrivende, i alle fall første året. Og det betyr at en må passe på å sende inn selvangivelse, det går ikke an å bruke stille aksept.
 

Ludo

Medlem
Oppløste du det eller hva gjorde du for å beholde det?

hater sånne folk som deg som kjøper opp alle domene navnene og selger. er jo umulig å kjøpe domener, alle er kjøpt og parkert -.-

Herregud. Du har spammet dette forumet i dagesvis med alle mulige spørsmål mellom himmel og jord, alt fra enkel Wordpress CSS som du kunne ha funnet ut av ved å google selv, til de mest dodgy regnskaps- og skattespørsmål (f eks hvordan slå et ENK konkurs), og folk her inne har ikke vært annet enn hyggelige mot deg og gjort sitt beste for å svare på alle spørsmålene. Jeg er skikkelig imponert over hvor tålmodige de har vært.

Og takken en av dem får, er altså at du "hater" ham fordi han driver med kjøp og salg av domener, noe som for øvrig er en helt legitim business (i motsetning til å drive med varehandel uten å være registrert i foretaksregisteret). Djeez... skikkelig classy, skal si meg enig i det.

Har du tenkt over at alle kanskje ikke "liker" folk som spammer ned forum med dustespørsmål heller? Bare en tanke....
 
Topp