Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kopiering av artikler og erstatning

knippsen

Medlem
Hei!

Noen her inne som har en ide om hva det er vanlig å kreve i erstatning når noen stjeler en artikkel fra ens nettside og legger den på sin? Det står vel noe i åndsverkloven om erstatning, men jeg er usikker på hva som er riktig sum å kreve for artikkeltyveri.
 

Stoppet

Banned
Noen som vet om det finnes noen dommer eller lignende på slike tyverier? Man skulle tro at noen har vært utsatt for dette før.

Ser at mange matbloggere fakturerer tusenvis av kroner når media bruker bildene deres uten lov.
 

mra

Active Member
Jeg hadde en sak for noen år siden, der en av de største nettbutikkene i Norge ordrett stjal en artikkel fra en av mine nettsider. Jeg sendte dem en regning på noe slikt som 1500kr. for bruken, noe de nektet å betale. Jeg tok saken til Forliksrådet og tapte så det sang, da motparten hardnakket påstod at det var jeg som hadde kopiert dem og ikke omvendt, på tross av at jeg kunne bevise med indekseringen i Google, at artikkelen hadde blitt publisert på mitt nettsted mer enn et år før den ble publisert hos motparten. Det er vel dessverre slik det er når du drar en av kommunens største arbeidsgivere i forliksrådet, på deres hjemmebane, da blir det fort partisk. Jeg burde selvsagt ha tatt saken videre, men jeg tok ikke sjansen, og ga opp.....
 
Har faktisk lurt på det samme...
Vi har ved flere anledninger opplevd at artikler blir regelrett kopiert, både info-artikler, og samtidig "om oss" tekst.
Har i de tilfellene sendt e-post til nettsted-eier, opplyst om brudd på opphavsrett/åndsverkloven og krevd fjerning innen x antall dager, samtidig opplyst om at ved manglende oppfyllelse av kravet, vil det sendes et økonomisk krav. Det har som regel resultert med umiddelbar fjerning, og som oftest en e-post i retur med beklagelse.

Men har ved senere anledning vært borti et firma som har fått 2 varsler pr. e-post, og deretter blitt fakturert.
Nettside-eier spurte om utvidet tid for å få fjernet innholdet, og ble da besvart med at det gis 2 nye uker, og forventer da at innholdet blir slettet, og at fakturaen blir kreditert ved oppfyllelse av fristen.
Selv etter 2 uker, var innholdet ikke blitt fjernet. Da sendte jeg en ny e-post og opplyste om at innholdet ikke var blitt fjernet, og kravet blir stående.
Fikk e-post i retur om at innholdet ville bli fjernet umiddelbart, men selv etter en uke har det ikke skjedd noe...

Hva foreslås det? Skal jeg sende en purring og nå kreve inn beløpet?
Har som intensjon aldri vært å tjene på slike krav, men bare få innholdet fjernet, da det er lagd ned ressurser på å utarbeide info-artikler. Men her har firmaet gang på gang ikke oppfylt lovnaden, og bare jobber videre som før....
 

Stoppet

Banned
Stå på kravet og send det etter lovlig antall purringer til forliksrådet for inndrivelse.
 

mra

Active Member
Stå på kravet og send det etter lovlig antall purringer til forliksrådet for inndrivelse.

Formelt er dette selvsagt den helt riktige måten å gjøre det på, men i praksis er det spørs om det er verdt det. Du må møte hos Forliksrådet i kommunen der motparten holder til, og det kan fort bety mye utgifter til reise og tapt arbeidstid, i tillegg til at du langt fra er sikker på at nissene i Forliksrådet der du kommer, skjønner problemstillingen. De vil sannsynligvis forsøke å få til et forlik der motparten betaler kanskje 50% av det opprinnelige kravet, og da går du i minus uansett.
 

Stoppet

Banned
Formelt er dette selvsagt den helt riktige måten å gjøre det på, men i praksis er det spørs om det er verdt det. Du må møte hos Forliksrådet i kommunen der motparten holder til, og det kan fort bety mye utgifter til reise og tapt arbeidstid, i tillegg til at du langt fra er sikker på at nissene i Forliksrådet der du kommer, skjønner problemstillingen. De vil sannsynligvis forsøke å få til et forlik der motparten betaler kanskje 50% av det opprinnelige kravet, og da går du i minus uansett.

Da blir det eventuelt bare å bite i det sure eplet og akseptere forholdet. Men ut i fra hva jeg leser så har "tyven" besvart flere e-poster der han erkjenner forholdet og sier at han skal ordne opp. Men dette gjør han da ikke. Hvorfor skulle da forliksrådet senke kravet med 50%?

Og det er vel en viss sannsynlighet for at han gir etter før det kommer så langt. Men igjen så er det naturligvis en avveining i forhold til verdi på tyveriet og arbeidet kravet innebærer.

Det er dessverre ofte slik at det er de store aktørene som har økonomiske midler til å ta en slik kamp. De fleste andre må akseptere å være "rettsløse".

Eventuelt kan man jo bruke dette selskapet til å inndrive kravet ;)
 

Stoppet

Banned
Ingen av partene trenger forholde seg til noe som helst et forliksråd bestemmer, såvidt jeg vet..

Forliksrådet kan avsi dom hvis en av partene krever det i saker under 125.000,- kroner og og saker over dette når begge krever en dom avsagt. Om ingen anker denne dommen til tingretten vil den bli rettskraftig.
 
Har sendt an purring i posten, så får se om det blir en annen reaksjon nå...
Men fremdeles så er ikke innholdet slettet.
Har egentlig ingen interesse i å dra saken til forliksrådet, da jeg ikke har tid og kapasitet til å drive med det. Og jeg er fremdeles villig til å trekke kravet, om bare innholdet slettes for en gang skyld :rolleyes:
 
Topp