Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kopiert innhold på nettside

Har en nettside jeg utviklet for en kunde. Alt av innhold, tekst, grafikk osv. stod jeg for selv.
I etterkant ser jeg at et par nettsider (konkurrenter) har kopiert fra flere av tekstene (mine) og byttet ut firmanavnet til kunden min til sitt eget.

Hva bør jeg gjøre? Behøver jeg å sende noe varsel til eier av domenet som kopierte?
Eventuelt konsekvenser om teksten ikke fjernes av dem?
Noen som har erfaring å dele? :)
 

barentshavet

Active Member
Dette dekkes under "Lov om om opphavsrett til åndsverk" og er jo forbudt fordi det er du som er opphavspersonen til åndsverket, altså tekstene. Dersom artiklene er plagiat og tydelig kopier av teksten din, ville jeg tatt kontakt med en advokat eller sendt en personlig oppfordring til eieren av domenet om å fjerne tekstene. Dersom tekstene er vesentlig forandret kan det være vanskeligere å bevise at tekstene er hentet fra dine nettsider, så her må du ta en avgjørelse etter beste dømmekraft.

Konsekvensene vil være avgjørende av hva du selv velger å gjøre - om du ønsker å gå rettslig som en sivil sak eller ordne opp på egenhånd noe jeg anbefaler at du burde prøve først. Brudd på åndsverksloven har en maksimal strafferamme på 3 år, men det er svært sjeldent at noen i det hele tatt blir fengslet for slikt, og jeg har aldri hørt om noen som har blitt fengslet under åndsverksloven i Norge. I denne saken vil nok konsekvensen kun eventuelt bli en bot på en minimal og symbolsk sum.
 
Sist redigert:
Jeg måtte en runde med kunden før jeg kunne ta en avgjørelse om å ta kontakt med "motparten".

Dette er regelrett direkte kopiering... i noen tilfeller har også firmanavnet til kunden blitt stående igjen... :rolleyes:

Har noen standard mal eller forslag på epost som kan sendes til dem?
Tonny, du nevner faktura... funker det? :)
 
Da sender jeg e-post til de firmaene som har kopiert teksten... legger inn en frist på 24 timer? (er det nok?) på å fjerne innholdet, ellers vil saken sendes videre... og det vil faktureres et gebyr på ulovlig fremstilling.
Noen andre forslag?
 
Topp