Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lønn uten overskudd i enkelpersonforetak? Kontooversikt til bilagsføring?

Du bør bokføre private uttak («lønn»), ja. Bruker Ajour Office, men går ut fra at andre programmer holder seg til omtrent samme kontoplan: Når jeg overfører penger fra firmakonto til min egen konto, krediterer jeg konto 1920 («Bankinnskudd») og debeterer konto 2060 («Privatkonto», eventuelt konto 2050 «Egenkapital»). På den måten viser du veldig tydelig hvor pengene har blitt av, samtidig som du ikke fører dette som en utgift (utgiftene har kontonummer 4xxx-8xxx).

Når du leverer næringsoppgaven (situasjonen hadde vært den samme om du hadde vært så stor at du måtte levere årsregnskap også) viser denne firmaets utgifter og firmaets inntekter. Inntekter minus utgifter er overskudd, eventuelt får du underskudd. Men så lenge du har enkeltpersonsforetak spiller det ingen rolle for kemneren om disse pengene befinner seg på firmakontoen eller privatkontoen. Dine penger uansett.

Ansetter du derimot noen for å jobbe for foretaket, fører du det som en utgift (kreditt 1920 debet 5000ogetellerannet, tror det er 5010). Det samme gjelder når du betaler en faktura: Pengene overføres til noen andre, derfor er det en utgift. Men når du overfører penger fra firmaet til deg selv, forsvinner ikke pengene fra firmaet ettersom du er firmaet, derfor fører du dette bare som en reduksjon av egenkapitalen og ikke som en utgift.
 

Ståle

Medlem
Dette var nok det svaret som gjorde at det for alvor løsnet litt her. :D

Så flott da. :)

Men om jeg tar ut disse 20.000 i "lønn" eller om jeg velger å la de stå på konto for å bruke de på f.eks markedsføring eller andre "investeringer" så må det skattes av uansett?

Nei, det vil jo da bli en utgift, og dermed blir overskuddet i bedriften mindre. Hvis du har en inntekt på 100k og en utgift på 100k så blir overskuddet 0 kroner, og du skal dermed ikke betale noe skatt. :)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Hvis du har en inntekt på 100k og en utgift på 100k så blir overskuddet 0 kroner, og du skal dermed ikke betale noe skatt. :)

Det er greit, men det er vel slik at det er på slutten av året at alt skal regnes sammen? La oss si at jeg har inntekter på 100k og utgifter på 80k. Jeg vil ikke ta ut lønn, men la de 20k som er i overskudd bare stå på konto for å bruke senere. Disse skal f.eks ikke brukes før i februar neste år. Da må jeg vel skatte av disse siden de er et overskudd pr 31.12?
 

Ståle

Medlem
Det er greit, men det er vel slik at det er på slutten av året at alt skal regnes sammen? La oss si at jeg har inntekter på 100k og utgifter på 80k. Jeg vil ikke ta ut lønn, men la de 20k som er i overskudd bare stå på konto for å bruke senere. Disse skal f.eks ikke brukes før i februar neste år. Da må jeg vel skatte av disse siden de er et overskudd pr 31.12?


Riktig. :)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg må "gnåle" litt mer om dette for å skjønne det 100%. :D

Jeg har en vanlig lønnskonto fra min vanlige jobb og en egen konto til ENK. Jeg antar at siden meg og ENK er det samme så kan jeg utgiftsføre en utgift på firmaet i regnskapsprogrammet selvom denne strengt tatt ble betalt fra min "private" konto? Jeg skriver jo av internettfakturaen min på firmaet, og om det skulle stå 0,- på den kontoen (og i regnskapet) så kan jeg fortsatt utgiftsføre dette selvom det betales fra min private konto?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Ok, for jeg hadde tenkt til å fortsette å betale internett og ihvertfall mobil fra lønnskonto, men utgiftsføre på firma. Godt å vite at jeg kan gjøre det slik. :)

Et annet scenario:

Jeg har 50k i inntekter, 50k i utgifter og har tatt ut 10k i privat uttak i løpet av et år. Vil staten reagere på at jeg har tatt ut 10k i privat uttak når firmaet da går 10k i minus eller er det slik at private uttak må skattes av uansett, selvom firmaet går i minus på slutten av året?

Det kan jo hende at man i Juni f.eks har litt penger til overs og velger å ta ut litt, mens det går litt dårligere resten av året slik at man da pga det uttaket havner på minussiden.
 

sta

Medlem
Ok, for jeg hadde tenkt til å fortsette å betale internett og ihvertfall mobil fra lønnskonto, men utgiftsføre på firma. Godt å vite at jeg kan gjøre det slik. :)

Husk at du ikke uten vidre kan kostnadsføre hele mobil- og internettkostandene dine. Jeg husker ikke helt reglene, men for mobil er det vel slik at du kan kostandsføre de første 1400kr. pr. år + den del av totalkostnaden som overstiger 4-5000kr. Du får sjekke de nøyaktige satser på skatteetaten.no.
 

webpiken

Medlem
Jeg har 50k i inntekter, 50k i utgifter og har tatt ut 10k i privat uttak i løpet av et år. Vil staten reagere på at jeg har tatt ut 10k i privat uttak når firmaet da går 10k i minus eller er det slik at private uttak må skattes av uansett, selvom firmaet går i minus på slutten av året?

Med 50 i inntekt og 50 i utgifter vil du gå i null, samme hva du har av private uttak. Private uttak kan ikke trekkes fra på lik linje som en utgift.
 
Som sagt litt over: Du lager et bilag der du krediterer firmaets bankkonto (pleier å ligge på konto 1920) for beløpet du overfører, og debeterer privatkonto (hos Ajour ligger denne på 2060; dersom du ikke har en kontokode på 2060 debeterer du egenkapital (2050)) samme beløp.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Husk at du ikke uten vidre kan kostnadsføre hele mobil- og internettkostandene dine. Jeg husker ikke helt reglene, men for mobil er det vel slik at du kan kostandsføre de første 1400kr. pr. år + den del av totalkostnaden som overstiger 4-5000kr. Du får sjekke de nøyaktige satser på skatteetaten.no.

Hvis mobilfakturaen min f.eks er på 1000,- en mnd og jeg skal utgiftsføre 500,- av den. Så tar jeg bare vare på originalfakturaen, men fører 500,- i regnskapsprogrammet? Jeg burde vel da også stryke over totalbeløpet på fakturaen og skrive 500,- istedet for å skjønne noe om jeg går tilbake å sjekker etter en stund?

Eller er det en annen måte å bokføre en del av en faktura på?
 
Topp