Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lønn uten overskudd i enkelpersonforetak? Kontooversikt til bilagsføring?

K

Kontoristen

Guest
Slik er det kort oppsummert:
--- Bokfør salgsbilag, både inntekt og kostander
--- Bokfør bankbilag
--- Regnskapet skal være bokført, avstemt og lukket når du sender inn omsetningsoppgave.
--- Oppbevar bilagene i minst 10 år
 

Dag Frogner

Supermedlem
Var ikke så veldig mye å få ut av personen jeg traff hos Narviktelefonene. Hun henviste for det meste til bedin.no bokføringsloven osv osv...

Når jeg sa at jeg hadde max 100 bilag i året og kanskje 30.000 i omsetning og spurte om det virkelig var nødvendig med dobbel føring, bruke riktig kontoplan osv ble jeg bare henvist til bokføringsloven. Skal ikke være greit dette altså...

Kontoristen: Kan dette gjøres så enkelt som jeg sa tidligere? Ved å føre to kolonner i excel. Én for inntekter, én for utgifter, ta vare på alle bilag (og nummerere disse slik at det er lett å finne frem) og ikke bry seg om kontoplan. dobbel føring osv...

Edit: Bokføringsloven sier bl.a "Sporbarhet: Det skal foreligge toveis kontrollspor mellom dokumentasjon, spesifikasjoner og pliktig regnskapsrapportering."

Det er vel dette som er dobbel bokføring?
 

metallian

Medlem
Edit: Bokføringsloven sier bl.a "Sporbarhet: Det skal foreligge toveis kontrollspor mellom dokumentasjon, spesifikasjoner og pliktig regnskapsrapportering."

Det er vel dette som er dobbel bokføring?

Jeg trodde det betydde at man skal kunne finne posten i oversikten via bilag og vice versa, altså at bilagene skal numreres opp mot post i oversikt. (jeg benytter her bevisst ikke ordet "i regnskapet")
 
K

Kontoristen

Guest
Kontoristen: Kan dette gjøres så enkelt som jeg sa tidligere? Ved å føre to kolonner i excel. Én for inntekter, én for utgifter, ta vare på alle bilag (og nummerere disse slik at det er lett å finne frem) og ikke bry seg om kontoplan. dobbel føring osv...
Man bør bruke dobbel bokføring, enda viktigere er dette for ENK som bruker en og samme bankkonto for næring og privat.

Når det gjelder kontoplan så er dette viktigst med tanke på det da blir raskere/enklere å føre næringsoppgave riktig.

Edit: Bokføringsloven sier bl.a "Sporbarhet: Det skal foreligge toveis kontrollspor mellom dokumentasjon, spesifikasjoner og pliktig regnskapsrapportering."

Det er vel dette som er dobbel bokføring?
Ja, det er dette som er dobbel bokføring.
Henikten med dobbel bokføring er at ved feks bokettersyn så har skattefuten bevis på at transaksjonen virkelig har skjedd.
 
K

Kontoristen

Guest
Da ser jeg jo ikke noe vits i å ikke bruke dette fra dag én? Antar at ting også må dobbeltføres i næringsoppgaven?

Det skal ikke dobbelføres noe i næringsoppgaven.
Næringsoppgaven er et sammendrag fra regnskapet.
 
Topp