Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Logo design m.m.

picxx

Well-Known Member
Kan jo poste en post om prosessen rundt den nye profilen til et konsept jeg er en del av:

----

Nice peter.
Flere som deg og man kunne begynt aa tatt betalt for forumet ;)
(m.a.o. jaevla bra!)
 

Gaasehud

Medlem
Steinbra, Peter. Klart forbedring fra gammel logo, ser tydelig at du har passet på at den kan brukes på alle måter en logo skal kunne brukes på. En artig ting; jeg har faktisk aldri lest løkkeskriften "Trw" og har bare tenkt det står "Tw" der, men med teksten under, koblet jeg det kjapt. Og det tror jeg alle gjør, dette er et tegn på at det funker fint, synes jeg. :)

Pent visittkort også! Profilfarger er viktig, om man bare "jobber litt med grå og rød" kan det gå litt i dass, men har du 4-5 hexverdier, er du mye sikrere.

Hva jeg synes om det siste ansiktsløftet til nettsiden har jeg fortalt deg; det er bra, men det forrige var perfekt.
 

PIP

Medlem
1000 kroner for en logo synes jeg er alt for billig. En god gjennomtenkt logo begynner gjerne på 10 000,- Det kommer helt an på hvilken type bedrift det er. En logo med profilhåndbok og komplett program bør koster fra 50 - 100 000,-. En induviduell vurdering gjøres selvfølgelig. Prisen på en logo for frisøren på hjørnet er selvsagt billigere enn den til Norsk Hydro...

Madammen tar 1000 kroner for en (god) logo. Med tanke paa forskjeller i priser og leveomkostninger vil jeg vel da tro det samme blir liggende paa 5-6000 kroner i norge, kanskje 2-3X saa mye for en profil.
Kan dette stemme saann noenlunde med virkeligheten?

Sikkert OT, men jeg har null snoering paa disse prisene, saa er nysgjerrig.
 

hohohoo

Medlem
Re trw: Jeg har ingen vekttall her, men emnet interesserer meg. Det jeg har fått høre er at bedriftens logo skal vise trygghet, det er blått. Mens produktene gjerne skal være litt nyskapende og ikke vise man er sidrumpa, rødt. Det forresten mye større sjangs for damer med rød kjole å bli bydd opp til dans, enn det damer med andre farger på kjolen får.

a) brukes av “alle” andre internettrelaterte firmaer (blå er teknologifargen fremover noen)
At ting brukes av "alle" andre er et argument som kan brukes begge veier. Hva er grunnen til det?

b) blå er kald, kalkulerende og trist, noe som ikke fungerer med vårt konsept. Vi skal være bedre, tøffere og sintere enn våre konkurrenter. Vi skal ha engasjement for det vi gjør. Men samtidig er det viktig at vi ikke blir (for) sinte. (Det var derfor vi ønsket en grønn logo.)
Klipper fra innholdet i linken nederst
Positive: power, calmness, success, trustworthiness
{the most common and most liked color}

Vi prøvde med ulike grønnfarger, men enten ble det for diffust, for slapt eller så inneholdt fargepaletten for lite kontrast til å kunne bli benyttet på en effektiv måte. Vi prøvde også grønn sammen med brun, som skulle symbolisere jord og trygghet, men til slutt kom vi til at det ble for kjedelig.

Rødt er en farge med lidenskap, sinne og engasjement, og vi var litt i stuss på om vi skulle bruke en slik farge på vårt konsept. Kunne det bli for mye sinne og lidenskap? Rødt er jo en varselsfarge. Det er en grunn til at den brukes på alle fareskilt. Til slutt kom vi likevel frem til at vår rødfarge er:

R
a) sint, men ikke (for) sint, og:

b) veldig annerledes enn de farg(ene) våre konkurrenter benytter seg av.


Rødt: Positive: excitement, action, adventure, love, passion, food

Negative: danger, death, caution, anger, hunger

Fargene påvirker oss, og hva som er riktig avhenger jo av konseptet og målgruppen. En god analyse. Og jeg liker at trw er både gjennomtenkt og godt utført. Den røde balansert med grått, som også inngir trygghet, faller i smak også visuelt.

Det finnes jo en mengde artikler på nett om emnet, denne har jeg lagt i favoritter:
Use Of Color In Creating Logo Designs | Logo Design Blog
Også bra: Writing Company Logo Design | Logo Design Blog

Også noen elegante blå logoer:
Top 10 Blue Colored Logos | Logo Design Blog

Så de med mange farger:
Top 10 Multicolored Logos | Logo Design Blog
Nummer 4 på den listen har jo litt til felles med trw.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Joa, blått er trygghet og sikkerhet, men for firmaer som beveger seg innenfor kreativ bransje er det helt klart andre ting som er viktigere å signalisere. Ta f.ex. en titt her: Kreativt Forum - Foreningen - Byråguide og tell over fargene. Litt avhengig av hvor vi setter grensene, så er det 10-11 rødvarianter, og 4 blå. Tror du det er tilfeldig? Det tror ikke jeg.

Hadde PA & co vært en ren teknologileverandør - altså mer en vanlig webhotell-leverandør, så kunne jeg ha vært enig i at blått var bedre, men det er ihvertfall ikke det jeg oppfatter dem som.
 
Sist redigert:

hohohoo

Medlem
Joa, blått er trygghet og sikkerhet, men for firmaer som beveger seg innenfor kreativ bransje er det helt klart andre ting som er viktigere å signalisere. Ta f.ex. en titt her: Kreativt Forum - Foreningen - Byråguide og tell over fargene. Litt avhengig av hvor vi setter grensene, så er det 10-11 rødvarianter, og 4 blå. Tror du det er tilfeldig? Det tror ikke jeg.

Hadde PA & co vært en ren teknologileverandør - altså mer en vanlig webhotell-leverandør, så kunne jeg ha vært enig i at blått var bedre, men det er ihvertfall ikke det jeg oppfatter dem som.

Blått er nødvendigvis ikke bedre i det konseptet. Utgangspunktet for min kommentar var definisjonen av blått. Som om den fargen er utelukkende negativ. I tillegg til at den ble valgt bort også fordi "alle andre bruker det". Er ofte ngrunn til at alle andre bruker "det" :)

Når det gjelder caset som ble beskrevet, trw, så var ikke fargevalgene tilfeldig og det var gode valg. Rødt som den signaliserer at man er litt "sexy" og kreativ, sammen grått som gir en betryggende følelse.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Takk for godt innlegg, og nyttige linker, hohohoo.

For oss var det viktig å differensiere oss fra andre teknologileverandører i bransjen (som hovedsaklig er blå) nettopp fordi vi SKAL ha et unikt konsept. Vi skal gjøre ting litt annerledes, markedsføre oss på en litt annen måte og rent generelt gjøre litt utradisjonelle ting. Samtidig vil vi jo oppfattes som trygge vi også.

Det var derfor grønt var inne i bildet. Og vi prøvde og prøvde og prøvde å finne fram til en bra palett med grønt, men enten føltes det feil eller så ble kontrastene for små (vi prøvde en del i samspill med brunt blant annet.)

Rødt ble derfor et slags kompromiss faktisk. Men fargen fungerer veldig bra visuelt, og etter som vi tenkte over det ble det litt slik at vi ble "overbeviste" om at vi burde bli litt tøffere også. Kanskje fargen inspirerte oss?

Det er jo litt sånn. Først kommer ideen, så kommer fargen, og så faller puslespillbitene på plass. Plutselig har man en identitet å jobbe med, og alt blir så enkelt. Lage en plakat blir lett. Man vet hvilke type illustrasjoner man skal bruke, osv.

Vi blir nok å videreutvikle profilen videre framover. Den må nok pusses litt på ennå, og det er alltid nye elementer og situasjoner man kan sette den inn i. Firmaprofiler bør ikke være skrevet i stein, de må utvikles over tid. Så lenge man ikke gjør revolusjonerende endringer, men bare går skritt for skritt utvikles profilen gjerne i takt med bedriftens øvrige vekst også, og det er jo litt kult synes jeg.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Vil bare illustrere mitt poeng om at en logo bør lages av profesjonelle ved å linke til denne tråden:
https://www.webforumet.no/forum/webdesign-grafisk-design/9440-vektorlogo-har-sm-deler.html

Her har trådstarter fått laget en "budsjettlogo", og opplever nå problemer med å få logoen plassert på selv de enkleste trykksaker. Det folk på WF etter min mening bør få opp øynene for er at det er dette som er konsekvensen av å hyre amatører. Logoen kan ikke brukes på alle flater, ikke i alle medier, ikke i alle størrelser, osv. Den fungerer ikke i alle farger, den kan ikke blåses opp eller ned i det uendelige, og egner seg ikke til noe som helst annet enn som et blikkfang øverst til venstre på en nettside.

I praksis er dette en logo det er umulig å vokse med. Den dagen bedriften vokser må logoen byttes ut fordi den ikke henger med i svingene. Og det er synd, for da har man kanskje innarbeidet logoen i markedet, noe som kan gjøre et logobytte til en dyr opplevelse.

For ordens skyld: Selv lager jeg ikke logoer. Det er ikke meg selv jeg tenker på når jeg mener at dere bør hente inn profesjonelle folk til å lage logoene deres. Jeg har ingen ambisjoner om å få noen oppdrag fra dere, og mener det kun godt når jeg sier at 90% av de logoene folk på WF får utarbeidet av amatører i praksis er helt ubrukelige.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Som nevnt i tråden du linker til, er det ikke alle som har 10-20-30.000,- å bruke på en logo. Hva gjør man da? Lar vær å ha logo? Tar opp lån på huset for å få råd til en logo? Lager den selv?

Logoen jeg fikk laget ble laget av noen via rentacoder. Sier ikke at de er proffe, for det vet jeg faktisk ikke, men de hadde en god portefølje som hadde (etter mitt syn) mange gode logoer og virket i alle fall profesjonelle. Det skal også sies at det er meg som har bestilt detaljene i logoen som nå kanskje blir problematisk. Firmaet burde kanskje gitt meg beskjed om det ikke funket, men det gjorde de altså ikke.

Det er lett å si at man MÅ ha noen profesjonelle til å lage logoen, men jeg har ihvertfall ikke mulighet til å betale det det koster.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Som nevnt i tråden du linker til, er det ikke alle som har 10-20-30.000,- å bruke på en logo. Hva gjør man da? Lar vær å ha logo? Tar opp lån på huset for å få råd til en logo? Lager den selv?

Da skaffer man seg en så god logo som man klarer, innenfor en kostnadsramme som man er komfortabel med, og så kjører man på. Men, og det er det viktige: Man bør/må være klar over at logoen antagelig ikke vil egne seg på alle flater eller i alle størrelser. Så lenge man er klar over dette er jo en logo som den du har uproblematisk, for hvis du har visshet om at logoen ikke kan brukes på klær - så vil jo den muligheten falle bort og du velger derfor andre metoder for å promotere deg og ditt merkenavn.

Mitt poeng var hele tiden å synliggjøre konsekvensene av de valgene man gjør. Går du til en profesjonell aktør så FÅR du et bedre produkt sammenlignet om du velger en amatør på Rent-a-freelancer.
 

picxx

Well-Known Member
Mitt poeng var hele tiden å synliggjøre konsekvensene av de valgene man gjør. Går du til en profesjonell aktør så FÅR du et bedre produkt sammenlignet om du velger en amatør på Rent-a-freelancer.

Det sagt ... det er ikke bare i norge man finner profesjonelle designere ;)
 

PIP

Medlem
King-Nothing... det skal bare små justeringer til før den går gjennom hos Spreadshirt (Som forøvrig er et møkkaselskap).
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Pris har ikke nødvendigvis noe å gjøre med en logo. Pris har å gjøre med tid, talent, knapphet. Men talent er det nok av i verden, og såfort man ser til det som finnes utenfor norges grenser faller grunnen under uttalelser som at en logo bør koste minst 10knok bort.

Men ting som farger og symboler interpreteres forskjellig ikke bare innenfor branser men også innenfor kultur. For å gi noen nokså tydelige eksempler: swastika er tabu/forbudt i vesten, men det er litt annerledes i østen visstnok. Korset (som vi bl.a. har i flaggen) er forbudt i visse muslimske land.

Sånn sett kan/bør du ikke bare bruke hvemsomhelst når det skal lages en logo. Erfaring, kjennskap til bakgrunn & historie, samt forståelse av psykologi og kultur er gjerne en fordel (men det betyr ikke at du ikke kan få til en fin logo uten).
Og ikke glem teknologi - det er mye som jeg ikke forstår av begrensninger i trykkeri-verden, brodering.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Pris har ikke nødvendigvis noe å gjøre med en logo. Pris har å gjøre med tid, talent, knapphet. Men talent er det nok av i verden, og såfort man ser til det som finnes utenfor norges grenser faller grunnen under uttalelser som at en logo bør koste minst 10knok bort.

Det var ikke prisen i seg selv som var målet, men det skjønte du sikkert :) Forøvrig har du selvsagt helt rett i at det finnes gode folk i utlandet, men de som tar veldig lite for jobben har jeg til gode å se noe bra fra. Men det kan jo selvsagt være øyet som ser :)

Og du kan finne tullinger som tar langt over 10.000 også. Som en ikke-navngitt herre her på forumet opplevde. Han skulle trykke en logo på en t-skjorte, og "designeren" i trykkefirmaet ba ham å sende logoen i .jpg-format, fordi han ikke klarte å åpne .ai-filene eller .eps-filene han hadde fått tilsendt.

Og så kan man si at det selvsagt ikke er noe KRAV om at man MÅ ha Illustrator innstallert, men når du jobber med grafisk design? Come on......
 

Dag Frogner

Supermedlem
King-Nothing... det skal bare små justeringer til før den går gjennom hos Spreadshirt (Som forøvrig er et møkkaselskap).

Du vet kanskje hvilke justeringer også?`:) Det beste hadde jo vært å gjøre så små endringer som mulig, da jeg liker logoen godt slik den er nå.

Tar gjerne i mot tips til andre firmaer jeg kan bruke, trenger ikke være Spreadshirt, bare de kan ta seg av alt (bestilling og utsending) uten at det koster skjorta. I såfall er det vel greit å ta det på PM evt i tråden jeg har slik at vi ikke spammer ned denne. :D
 
Topp