Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lover og plikter ved ENK

Web2000

Medlem
Har opprettet meg et ENK nå som jeg skal ha mine domener på. Inntjeningen kommer fra adsense og Tradedoubler. Jeg vil ha en 50% stilling i selskapet. Ingen andre ansatte. Omsetningen vil være veldig beskjeden. Har ikke registrert det i foretaksregisteret, kun i enhetsregisteret.

Mitt spørsmål er som følger: Hvilke plikter får jeg nå som jeg har etablert et enkeltmannsforetak?

Må jeg betale moms? Må jeg betale arbeidsgiveravgift? Hvilken regnskapsplikt har jeg, og hvilke krav stilles? Skal jeg betale skatt og ordne med skattetrekk hver mnd? Skal det sendes inn noen andre skjema regelmessig?

Hadde vært fint hvis noen kunne si meg hvilke plikter jeg nå får.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Når du runder 50k i løpet av en 12-mnd-periode, så må du momsregistrere deg. Hvis du driver ENK, så er du egentlig ikke "ansatt", du er selvstendig næringsdrivende. Så lenge det bare er deg, så er du altså ikke pliktig til å betale arbeidsgiveravgift.

Du må skrive regnskap, men du skal ganske høyt opp i verdier før du må sende det inn, 20 mill hvis jeg ikke husker helt feil.

Skatt er relativt enkelt - send inn søknad om skattekort, og betal skatt ut fra det. Personinntekten din vil da være det du tjener på "vanlig" jobb (hvis du har det), pluss overskuddet fra ENK.

Selvangivelsen er litt mer knotete, men ikke så gæærn, bare å holde tunga sånn halvveis rett i munnen. Noen videre skjemaplikter er det vel egentlig ikke før du MVA-registrerer deg.

Mange syns det er dumt å måtte mva-registrere seg, men så lenge det primært er firmaer du har som kunder, så er det bare penger å spare. Alt du kjøper inn som er relevant for firmaet ditt, kan du trekke fra på overskuddet, og mva'en på dette får du tilbake. Det samme gjelder selvsagt for firmaene som kjøper tjenester fra deg (f.ex. tradedoubler) - mva går i praksis "tvers gjennom" regnskapet, uten å koste deg noe mer enn litt ekstra tid med regnskapet. Så lenge du er under en mill (mener jeg det er) i omsetning, så betaler du dessuten bare inn mva en gang i året, det vil si at du i praksis har en gratis kreditt her, som du tilogmed får inn noen kroner på av rentene. Hadde du IKKE vært mva-registrert, så hadde firmaene som kjøper tjenester fra deg fremdeles måttet betale det samme, men du hadde IKKE fått tilbake mva på alt mulig du kjøper.

Nå i år kjøper jeg f.ex. en ny laptop til ca 20k, og en skjerm til nesten 4, da er det nesten 5000 spart bare der, fordi jeg er mva-registrert. I tillegg har man selvsagt alle små faste ting, f.ex. nett & mobil-regninger, og det blir kjapt noen tusen der også.

Forøvrig finner du veldig mye nyttig om alt dette hos brønnøysund/altinn.
 

tulling99

Medlem
Jeg starta mitt ENK i fjor, og tjente omtrent 20 000 på annonser på webstedene i fjor. Hadde kanskje 2-3 tusen+ i utgifter til domener, host osv.

Men ingenting av dette står på selvangivelsen min nå. Skal det leveres på Altinn ? med noen spesiele skjemaer? Eller skal det skrives noe sted på selvangivelsen?
 

Web2000

Medlem
Hvordan behandler dere inntektene fra Tradedoubler og Google? Er det mva inkludert i denne inntjeningen? Adsense inntektene kommer jo i dollar, omgjort til NOK. Er det noe utenlandsk mva å ta hensyn til?

Og når jeg skal "behandle" den månedslige lønnen min, hvor betaler jeg skatten inn?
Er det noen skattefordeler med tanke på hva som er lurt å ta ut i lønn, i forhold til utbytte i et ENK?
 

Web2000

Medlem
I regnskapet skal vel alle tall være uten mva?
Så er det i mva regnskapet at selve momsen kommer frem?
Men vil det si at pengene (tallene) fra tradedoubler og adsense skal jeg trekke fra 25% av, og så føre i regnskapet?
Er det 25% mva inne i beløpet som kommer fra google adsense?
 

Tonny Kluften

Administrator
Hvis du ikke er MVA registrert skal du ikke trekke fra noe moms eller bry deg om moms i det hele tatt. Hvis du er MVA registrert skal du si ifra til Tradedoubler at du skal ha moms i tillegg til provisjonen.

Glem adsense og MVA. Det er ikke en aktuell problemstilling. Alt du får fra Google er inntekt og ferdig med det. Alle penger du får betalt fra utlandet er momsfrie.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
brukernavn, du virker veldig dreven på dette. Kunne du tenke deg å skrevet en aller så liten regnskapsguide for små webentreprenører, gjerne med eksempler på regnskap (kanskje noen excelfiler) og hele pakka? Kunne lagt den ut på en egen underside her på WF når v2 rulles ut!
 
Topp