Lover og plikter ved ENK

En tråd i 'Økonomi, regnskap og administrasjon' startet av Web2000, 20 Apr 2008.

1. Kenneth Dreyer Well-Known Member

Eventuelt kunne jo flere vært med å bidra på den eventuelt rettet på den! Tror det er MANGE her inne som hadde blitt glad for en slik guide (deriblant meg!)..

2. Web2000 Medlem

Men loven sier jo at over en omsetning på kr 50.000 så må jeg mva registrere meg....

Det er i all hovedsak adsense jeg får inntjening fra, og det må vel falle inn under momsen dette og???
    Hvordan forklarer du evnt. det til skattemyndighetene..
    F.eks 200.000 i året på adsense og 0 kr i betalt mva??

3. TorsteinO

TorsteinO Art Director & grunder

Det skilles mellom mva-pliktig omsetning og omsetning som er unntatt mva, enkelt og greit. Tjenester (f.ex. annonsering) du selger til utlandet skal du ikke kreve inn mva på, og dermed heller ikke betale det videre inn til staten. Skatt skal du betale uansett.

4. Tonny Kluften

Tonny Kluften Administrator

Stemmer det atomet sier her. Altså, det er når den mva-pliktige omsetningen går over 50000 at du må mva-registrere deg.

5. Web2000 Medlem

Men adsense annonsene, selges de til utlandet??
    Skal det ikke betales moms av google inntektene?

6. Tonny Kluften

NEEEEEEEEEEEEEEEEIIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du får penger fra betalt utlandet, da er det ikke moms med i bildet. Drit i hvor adsense-annonsene blir vist. :D

Og til dere som fortsatt lurer på om man skal betale moms på adsense-inntektene så kan jeg bare si at det er best at dere sender alle adsenseinntektene deres til staten bare sånn for å være på den sikre sida.

Sist redigert: 21 Apr 2008
  7. Web2000 Medlem

Javel... Men forutsett dette da:

Har startet et ENK.. Og regelen sier at etter kr 50.000 i omsetning så må du mva registrere deg og betale mva av omsetningen...

Hvis da dette ENK kun har adsense som eneste inntektskilde og tjener f.eks 100.000 i året.

Da er en jo i et slags dilemma når adsense inntekter tydeligvis ikke er mva pliktig, men omsetning allikvel overstiger 50.000

8. picxx

picxx Well-Known Member

Nå er ikke jeg noen skatteguru, men utifra det som tidliger er kommet frem i tråden skal du _IKKE_ betale mva på inntekter som komme fra utlandet....uavhengige om dette er 70.000 eller 700.000.000 .-

capiche!! :D

9. Bizminizer Medlem

Er vel ikke noe dilemma det.. du mva-registrerer deg og leverer mva-regnskap som går i null på den biten. Samtidig får du muligheten til å godskrive moms på alt mulig rart du kunne finne på å kjøpe inn til firmaet ditt.

10. TorsteinO

Faktisk, så tror jeg ikke du i det hele tatt får momsregistrert deg i det tilfellet der, siden alle inntektene dine er utenfor MVA.... men det er jeg lagt fra sikker på. Samme hva vil det være en fordel for deg å få mva-registrert deg asap.

11. Tonny Kluften

Dette er feil. Regelen sier at etter kr 50.000 i mva-pliktig omsetning så må du mva registrere deg

- Adsense er ikke mva-pliktig. Ferdig med den saken.
    - Du kan ikke mva-registrere deg før du har får 50000 i mva-pliktig omsetning, men da må du registrere deg.
    Altså:
    Adsense er ikke mva-pliktig omsetning og du kan ikke mva-registrere deg pga adsenseinntekter.

12. Web2000 Medlem

Ok, takk for svar...
    Et annet spørsmål... hvis du har f.eks en regning fra Peppes.. Da skal du vel ikke trekke fra 25% mva. Mva på mat er noe lavere? 14%? Eller??

13. Tonny Kluften

Hvor mye mva du skal trekke fra står på regningen.

14. TorsteinO

Dette trenger du jo i alle fall ikke å bekymre deg om før du faktisk er mva-registrert...

15. Msites Ltd

Msites Ltd Livsnyter

web2000: hvis du i det hele tatt tjener så mye at du skal skatte av det oppfordrer jeg deg til å skaffe deg hjelp av en regnskapsfører elller rgnskapskyndig person da det virker som du mangler masse kompetanse innnen området.

Del denne siden