Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lover rundt falske merkeklær

pleb

Medlem
Jeg skjønner at det å selge eller kjøpe falske merkeklær ikke er lovlig per norsk lov. Men hvordan er dette med å markedsføre sider som åpenbart driver med dette?

Har prøvd å lett litt rundt på internett etter lover som omhandler dette, men finner ikke mye som kan felle meg dersom jeg setter opp en side som omhandler dette med piratkopierte klær med en aff.link til en slik side. Noen som har prøvd seg på dette markedet?

Jeg blir jo verken kjøper eller selger per definisjon.
 

pleb

Medlem
Jeg skjønner at jeg må ta vurderingen selv, men dersom jeg linker til en side som selger BLANT ANNET falske merkeklær, så er det vel ikke jeg som bryter noen lover med mindre jeg er så fokusert på at de selger akkurat disse tingene.

Kan umulig tenke meg at det blir noe særlig sak ut av det i hvert fall. Men jeg har sett på lovene du oppgir, og er enig i at det kan være noe der som kan kobles opp mot en eventuell slik side
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hva er du egentlig ute etter her? Jeg skjønner ikke problemet. Du driter tydeligvis i enhver form for god forretningsskikk og alle former for etisk handel, så det er jo bare å dure på. Ingen purk gidder å bruke energi på å gå etter sånne som deg, så bare link til ulovlige produkter så mye du gidder.
 

picxx

Well-Known Member
Det er pr. dags dato ikke ulovlig å importere og omsette kopivarer i norge, så da vil det ihvertfall ikke være ulovlig å linke til en side som omsetter slike.
Tut og kjør! :)
 

picxx

Well-Known Member
Jo det er det :)

Da må det være nye lover.

Så sent som i 2006 måtte ihvertfall LV ha midlertidig forføyning for å hindre import og omsetning av kopierte LV produkter i norge.

Som følge av økt omsetning av kopivarer i Norge, begjærte LV den 2. mars 2001
midlertidig forføyning om tollovervåkning etter tvangsfullbyrdelsesloven § 15-13, jf.
tolloven § 41, nå § 39. Tollovervåkning ble besluttet av Oslo byfogdembete og iverksatt av
tollmyndighetene. Den midlertidige forføyningen har blitt forlenget hvert år, og den
foreliggende sak er grunnet på Oslo byfogdembetes kjennelse av 7. februar 2006.

STAVANGER TINGRETT
 

picxx

Well-Known Member
Nei, åndsverkloven f.eks er ikke ny- det er en av lovene som kommer til anvendelse.

hehe, ja, helt sikkert.
Rart den ikke er tatt i bruk i andre og tidligere saker som omhandlet kopivarer av merker som IKKE hadde midlertidig forføyning da.
Å dra åndsverkslovkortet på alt som kommer opp blir litt enkelt. :)
 

Kaudervelsk

Medlem
Det er brudd på flere lover å selge kopierte merkevarer i Norge , men endel av det reguleres privatrettslig og håndheves ikke av det offentlige , men hvis den fornærmede part ( eier av et brand ) velger å gå til søksmål mot den de mener kopierer brand'et deres og får medhold , har det vært flere saker hvor fornærmede har blitt dømt til å betale store summer .

Det finnes imidlertid ikke noe regelverk som muliggjør at tollvesenet kan stoppe varer de mener er falske , med mindre den nevnte midlertidige forføyningen foreligger .

For mange år siden ble en butikkeier til og med dømt til fengselsstraff , i tillegg til å måtte betale erstatning , for å ha produsert og omsatt falske merkevarer .
 

picxx

Well-Known Member
Stemmer det du sier Kaudervelsk.
Det finnes ikke lover som regulerer import og omsetning av kopivarer i norge :)
 

Kaudervelsk

Medlem
Stemmer det du sier Kaudervelsk.
Det finnes ikke lover som regulerer import og omsetning av kopivarer i norge :)

:) Det er også en måte å se det på , men man kan altså bli dømt til å betale tilbake relativt store summer ( også mer enn fortjenesten man har hatt på salget ) , hvis eieren av brand'et går til søksmål og får medhold .
 

picxx

Well-Known Member
:) Det er også en måte å se det på , men man kan altså bli dømt til å betale tilbake relativt store summer ( også mer enn fortjenesten man har hatt på salget ) , hvis eieren av brand'et går til søksmål og får medhold .

Det er klart.
Blir man saksøkt (for ett eller annet) vil det alltid være fare for at man blir dømt til å betale penger i oppreisning, erstatning eller noe annet.
 

Knut

Medlem
Tollvesenet beslaglegger varer når merkeier sier de skal gjøre det. Tollvesenet tar kontakt og spør, sier de nei så kan ikke tollvesenet holde tilbake varer. Hva som skjer etter det er vel opp til hver enkelt merkeeier å avgjøre.

Var ikke dette oppe i TV2 hjelper deg for ikke lenge siden?
 

picxx

Well-Known Member
Tollvesenet beslaglegger varer når merkeier sier de skal gjøre det. Tollvesenet tar kontakt og spør, sier de nei så kan ikke tollvesenet holde tilbake varer. Hva som skjer etter det er vel opp til hver enkelt merkeeier å avgjøre.

Praksisen rundt hvordan dette gjøres er sikkert grei.
Spørsmålet var om det var ulovlig å importere og selge kopivarer i norge, og svaret er nei.

Ehh.. spørsmålet var vel egentlig om det var ulovlig å linke til en side som selger kopivarer, og svaret er også der nei.
 
Topp