Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lover rundt falske merkeklær

Kaudervelsk

Medlem
Praksisen rundt hvordan dette gjøres er sikkert grei.
Spørsmålet var om det var ulovlig å importere og selge kopivarer i norge, og svaret er nei.

Ehh.. spørsmålet var vel egentlig om det var ulovlig å linke til en side som selger kopivarer, og svaret er også der nei.

Nå har jeg fått sjekket litt rundt dette , og det er ikke for å krangle altså , men det er altså ikke lov til å importere og selve kopivarer i Norge .

Jfra Lov om kontroll med markedsføring og avtalevilkår mv. (markedsføringsloven) § 30 , se Lovdata .
 

pleb

Medlem
Men det å linke til en side som blant annet selger piratkopierte merkevarer er i bunn og grunn ikke ulovlig. Dette har jeg sjekket litt rundt nå i etterkant.

At det er ulovlig å importere og selge falske merkeklær er jeg nesten sikker på, men disse reglene håndheves ikke. Har flere bekjente både i tollvesenet og i posten.
 

Kaudervelsk

Medlem
Men det å linke til en side som blant annet selger piratkopierte merkevarer er i bunn og grunn ikke ulovlig. Dette har jeg sjekket litt rundt nå i etterkant.

At det er ulovlig å importere og selge falske merkeklær er jeg nesten sikker på, men disse reglene håndheves ikke. Har flere bekjente både i tollvesenet og i posten.

Ok .. la meg fjerne all tvil rundt dette for godt :

Markedsføringslovens
"§ 30. Etterligning av annens produkt

I næringsvirksomhet er det forbudt å anvende etterlignede kjennetegn, produkter, kataloger, reklamemidler eller andre frambringelser på slik måte og under slike omstendigheter at det må anses som en urimelig utnyttelse av en annens innsats eller resultater og fører med seg fare for forveksling."

kilde lovdata .

Om du teoretisk vil falle inn under denne bestemmelsen , er vanskelig å si noe om , siden du ikke har beskrevet konkret hvordan dette er organisert og hvilke fordeler du får ved å gjøre dette , men selv om du skulle falle inn under denne bestemmelsen er det nok ikke store sjansene for at det vil få konsekvenser av særlig stor juridisk betydning for deg .
Spørsmålet er vel bare om de fordelene du får ved å gjøre dette er store nok til å veie opp for den eventuelle negative konsekvensen dette kan få for deg på et ukjent , fremtidig tidspunkt .
 

testdriver

Ha det bra..
Men det å linke til en side som blant annet selger piratkopierte merkevarer er i bunn og grunn ikke ulovlig. Dette har jeg sjekket litt rundt nå i etterkant.

Når det gjelder linking, må man jo se på om markedsføringen er villedende eller ikke.

Jeg vil tro at det fungerer slik:
Man har ikke lov å linke til piratkopierte varer hvis man skriver at det er ekte varer.
Man har lov å linke til piratkopierte varer hvis man skriver at det er fake.
 
Topp