Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Må/bør man merke annonsen med "annonse"?

Marita

ordleker
Ser at endel nettsider merker annonsen med teksten "annonse" (f.eks VG), Google også forøvrig.

Hvorfor gjør de det? Må man det, eller bør man det - og isåfall hvorfor?

Og når jeg først er inne på annonsevisning, så leste jeg i en blogg for en tid tilbake at skjult reklame ikke er lov (det var snakk om Røde Kors sine bannere ifbm. Haiti). Hva er definert som skjult reklame?
 

Anders

Medlem
Det skal være tydelig at det er betalt reklame brukeren blir eksponert for. Du behøver ikke skrive annonse hvis det er klart at det er en annonse. Men kan det være tvil skal det merkes. Tror det du henviser til er reklamen på VG hvor annonsen ligner artikler, disse må merkes fordi alle vil ikke forstå at dette er betalt reklame.
 

Marita

ordleker
Jeg synes ikke at annonsene på VG ligner på artikler i det hele tatt.. bortsett fra når det er åpenbart at man skal tro det, noe som er sjelden.

Men okei - så det er ingen regel om at man MÅ gjøre dette?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Tror det du leter etter svar på finner du her:
Tekstreklameplakaten - Norsk Presseforbund

Det der er ingen lov, det der er et "regelverk" en rekke mediebedrifter har blitt enige om. Den er derfor irrelevant i dette spørsmålet.

Loven du leter etter er denne:
Forbrukerombudet
Norsk Lovtidend <dato>LOV-2009-01-09-2</dato> <kort>Markedsføringsloven.

Legg merke til:

§ 3. Presentasjon og dokumentasjon av markedsføring

Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring.

Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.

Som betyr at ALL markedsføring (og da særlig reklame) skal merkes godt som "markedsføring". Og den markedsføringen du gjør må være etterrettelig, dvs dokumenterbar og etterprøvingsbar.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det at noen nettsteder merker annonsene med f.eks "annonse" tror jeg faktisk er mest fordi det i noen tilfeller kan være pent, noen bruker det kanskje fordi det passer inn i design med tanke på den totale bredden og annonseformatet osv, mens noen kanskje også bruker det pga paragrafen i markedsføringsloven som peterandrej henviser til.

Du trenger ikke akkurat markere en bannerannonse som en annonse på noen spesiell måte. Den paragrafen i markedsføringsloven er mer f.eks dersom du skriver en bloggpost med informasjon om en film, hvor du kanskje tjener penger når noen kjøper filmen gjennom din link. Samtidig er det forkjell på reklame og en omtale, så om du faktisk må skrive at bloggposten er reklame dersom du faktisk har sett filmen, og anbefaler den fordi du liker den - og tjener penger på at andre kjøper den gjennom din link vet jeg ikke.

Kort sagt så gjelder det forsåvidt bare og bruke hodet. Skriv at en bloggpost er reklame dersom en bloggpost er reklame. Skriv at en artikkel er reklame dersom en artikkel er en reklame. Skriv at en bloggpost er kjøpt og betalt dersom den er kjøpt og betalt. Skriv at en artikkel er kjøpt og betalt dersom den er kjøpt og betalt.

Skjult reklame er reklame du har lurt inn i innleggene dine i form av lenker hvor du anbefaler produkter osv.

Reklame som ikke er skjult er bannerannonsen oppe til høyre her på WF.
 

Marita

ordleker
Supert Atle, nå skjønte jeg mere :)

Skjult reklame er reklame du har lurt inn i innleggene dine i form av lenker hvor du anbefaler produkter osv.

.. og det slutter å være "skjult" i det man opplyser at lenken er reklame.. (?).

Ang. lenker, det var jo en tråd her inne (den om shoemaker og hans program), med en affiliatelenke, hvor det ikke ble opplyst at det var det - var det skjult reklame, og ergo ikke lov?
 

Marita

ordleker
Okei.. så hvis man har en bloggpost med en eller flere affiliatelenker, så man opplyse om det, noe annet vil være skjult reklame?

Isåfall syndes det mot det på en rekke blogger..
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det stemmer nok forsåvidt at en rekke blogger bryter loven med sine innlegg. Peterandrej skrev en bloggpost om dette for en stund tilbake, ganske bra lesestoff.

En tråd på forumet her blir litt anderledes enn en blogg / nettavis osv, fordi forumet's innhold er generert av brukerne. Da har ikke alltid eieren av forumet full kontroll på hva som blir skrevet. Om forumet hadde hatt 1.000.000 aktive brukere hadde det vært umulig å holde full kontroll på slikt. Samtidig er det jo også en regel akkurat her på Webforumet.no om at affiliatelenker skal "merkes," men om denne regelen er satt pga markedsføringsloven vet jeg sannelig ikke. Det er nok bare 2 mann her inne som kan svare på akkurat det vil jeg tro.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Dette regelverket kan vel igrunn tolkes litt på "øyemål". Om man tar den reklamen på toppen av WF som eksempel, så ser man jo ganske tydelig at det er en reklame. Om man derimot går inn på en moteblogg og leser et innlegg som roser et par sko til skyene med en masse lenker og skryt, så er det ikke like tydelig om forfatteren faktisk mener det som skrives eller om det er et betalt innlegg - så fremt det ikke merkes på noe vis.

Så nei, det er ingen regel som sier at du må gjøre slik som VG og mange andre gjør når de merker annonseområdene med teksten "Annonser", men det skal allikevel være klart tydelig for en gjennomsnittelig oppegående nordmann hva som er kjøpt reklame og ikke!
 
Topp