Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Må/bør man merke annonsen med "annonse"?

picxx

Well-Known Member
@Atle: redaktøransvaret ligger der selv om det er et forum!

Medmindre det faktisk er satt rettspresedens på området er det ett begrenset redaktøransvar på forum.
Saken hvor hegnar ble anmeldt kan takes som ett eksempel.
Der ble det ikke slettet rasistiske bemerkelser i forumet, og hegnar ble anmeldt. De ble dog aldri dømt for noe.

Forum skal/kan slette på oppfordring, men har ikke eget redaktøransvar for ethvert innlegg som blir skrevet, medmindre noe annet spesifikt er angitt på sidens TOS eller forumregler man godtar når man blir medlem.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jepp, jeg tenker egentlig at svaret picxx kom med var noe av samme ulla som jeg selv hadde svart på innlegget ditt dersom jeg var tidligere ute Msites. Som jeg på en måte allerede har nevnt, så gjelder det jo i all hovedsak og bare bruke hodet når man tror man kommer på kanten med loven, også hva gjelder redaktøransvar. De fleste av oss forstår jo at "fullt redaktøransvar" ikke kan ligge på forumets eier på et forum. Om noen er i stand til og holde full kontroll av alt som kommer inn på et forum med 1.000.000 aktive medlemmer daglig, da skal jeg spise hatten min. :)
 

Marita

ordleker
Bare sånn for å oppsummere for min egen del her.. :)

Annonser (bannere) skal merkes "annonser" om det kan være tvil om at de faktisk er annonser.

Affiliatelenker/dyplenker i bloggposter/artikler skal alltid merkes, elles er det å regne som skjult reklame og altså ulovlig.

?
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg er enig med Msites Ltd for en gangs skyld og sier at forumeier har det fulle ansvaret. Hvem skal det ellers være??? Og om forumet har 1.000.000 nye innlegg om dagen må eier ansette flere for å holde rede på hva som skjer der.
Så er annonser på et forum, i tråder eller ellers, feil merket/er umerket så er det eier sitt ansvar.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg er enig med Msites Ltd for en gangs skyld og sier at forumeier har det fulle ansvaret. Hvem skal det ellers være???

Selvsagt har forumseier ansvar for sin nettside, men medmindre det faktisk finnes rettspresedens på området er det ingenting som tilsier at en forumeier sitter med et redaktøransvar. Det er ikke redaksjonelt innhold som legges ut på et forum.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg mener at eier er ansvarlig for alt uansett hva det er som står på et nettsted same hva slags nettsted det er.

Jupp, og inntil det motsatte er bevisst, enten den ene eller andre veien, ved at noen har blitt dømt, kan man i grunnen tolke lovene som man vil, eller ikke vil, eller bare mene det man vil.
Det jeg skriver er dog sagt av advokat, men kan ikke bare for mitt liv finne en dokumentasjon på dette nå, da linken er lost and forgotten.
Det er uansett en kjennsgjerning at forumet på hegnar ikke ble dømt, og selv om du mener det var feil, vil ikke det forandre det faktum at det kun hviler et begrenset redaksjonsansvar på forumeiere.
 

picxx

Well-Known Member
Men det hviler et moralsk ansvar på forumeiere og jeg syns det ansvaret er like viktig.

Det som startet stormen var vel _redaktøransvaret_ og ikke det moralske ansvaret?
Når det kommer til moralen bør jo selvsagt enhver styre sitt nettsted slik at det samsvarer med egne moralverdier, der har jeg aldri vært uenig.
 

Marita

ordleker
Kanskje punkt 2.1.4. under markedsføring er noe å lese for dere.

Tillater meg å lime den inn, jeg.

I systemer som er beregnet på utveksling av informasjon mellom
private, f.eks. chatterom, nyhetsgrupper, blogger og lignende, skal
markedsføring finne sted bare hvis det tydelig framgår at det dreier
seg om markedsføring, samt hvem markedsføringen foretas på vegne
av. Hvis private mottar betaling for å markedsføre produktene til en virksomhet i slike fora, skal dette komme klart fram. Eieren av
hjemmesiden kan bli medansvarlig for at dette skjer.
 

Tonny Kluften

Administrator
Det siste du skriver der kommer fra et dokument som heter "De nordiske forbrukerombudenes standpunkt til handel og markedsføring på Internett". De sier at dette er et supplement til lovgivningen, men forbrukerombudet er ikke lovgiver og jeg forstår derfor ikke helt hvordan de kan utgi et lovlig et supplement til lovgivningen.
 
Topp