Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mentorprogram - Connect Norge

stela

Medlem
Hei,

Etter å holdt på en stund for meg selv føler jeg et sterkt behov for en mentor. Jeg sjekket litt rundt på nettet og kan ikke si jeg fant noe særlig med mentorprogram bortsett fra et utført av Connect Norge.

Er det noen av dere som har noen kjennskap / erfaring med dette? Eller noen som vet om andre mentorprogram som det er verdt å sjekke ut?
 

stela

Medlem
Godt poeng! Det jeg først og fremst ser etter er en mentor innen generell firmadrift. En som er krevende og sørger for fremgang. Jeg merker at når man holder på for seg selv er det bare en selv om stiller kravene hvilket gjør at man noen ganger ikke når målene man har satt seg.
 

Mortenxx

Medlem
Ikke venn deg til å bruke en "mentor", men det kommer litt an på hva du mener med mentor også. Bruk heller mange forskjellige "rådgivere" med ulike synspunkter og fra ulike fagområder, dvs. at du fungerer som din egen mentor - men "henter inn" råd fra ulike fagområder eller temaer.

Å drive selvstendig er ikke lett. Mange foretrekker å vende tilbake til normal jobb etter å ha jobbet selvstendig en tid, f.eks. fordi de produserer bedre resultater når de produserer for andre enn for seg selv. Årsaken kan være at de har vendt seg til gode arbeidsvaner i en relativt selvstendig stilling, hvor man først får tildelt oppgaver, utfører dem, og deretter rapporterer resultatet når arbeidet er utført. I selvstendig virksomhet må du fylle alle disse rollene selv - tildele deg selv oppgavene, utføre dem, og du har vanligvis ingen å rapportere til. Du mestrer høyst sannsynligvis de første punktene, men mangler det siste. Derfor kan det være mindre motiverende å drive selvstendig for en som er vant til å rapportere resultater.

Avsnittet over er basert på egne erfaringer, og det er omtrent slik jeg tolket problemet på deler av dette.

En annen ting er at man ofte "sklir ut" når man jobber hjemmefra, man faller litt ut av de arbeidsvanene man hadde tidligere. Dette skjer gradvis og umerkelig hvis man ikke følger med. Det er ikke så veldig godt egnet om man ikke har klare skiller mellom privatliv og yrkesliv - i mange bransjer. Noen bransjer tåler sikkert dette bedre enn andre. Man fungerer bedre både privat og yrkesmessig om man kan ha klart adskilte "roller".

En tredje ting er distraksjoner, f.eks. at man kan bli fristet til å se på TV eller tilbringer tid på andre måter. Dette gjør du normalt ikke på en arbeidsplass med mange andre tilstede. Dette innebærer egentlig at du trenger et "sosialt arbeidsmiljø" for å kunne fungere best mulig. De fleste av oss trives bedre i et sosialt miljø enn alene. Hvis du jobber altfor alene går du glipp av praten i matpausa og slike ting, være med ut på byen på fredagen og resten av pakka som hører med i en (trivelig) jobb.

En fjerde ting er at som selvstendig må du utføre alle oppgavene selv, inkludert de som du egentlig ikke liker. På en godt organisert arbeidsplass vil gjerne oppgavene bli fordelt på mange. Hvis arbeidsplassen er godt organisert vil folk vanligvis selv finne sine spesialområder, altså at de primært jobber med oppgaver de trives med og mestrer svært godt. De fleste arbeidsplasser er ikke fullt så godt organisert.

Et sideordnet punkt er behovet for å være sin egen sjef. De som ER det vil være det uansett hvilken stilling de jobber i, uansett om de jobber for seg selv eller for andre - uansett om de jobber på lavt nivå i en bedrift eller på ledernivå. Det handler egentlig mer om innstilling til yrkesrollen enn om formell stilling.

Jeg har ingen løsninger å tilby. Selv valgte jeg å prioritere alminnelig jobb foran eget firma, dvs. at jeg valgte å la firmaet skli ut og bli en hobby. Jeg fikk likevel mange nyttige erfaringer selv om jeg drev smått.

Du bør kanskje sette opp din egen beskrivelse i samme stil som den jeg har skrevet her, men skriv den fra din egen synsvinkel istedenfor fra min. Jeg syntes f.eks. at vanen med å rapportere resultater hadde stor betydning - at det var en av årsakene til at jeg jobbet bedre i en vanlig jobb. Jeg trengte heller ingen "bekreftelser" på at jeg var min egen sjef, siden jobben i seg selv var dønn selvstendig.

Jeg tror ikke en typisk mentor er en god løsning, hvis du tenker på samme type mentor som de har hatt i MLM-konsepter eller lignende. Der fungerer mentoren altfor mye som "læremester" som skal "lære" deg alt mulig. De aller fleste klarer seg bedre når de er forbi det stadiet og bruker hodet selv isteden. Mange mentorer klarer bare dårlig å overføre sin egen erfaring til andre, f.eks. fordi de ikke klarer å tilpasse oppskrifter til personen. Det fungerer dårlig å tilpasse personer til en oppskrift istedenfor motsatt. Andre mentorer feiltolker hva som virker eller ikke, dvs. at det er mange feil i oppskriftene deres.
 

stela

Medlem
Takk for meget godt og utfyllende svar. Jeg kjenner meg igjen i de punktene du tar opp, men når man har mer lyst til å produsere resulateter for seg selv og sine prosjekter enn for "andres" må man ta de utfordringene som følger med og finne en løsning på det. Jeg føler at gode to-do lister er til stor hjelp og sørger for at man jobber fremover samt at man fremgangen blir mer synliggjort (klapp på skulderen effekten :)). Det som nok er det vanskeligste punktet, og som er grunnen til at jeg spør om erfaringer med mentor, er mangelen på en sjef som drar får det beste ut av en og som stiller krav. Som selvstendig næringsdrivende så mangler man i stor grad dette (bortsett fra krevende kunder).

Med blant annet Connect Norge så virker det på meg som man prøver å løse en del av de problemene som du beskriver ovenfor, og med Forskningsparken har man også mange tilbud som f.eks billige arbeidslokaler. Det er derimot veldig lite informasjon der ute fra folk som har benyttet seg av disse tilbudene, og siden det virker som det er en del gründerspirer på dette forumet er jeg interessert i om noen har erfaringer med de tilbudene som finnes, det være seg Forskningsparken, Innovasjon Norge, Connect etc.
 

quicktech

Medlem
Dette er et veldig interessant tema som jeg kjenner meg selv veldig godt igjen i. Jeg måtte selv prøve og feile mer enn 1 gang før jeg virkelig fikk selvstendig næring til å funke for meg. Hvis ikke man har noen til å stille krav så har kravene en tendens til å bli svært små av seg selv.

For meg var det lidenskap som utgjorde hele forskjellen. Du må elske jobben din rett og slett. Hvis det er et ork å komme seg opp av senga for å jobbe på din hjemmelagde arbeidsplass så har du valgt feil. Du skal ha lyst til å stå opp tidlig fordi du har lyst til å komme i gang med arbeidet. Hvis det beste du vet å holde på med er jobben så vil du oppleve at du får lyst til å slå av tven fordi du har lyst til å jobbe i stedet. Hvis du har lidenskap i arbeidet så blir jobben i seg selv en energikilde i stedenfor en aktivitet du sliter deg ut på.

Jeg tror nok også det er mange som starter for seg selv med den utopiske idéen om å "være sin egen sjef" som grunnlag. GLEM DET. Når du starter for deg selv må du være forbedert på å jobbe 12 timer dagen i 2-3 år før du begynner å tjene akseptabelt med penger. Det må derfor være lidenskap for faget som driver deg til å starte eget selskap, ikke penger og ikke fantasien om å slippe sjefer. Når du starter for deg selv blir hver eneste kunde som en ny sjef -fordi alle forventer topp prioritering av deg. Jeg ser det sånn at jeg nå har 50 sjefer kontra 5 som jeg hadde på den arbeidsplasen hvor jeg synes jeg hadde for mange ledere for 6 år siden...

Et råd fra meg i denne sammenheng er først og fremst å tenke nøye gjennom hva du egentlig legger til grunn for å starte for deg selv og bestemme deg for om selvstendig næring er veien å gå eller om du egentlig bare leter etter et jobbskifte. Som sagt er lidenskap alfa omega.

Et annet råd er å prøve å komme deg inn i et profesjonelt arbeidsmiljø selv om du jobber alene. Det blir fort ensomt og forvirrende å jobbe hjemmefra. I de fleste byene i Norge finnes det kontorkonsepter hvor du leier en plass i åpent kontorlandskap eller lukkede kontorer i et miljø sammen med mange andre selvstendige for noen tusenlapper i måneden. Der er alt klappet og klart, internett; møterom; kaffemaskiner; osv. I et slikt miljø vil du møte mange med de samme tankene og utfordringene som deg og du vi l helt garantert finne mange gode samarbeidspartnere. Både som kunder, som leverandører og som rådgivere eller mentorer som du kaller det. Dere kan da pushe hverandre til å levere resultater.
 

picxx

Well-Known Member
Istedet for en eller annen gubbe som står med pisken og forteller deg hva du må gjøre (les:mentoring) må det da være bedre å heller søke etter en JV partner?
På den måten vil man bli pushet av samarbeidet og samtidig også (helst) oppnå økonomiske fordeler.

Er man kommet dithen at man trenger en mentor for å komme seg opp av senga, sette seg mål og nå målene er det kanskje på tide å bare pakke sammen og se seg om etter en 10-14 jobb (hvis det ikke er enda færre timer man faktisk jobber pr. i dag?).
 

zapotek

Medlem
Er man kommet dithen at man trenger en mentor for å komme seg opp av senga, sette seg mål og nå målene er det kanskje på tide å bare pakke sammen og se seg om etter en 10-14 jobb (hvis det ikke er enda færre timer man faktisk jobber pr. i dag?).

Helt enig. Har du ikke en naturlig drive som driver deg til å prestere bedre, er nok ikke det å drivet eget firma noe som passer for deg. Eller så driver du i gal bransje.
 

sta

Medlem
Jeg gjennomførte Connect Norge sitt mentorprogram for 3-4 år siden. Vet ikke om det har endret seg mye siden da, men dengang var opplegget svært bra. Du bør dog være motivert for å gjennomføre programmet, for det tar mye tid og koster en del penger. Da jeg tok det tror jeg prisen var ca. 300.000kr. hvorav jeg måtte dekke halvparten selv og Innovasjon Norge tok den andre halvparten. Vet ikke hvordan opptaksprosessen er nå, men da jeg gjennomførte programmet måtte man inviteres til å delta, det var altså ikke bare å melde seg på.

For meg med teknisk utdanning og bakgrunn var programmet veldig nyttig for å lære å tenke mer «business», noe jeg har hatt mye nytte av siden. Det å skjønne hvordan en investor tenker er helt essensielt, og noe som er nyttig i mange sammenhenger hvis du ønsker at bedriften din skal vokse til å bli noe mer enn bare en levebrødsbedrift. Ellers vil jeg si at det viktigste jeg sitter igjen med er et bra nettverk av grundere, investorer og næringslivsfolk, som har hjulpet meg en del siden.

Opplegget er (var) sydd sammen av en serie intensive samlinger, med mye egeninnsats og assistanse fra mentoren mellom samlingene. Man blir utfordret på en rekke sentrale temaer og man må være forberedt på at mye av opplegget kan være krevende å gjennomføre mentalt, men jeg har inntrykk av at de fleste sitter igjen med en følelse av å ha «vokst» mye etter å ha gjennomført programmet.

Et alternativ til Connect sitt program er opplegget til Seed Forum (http://www.seedforum.org/). Dette er mye mer intensivt, går over 3-4 lange dager og primært rettet mot å skaffe investorer til bedriften. Man lærer imidlertid mye presentasjonsteknikk og får et bra innblikk i investorenes tankegang, noe som jeg har hatt mye glede av i ettertid. Litt usikker på hvordan man kommer seg inn i Seed Forum nå. Jeg ble «nominert» fra en inkubator jeg satt i på daværende tidspunkt, men jeg tror det skal være mulig å søke direkte også. Egenandelen for Seed Forum sin intensive samling er vel nå rundt 5-6.000kr. tror jeg.

Og til slutt; Connect Norge sitt mentorprogram er ikke for folk som har problemer med å motivere seg eller komme seg opp om morgenen. Det er for grundere som har klare vekstambisjoner for sin bedrift og derfor trenger opplæring, råd og veiledning for å få til dette.
 

picxx

Well-Known Member
300.000 spenn for et motivasjonskurs?!
*host hostbondefangerihost host*

Vel, PAJ tar jo 10.000 for 40-60 minutter, så 300.000 for ei uke eller to er da ingen ublu pris ;)
 

Nutz

Med lem
Jo, men etter et kurs til 10.000 spenn med PAJ, så er du jo kurert for alltid mot å kontakte noen nord for sinsenkrysset. :D
-Ren investering!
 

Nutz

Med lem
Tror hele 300.000 kroner ville kunne gitt deg tilgang på en person som også bidro til praktisk verdiskaping, eller ansatt noen i perioder fra "vikartjenesten" til å ta seg av "drittjobbene" som ødelegger motivasjonen.
Bruke så mye kroner på å fjerne noen "mentale sperrer", samt "se lyset" blir litt for Scientologi. Hva gjorde dette som ikke et par velskrevne bøker om temaet kunne gjøre?
 

picxx

Well-Known Member
Hva gjorde dette som ikke et par velskrevne bøker om temaet kunne gjøre?

Tror nok spørsmålet allerede er besvart.

Ellers vil jeg si at det viktigste jeg sitter igjen med er et bra nettverk av grundere, investorer og næringslivsfolk, som har hjulpet meg en del siden.

Slik å forstå er det vel en VIP "fredagspils", som man betaler 300 høvdinger for å delta på.
Absolutt ikke noe galt i det, men å markedsføre det som noe mentorprogram blir jo da litt feil.
 
Topp