Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mentorprogram - Connect Norge

sta

Medlem
Bruke så mye kroner på å fjerne noen "mentale sperrer", samt "se lyset" blir litt for Scientologi. Hva gjorde dette som ikke et par velskrevne bøker om temaet kunne gjøre?

Som jeg skrev over så er opplegget skreddersydd for bedrifter med ambisjoner om og vokse og gjerne også har internasjonale ambisjoner. Utfordringene for slike bedrifter er gjerne av en helt annen karakter enn for mindre, mer levebrødsorienterte bedrifter. Det er ikke motivasjonen til grunderne som er utfordringen, for å si det slik. Merk at jeg absolutt ikke har noe imot levebrødsbedrifter, tvært imot; Jeg tror faktisk en del bedrifter hadde hatt mye bedre av å holde seg små, fremfor på død og liv forsøke å vokse seg store. Poenget mitt er at Connect sitt opplegg ikke passer for alle. Du må være rett person, ha rett type bedrift og ikke minst motivasjonen til å gjennomføre programmet, ellers er deltakeravgiften fort bortkastet bruk av penger.

Connect sitt opplegg tar utgangspunkt i forretningsplanen til grunderen og skreddersyr et opplegg rundt dette. Dvs. at det hentes inn tung kompetanse innefor akkurat de områdene grunderen trenger mest. Her er det snakk om personer med lang erfaring som er med å ta en aktiv rolle i selskapet og hjelper grunderne å nå bedriftens mål. Ser man på hva disse veilederne ellers tar for en times foredrag eller rådgivning og hvor mange timer de faktisk legger ned i Connect-programmet, så er deltakeravgiften slett ikke så ille. Husk at for mange grundere er et alternativ å hente inn slik kompetanse gjennom å tilby i bedriften. Å gjøre dette har naturligvis noen fordeler som ikke Connect-programmet gir, men tilgjengjeld kan prisen også vise seg å bli både 10 og 100 ganger så høy.
 

picxx

Well-Known Member
Litt påfallende er det likevel å se at i alle tilbakemeldingene hos connect er det investorer og nettverk som går igjen gang på gang på gang.
Skal ikke be noen legge ut hva selve programmet tar for seg, men som jeg sa i mitt forrige innlegg tror jeg en stor del av dette "mentorprogrammet" ikke er annet enn en "VIP fredagspils" som deltakerne ikke ville hatt mulighet til uten å betale inn til connect og få de til å sette opp disse sammenkomstene/møtene.

Om det er verdt det?
Jo, det kan det sikkert være for mange, og hvis innovasjon N spytter litt penger i kassen i tillegg sier man vel ikke nei?
 

sta

Medlem
Skal ikke be noen legge ut hva selve programmet tar for seg, men som jeg sa i mitt forrige innlegg tror jeg en stor del av dette "mentorprogrammet" ikke er annet enn en "VIP fredagspils" som deltakerne ikke ville hatt mulighet til uten å betale inn til connect og få de til å sette opp disse sammenkomstene/møtene.

Nå er det noen år siden jeg fullførte dette programmet og det er mulig det er blitt gjort en del endringer siden da, det vet jeg ikke. Men da jeg gjennomførte opplegget var det vel omtrent så langt fra en fredagspils som det gikk an å komme.

For min egen del så resulterte programmet i en endret forretningsplan samt gjennomarbeidet strategidokumenter, som i ettertid har vist seg å være verdt mye mer for bedriften enn det relativt beskjedne beløp vi betalte i deltakeravgift. Det er altså snakk om praktisk arbeide med egen bedrift og forretningside, ikke en rekke foredrag og fine middager med de rette personene tilstede.

Men igjen; Et opplegg som dette passer ikke for alle og jeg anbefaler alle som vurderer å bli med, å overveie det svært nøye i forkant. Hvis vi skal vri diskusjonen litt tilbake mot trådstarter, så sitter jeg litt med følelsen av at Connect Norge nok ikke er rette plassen for ham. Jeg tror hellere en inkubator eller en eller annen form for gründer-nettverk hadde vært rette plassen.
 

Mortenxx

Medlem
@stela
Jeg tror vi savner noen opplysninger om omtrent hvilken bransje det dreier seg om. Svarene har lett for å bli generelle istedenfor spesifikke, og er vanligvis vinklet fra personenes egne erfaringer. Dette er bra nok hvis erfaringene er noenlunde i nærheten av problemet du ønsker å løse, men du risikerer også svar som bommer.

hawkbay foreslo et miljø med selvstendig næringsdrivende, f.eks. et kontorfellesskap. Jeg hadde tenkt å foreslå noe av det samme, men bare som "en mulig løsning". Det er ikke alle løsninger som er like godt egnet for alle i hvert eneste tilfelle.

sta har egne erfaringer med dette mentorprogrammet. Det er tildels tilpasset bedrifter av en viss type og med visse ambisjoner, f.eks. om vekst i utlandet. Jeg fikk også samme inntrykket da jeg sjekket nettsidene - at det var veldig rettet mot teknologi-bedrifter.

Personlige erfaringer
Jeg brukte også todo-lister. Disse fungerer greit hvis du har stor arbeidsmengde og må organisere tiden på bestemte måter for å rekke alle oppgavene. De fungerer dårligere hvis du "lager" unødvendige oppgaver, altså hvis det blir et planleggingsskjema over ting du gjerne skulle utført - langt fremover i tid. Ihvertfall fungerte det dårlig for MEG, jeg trives bedre med mindre strukturert planlegging. Det holder med å planlegge neste dag, ikke flere uker fremover.

I salgsjobber har jeg hatt budsjetter å forholde meg til, altså et salgsmål for 3 måneder fremover i tid, tilpasset sesong (basert på resultat i foregående år) - dvs. at vi vet omtrent hvor mye vi må selge pr. uke/måned. Budsjetter er bare et hjelpemiddel, dvs. at vi avviker fra planene relativt ofte. Tempoet er ofte litt høyere i begynnelsen av perioden, for ikke å havne på etterskudd.

I sjåførjobber med stort arbeidspress har jeg brukt todo-lister for en dag av gangen. Der har jeg hatt anledning til å flytte oppgaver til neste dags liste ved behov, vanligvis for å kunne utnytte tiden bedre. Det spesielle i en av disse jobbene var at jeg fikk nye oppgaver 3 ganger i løpet av arbeidsdagen, dvs. at det var umulig å planlegge en full dag på noe tidspunkt. Todo-lister bør altså tilpasses arbeidssituasjonen.

Som "hobbyprogrammerer" i 5 år avsatte jeg tid til å loggføre oppgaver og fremgang. Hensikten var å forhindre arbeidet i å "skli ut". Det vil si at jeg kunne kaste et blikk bakover i tid for å se om jeg jobbet rasjonelt. Planleggingen fremover i tid ble basert på dette. Annen planlegging fremover i tid fungerte mindre bra, det hadde lett for å bli bare "planer" som ikke ble gjennomført. Planlegging fungerer altså dårligere hvis man ikke er godt kjent med oppgavene på forhånd.

I andre typer oppgaver har jeg brukt metoder for å avgrense tiden jeg bruker istedenfor å utnytte tiden. Arbeidsoppgavene blir avgrenset til helt bestemte oppgaver, mens tiden jeg bruker er litt mer fleksibel. Hensikten med dette er å forhindre at jeg "produserer" arbeidsmengde som egentlig ikke er viktig. Metoden er mest brukt i tilfeller hvor andre styrer fremdriften, altså hvor jeg må regne med masse utsettelser som ligger utenfor min kontroll. Da funker det veldig dårlig med planer for å utnytte tiden effektivt. Jeg måtte isteden sørge for å ha tid ledig til oppgavene.

Personlig foretrekker jeg å dele året inn i 4 perioder på 3 måneder, uansett om jeg planlegger fremover i en salgsjobb eller sjekker resultater i ettertid. 3 måneder er akkurat passe tid for å planlegge "neste periode" eller sjekke "foregående periode" - en slags hovedsjekk 4 ganger i året på om man "er på sporet" eller ikke. Metoden gjør at man kan "nullstille seg" og starte på ny frisk med jevne mellomrom, f.eks. med visse korrigeringer av planene. "Året" behøver nødvendigvis ikke dreie seg om kalenderår, og periodene behøver ikke nødvendigvis være på 3 måneder heller. Erfaringen er fra en jobb som hadde mesteparten av omsetningen i perioden september til februar, hvor vi planla et annet tempo i disse månedene. Planleggingen ble da delt inn "før jul" og "nyåret". Resten av året hadde annen type planer.

Eksemplene jeg nevner viser at ulike oppgaver/situasjoner kan kreve ulike løsninger. De aller fleste situasjonene hadde et visst behov for å kunne planlegge litt langsiktig (uten å overdrive), og et visst behov for å kunne hente ut erfaringer fra foregående periode eller år. Noen av situasjonene tillot langsiktig planlegging, mens andre krevde evne til å ta ting på sparket. I noen situasjoner kan avgrensning av oppgaver være mer fornuftig enn å prøve å utnytte tiden (bedre å gjøre det bra på noen få områder enn å gjøre mye).
 

adeneo

Medlem
Vanligvis er jeg kun mentor for jenter i alderen 16-20 år som ønsker å bli modeller, men for 300 lapper i uken kan jeg alltids gjøre et unntak.

Faktisk for den prisen kan jeg være mentor i nær sagt hva som helst, og jeg kommer og brer over deg dynen om kvelden og snakker motiverende til deg hele natten mens du sover.

Det er service som overgår connect enhver torsdag, og det til samme prisen.

Jeg kan kontaktes på bill@gates.com for de som måtte være interessert :cool:
 
Topp