Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Min foretningsplan

alterego

Medlem
Kan selge produktene først og så importere fra Kina. Da har jeg pengene og.

Dette høres ut som "selg skinnet før du går på jakt etter bjørnen", en motsatt variant av "ikke selg skinnet før bjørnen er skutt" :D

Men helt alvorlig kan pågangsmotet ditt tyde på at du har talent for å selge først. De senere år har det blitt stadig vanligere å selge tjenester/produkter før de er ferdig utviklet. Dette for å få løpende tilbakemeldinger, slik at man kan justere tjenesten/produktet og forretningsplanen fra et tidlig stadige og dermed raskere ende opp med et produkt/tjeneste som kundene vil ha.

Metoden brukes bl.a. mye i IT-bransjen.

Om dette er en metode du vil ha mer innsikt i, kan jeg anbefale boken "The Lean Startup", som du finner på Amazon til under hundrelappen.

Lykke til!
 

Stoppet

Banned

cg1990

Medlem
Denne planen minner mest om det man kan se initiativrike barn gjør når de setter opp bord i gaten og selger saft. En forretningsplan har som hovedfunksjon å beskrive hvordan man skal tjene penger på en forretningsidé og trådstarters plan kvalifiserer ikke for dette.

Ikke misforstå - jeg heier på grundere og andre initiativrike og kreative mennesker. Mener bare at det er tull/svada/meningsløst å starte nettbutikk med 20 t-skjorter, knappe 1.000 kroner i egenkapital og ingen/minimal erfaring. Blir ikke bedre av at trådstarter vurderer å smugle via Sverige i den tro at han/hun kan spare mva.

Det er godt mulig det er en god idé å selge t-skjorter til kurdere/irakere (ca. 31.000 i Norge), men du trenger mye mer enn kr 1.000 for å starte nettbutikk med fysiske produkter.

Jeg synes kanskje dette blir litt feil. Start heller i det små du, lær mens du driver og ikke minst lær av feilene du møter på underveis. Har du motivasjonen og sulten vil du klare det meste. Startet selv som 17 åring for 3 år siden med rundt 10.000 i egenkapital, noen varer fra Kina og ingen snøring på forretningsplan eller nettbutikk, slik som deg. Omsetning første måneden var 5.000. Det er nå ganske nøyaktig 3,6 millioner i omsetning siden.
Mitt råd ift dropshipping nå i starten kontra å kjøpe inn er definitivt å kjøpe inn, selv om gj.snittskostnaden blir stor. Prøv å spar opp noen tusenlapper mer og sats. Den motivasjonen du får ved å sitte på et slikt varelager som du er "nødt" til å selge, får deg til å tenke kreativt. Helt avgjørende etter min mening vertall. Lykke til uansett!
 

ConcourseB

New Member
Jeg synes kanskje dette blir litt feil. Start heller i det små du, lær mens du driver og ikke minst lær av feilene du møter på underveis. Har du motivasjonen og sulten vil du klare det meste. Startet selv som 17 åring for 3 år siden med rundt 10.000 i egenkapital, noen varer fra Kina og ingen snøring på forretningsplan eller nettbutikk, slik som deg. Omsetning første måneden var 5.000. Det er nå ganske nøyaktig 3,6 millioner i omsetning siden.
Mitt råd ift dropshipping nå i starten kontra å kjøpe inn er definitivt å kjøpe inn, selv om gj.snittskostnaden blir stor. Prøv å spar opp noen tusenlapper mer og sats. Den motivasjonen du får ved å sitte på et slikt varelager som du er "nødt" til å selge, får deg til å tenke kreativt. Helt avgjørende etter min mening vertall. Lykke til uansett!

Thanks man! Hva heter nettbutikken din?
 

alterego

Medlem
Jeg synes kanskje dette blir litt feil. Start heller i det små du, lær mens du driver og ikke minst lær av feilene du møter på underveis. Har du motivasjonen og sulten vil du klare det meste. Startet selv som 17 åring for 3 år siden med rundt 10.000 i egenkapital, noen varer fra Kina og ingen snøring på forretningsplan eller nettbutikk, slik som deg. Omsetning første måneden var 5.000. Det er nå ganske nøyaktig 3,6 millioner i omsetning siden.
Mitt råd ift dropshipping nå i starten kontra å kjøpe inn er definitivt å kjøpe inn, selv om gj.snittskostnaden blir stor. Prøv å spar opp noen tusenlapper mer og sats. Den motivasjonen du får ved å sitte på et slikt varelager som du er "nødt" til å selge, får deg til å tenke kreativt. Helt avgjørende etter min mening vertall. Lykke til uansett!

Gratulerer :) Du viser at det er mulig å starte i det små og har klart noe svært få klarer. Veldig bra jobbet :)

Du startet imidlertid med 10 ganger mer egenkapital (+ sponsing fra foreldre?) enn trådstarter oppgir å ha, men prøver du å si at du hadde klarte det samme om du bare hadde hatt kr 1.000?
 

cg1990

Medlem
Takk :) Jeg brukte de siste konfirmasjonspengene jeg hadde og fikk aldri noen sponsing utover det. Om du ser på forskjellen mellom feks 10.000 og 100.000, så hadde jeg forstått poenget ditt, men forskjellene mellom 1.000 og 10.000 mener jeg er urrelevant. Om trådstarter føler han trenger det samme så skal det ikke mange ukene med en deltidsjobb i sommer så er man oppe på 10.000kr i egenkapital. Eller kanskje pitche ideen din til noen du kjenner?

Poenget mitt er at om han greier å spare opp til en gitt sum eller kjøper et lite varelager, så vil han få motivasjon til å finne kreative måter å selge dette på fordi man føler at man har satset noe man ikke vil tape. Denne summen er selvfølgelig helt individuell. Om det så skulle være 1000, 10.000 eller 1.000.000 er urrelevant, men det må være en betydelig sum for en selv mener nå jeg.
 

alterego

Medlem
Om du ser på forskjellen mellom feks 10.000 og 100.000, så hadde jeg forstått poenget ditt, men forskjellene mellom 1.000 og 10.000 mener jeg er urrelevant. Om trådstarter føler han trenger det samme så skal det ikke mange ukene med en deltidsjobb i sommer så er man oppe på 10.000kr i egenkapital. Eller kanskje pitche ideen din til noen du kjenner?

Poenget mitt er at om han greier å spare opp til en gitt sum eller kjøper et lite varelager, så vil han få motivasjon til å finne kreative måter å selge dette på fordi man føler at man har satset noe man ikke vil tape. Denne summen er selvfølgelig helt individuell. Om det så skulle være 1000, 10.000 eller 1.000.000 er urrelevant, men det må være en betydelig sum for en selv mener nå jeg.

Vel, vi er enig om at han burde spare opp mer penger før det settes i gang med nettbutikk.

Men at du samtidig sier det er irrelevant om man har kr 1.000, 10.000 eller 100.000, finner jeg høyst merkverdig og motsigende. Du ber trådstarter få seg en deltidsjobb for å spare opp mer penger, men hvorfor skal han det om det er irrelevant hvor mye penger han trenger for å starte nettbutikk?

Legger derfor til grunn at vi er enig om at trådstarter trenger mer penger før han starter nettbutikk.

Jeg brukte de siste konfirmasjonspengene jeg hadde og fikk aldri noen sponsing utover det.

Med sponsing fra foreldre mener jeg at du bodde hjemme, fikk bruke kjelleren til lager, kontor og hadde folk rundt deg som hjalp deg med bl.a. innkjøp fra Kina. Antagelig fikk du også gratis mat på bordet, betalt strømregning, telefon. klær etc., slik de fleste hjemmeboende 17-åringer får. Det gjorde at du ikke var avhengig av å tjene penger i starten og kunne bruke alt på å investere i nye produkter/varelager. Hadde du mislykkes hadde du ikke havnet på gaten og dermed var risikoen minimal.

Om trådstarter også blir sponset av foreldrene kommer ikke frem og det blir derfor vanskelig å legge det til grunn, og egentlig vil det uansett ikke endre det faktum at han trenger mer penger før han starter nettbutikk.
 

cg1990

Medlem
Du vet ingenting om hva jeg fikk og ikke fikk som 17-åring. Synes også dette ble litt offtopic ift hva trådstarter trengte svar på, så jeg tror vi stopper her.

Til trådstarter: Om du ønsker noen tips eller hjelp til å komme i kontakt med med forhandlere fra Kina så er det bare å sende Pm :) Kan sikkert prøve å finne fram den vi brukte når vi lagde gensere.
 

alterego

Medlem
Du vet ingenting om hva jeg fikk og ikke fikk som 17-åring. Synes også dette ble litt offtopic ift hva trådstarter trengte svar på, så jeg tror vi stopper her.

Når du stikker hodet frem og sier det bare er å starte opp nettbutikk med minimalt av midler, må du også tåle at folk bruker offentlig tilgjengelig informasjon om din oppstart, som viser hva minimalt med midler betydde i ditt tilfelle.

Historien har du selv fortalt her: https://netthandel.no/hell-i-uhell-skapte-elektronikksuksess/

Forøvrig en inspirerende historie, som viser at det fortsatt er mulig å starte nettbutikk med begrensede midler fra gutterommet, men neppe tusenlappen slik trådstarter vurderer.

Jeg ser ingen grunn til å gi trådstarter illusjoner om hvor enkelt det er å starte nettbutikk, når det er en rekke forutsetninger for hvorfor det var "enkelt" i ditt tilfelle, som f.eks. veiledning som elevbedrift, kr 10.000 i egenkapital, tilgang på kompetanse om import fra Kina, tilgang på juridisk kompetanse og sponsing hjemmefra, for å nevne noe. Inntrykket er at trådstarter sin situasjon skiller seg "litt" fra din.

Flott at du hjelper trådstarter med dine kontakter i Kina :)
 

cg1990

Medlem
Hør her kverulant.
Jeg sier ikke at det er "bare" å starte nettbutikk med minimalt av midler. Det er hardt arbeid fra dag 1 og jeg prøver å backe opp trådstarter da jeg har vært i samme situasjon som han selv. Om det er 1000 eller 10.000 han ønsker å starte med er vel verken min eller din sak? det finnes ingen nedre kapitalgrense for å følge grunderdrømmen.

Og når du sier at det var "enkelt" i mitt tilfelle, begynner dette å bli litt latterlig, da du ikke har snøring på annet enn det du har lest i artikkelen. Vet ikke hvor du har alt dette fra men har aldri fått noe hjelp om juridisk kompetanse eller veiledning? Nettbutikken ble startet ETTER elevbedriften ble avviklet og jeg gjorde alt på egenhånd. Kontaktene for dekslene jeg kjøpte var noe jeg fant selv, så jeg skjønner ikke hvor du får dette fra heller. Læreren ga oss bare linken hvor han hadde importert robotstøvsugere for et par år siden. Alle kan finne linken på nett (www.made-in-china.com) Første måned ble brukt til å levere flyers i postkasser fordi jeg ikke hadde så mye penger til markedsføring. Rett og slett svada fra den ene setningen til den andre er det du kommer med.

Til trådstarter:
Du kommer alltid til å møte på en del slike som prøver å si til deg at du ikke har nok kapital, kompetanse osv osv. Dette er janteloven. Ha troa på deg selv og start med den kapitalen du har. Drit i dem som sier at du ikke får det til. Om du importerer noen T-skjorter nå i starten så er du i gang. Legg de ut på nettsiden. Prøv feks Gratisannonser på Finn, flyers, markedsplasser og fysiske messer/loppemarked som markedsføring i starten om du ikke har så mye til markedsføring. Jeg brukte loppemarked selv for å selge dekslene i starten hvor de kjøpte via nettbutikken derfra. Det fungerte veldig bra. Når du begynner å få litt salg kan du prøve Google. Der får du mye gratis hjelp iform av chatten inne på adwords. De hjelper deg med mye når det kommer til annonsering på Google og søkepartnerne. Ellers kan også Facebook være en bra plattform å markedsføre seg om du ønsker å bygge opp et Brand. Kjør på med konkurranser og bygg opp en "liker-base". Vær veldig kostnadsbevisst ifra starten av og ta alltid kunden på alvor. Igjen, lykke til :)
 

alterego

Medlem
Om det er 1000 eller 10.000 han ønsker å starte med er vel verken min eller din sak?
Nå er det slik at @ConcourseB har valgt å opprette en offentlig tråd her på Webforumet, hvor han ber om tilbakemeldinger på sin forretningsplan og opplyser ydmykt at han har liten erfaring. Jeg er derfor i min fulle rett til å dele min erfaring og kunnskap, slik jeg prøver å gjøre på dette forumet.

At du kommer med motstridende oppfordringer, hvor du på den ene siden sier han bare skal starte nettbutikk med en tusenlapp i egenkapital og deretter oppfordrer han til å få seg en deltidsjobb for å spare opp mer kapital, hjelper ikke trådstarter på riktig vei.

Det finnes ingen nedre kapitalgrense for å følge grunderdrømmen.

I prinsippet er jeg enig i at det ikke finnes en nedre kapitalgrense, men i praksis tar du feil. Skal du tilby kunnskap trenger du lite kapital. Skal du tilby produkter gjennom en nettbutikk, må du nesten ha en nettbutikk + produkter + penger til markedsføring. Altså er man avhengig av kapital for å starte nettbutikk med fysiske produkter.

Og når du sier at det var "enkelt" i mitt tilfelle, begynner dette å bli litt latterlig, da du ikke har snøring på annet enn det du har lest i artikkelen.

Det er jo du som sier det er enkelt å starte nettbutikk, for du mener man ikke trenger kapital og at det går helt fint å starte opp helt uten erfaring og kompetanse, for det har du gjort. Jeg følte behov for å korrigere denne villfarelsen, for det stemmer ikke at det er så enkelt.

Vet ikke hvor du har alt dette fra men har aldri fått noe hjelp om juridisk kompetanse eller veiledning?

Vel, nettbutikken din opplyser at innehaver av Posytron.no er Hammerdal Consulting (ENK) og innehaverens navn er videre tilknyttet et advokatfirma. Jeg antok bare at en som jobber som advokat også er innehaver av juridisk kompetanse. Når personen er tilknyttet ditt firma var det naturlig å tenke at du kunne snakke med denne personen om juridiske spørsmål.

Nettbutikken ble startet ETTER elevbedriften ble avviklet og jeg gjorde alt på egenhånd.

Forhåpentlig fikk du med deg både erfaring og kompetanse i forbindelse med etablering og drift av elevbedriften. Trådstarter opplyser at han er nybegynner og da tyder det på at han har mindre erfaring enn du hadde.

Kontaktene for dekslene jeg kjøpte var noe jeg fant selv, så jeg skjønner ikke hvor du får dette fra heller. Læreren ga oss bare linken hvor han hadde importert robotstøvsugere for et par år siden. Alle kan finne linken på nett (www.made-in-china.com) Første måned ble brukt til å levere flyers i postkasser fordi jeg ikke hadde så mye penger til markedsføring. Rett og slett svada fra den ene setningen til den andre er det du kommer med.

I artikkelen om din oppstart på Netthandel.no står det "Med hans hjelp kom vi i kontakt med fabrikker i Kina som produserte batterideksler til mobiltelefoner.". Det var derfor naturlig å tro at du fikk hjelp fra en med kompetanse om import fra Kina.
 

cg1990

Medlem
Det var voldsomt til graving og antagelser du kommer med. Jeg driver ikke posytron.no, men er en av mange nettbutikker jeg HAR drevet. Den ble solgt i fjor, noe som er forklaringen til at gravingen din kom til Hammerdal Consulting. Det er altså NY eier av den samme nettbutikken. Har aldri hatt kontakt med han før jeg solgte, noe som igjen viser hvor mye svada du kommer med basert på antagelser/graving du finner på nett uten å vite noe som helst.

Resten gidder jeg ikke å lese en gang da det er samme svada, men jeg er sikkert "enig" med deg :) Fortsatt god helg!
 
Topp